Van een valdetectiesysteem en een innovatieve helm tot een tracker die hulp biedt na fietsdiefstal. Bypoint uit Assen wil de veiligheid van fietsers en hun fiets in heel Europa vergroten. Oprichter Joris Koops kiest voor een weloverwogen aanpak: ‘Eerst de thuismarkt perfect op orde, dan pas échte stappen over de grens.’
Hij groeide op in Assen, naast het autobedrijf dat zijn vader met twee broers bestierde. Ondernemer worden, dat leek Joris Koops ook wel wat. Als kind al bedacht hij bedrijfsideetjes en liep hij nieuwsgierig rond in de showroom van het familiebedrijf. Waarom verkoopt de ene verkoper meer dan de andere? Hoe gaan medewerkers met elkaar en klanten om?
De autowereld was interessant, dat zeker. Maar ook viel het Joris op dat zich rondom het familiebedrijf steeds meer fietsenwinkels vestigden. Hij dacht: in de fietsindustrie moet echt wel iets aan de hand zijn.
Inmiddels is hij oprichter van Bypoint, een startup die innovatieve oplossingen ontwikkelt en distribueert die de fietsveiligheid vergroten. Zo introduceerde het bedrijf in 2022 ’s werelds eerste valdetectiesysteem voor de fiets dat niet wordt gekoppeld aan een mobiele telefoon of app. Of preciezer: een klein apparaatje dat eenvoudig op de zitbuis wordt gemonteerd en na een val een SMS stuurt naar vooraf opgegeven contactpersonen. Is de val niet ernstig, dan heeft de fietser een minuut de tijd om een knop in te drukken.
Joris steekt zijn ambitie niet onder stoelen of banken. ‘Uiteindelijk willen we op het gebied van fietsveiligheid een grote Europese speler worden’, zegt hij vastberaden. ‘Overal waar gefietst wordt liggen kansen. Maar eerst willen we in Nederland alles perfect op orde hebben. Pas dan kun je échte stappen over de grens maken.’
Het idee voor Bypoint ontstond tijdens zijn studie Ondernemerschap en Retail Management aan de Hanzehogeschool Groningen. Joris was zich aan het verdiepen in innovaties en transities toen wederom zijn aandacht werd getrokken door de fietsindustrie. Door de fietsveiligheid vooral. Die laat nogal te wensen over, merkte hij. Jaarlijks vinden er in Nederland zo’n 50.000 eenzijdige fietsongevallen plaats, waarvan een flink aantal met dodelijke afloop. Onder hen naar verhouding veel 70-plussers, mogelijk door de populariteit van e-bikes.
Joris besloot er zijn afstudeerscriptie aan te wijden en voerde gesprekken met onder meer ambulancebroeders, SEH-verpleegkundigen en een traumachirurg. Steeds weer kwam de term ‘golden hour’ voorbij. Dat wil zeggen dat het eerste uur na een fietsongeval vaak cruciaal is. Oftewel, als je snel efficiënte hulp krijgt is de kans op herstel het grootst. Alleen: veel fietsers worden niet binnen het eerste uur de Spoedeisende Hulp binnengebracht. Omdat ze op een afgelegen pad of een onbekende weg zijn gevallen, bijvoorbeeld. Of wellicht helemaal niet in staat zijn om hulp te vragen. Vanuit die wetenschap wilde hij voor fietsers een valdetectiesysteem ontwikkelen.
In 2020, kort voor zijn afstuderen, meldde hij zich aan voor de Rabo Ondernemersprijs. Met eigen middelen en hulp van een productontwikkelaar werd een prototype van het systeem gebouwd. Met resultaat, want Joris werd uitgeroepen tot winnaar en ontving een cheque van 10.000 euro. ‘Ja, dat was een mooie opstap’, glimlacht hij. ‘Maar daarna begint het pas écht. Wat heb ik en waar wil ik naartoe? Daar rolt natuurlijk een financieringsbehoefte uit. Ik Ben Drents Ondernemer, kortweg IBDO, heeft mij vervolgens geholpen om daarvoor de lijnen uit te zetten, het netwerk te verbreden en de businesscase aan te scherpen.’
Eind 2021 werd bij stichting Boost Up, een groep Asser Investeerders en de provincie Drenthe een eerste financiering van drie ton opgehaald. Genoeg om samen met verschillende partners het product verder te ontwikkelen. Een jaar later was het valdetectiesysteem gereed en kon worden gestart met productie en de distributie.
‘Wij focussen ons voornamelijk op de business-to-business markt’, vertelt Joris. ‘Op fietsgerelateerde retailers, op winkels, om precies te zijn. Momenteel heeft Bypoint in Nederland meer dan 260 verkooppunten. Fietsenwinkels, uiteraard, maar ook de ANWB is één van onze resellers.’
De afgelopen jaren is het aantal fietsongelukken alsmaar gestegen. En daarmee ook de aandacht en bewustwording voor het belang van fietsveiligheid. Voor Bypoint reden om te verbreden en dus meer te gaan bieden dan alleen het valdetectiesysteem. ‘Dat we nu meerdere, producten hebben komt vooral door de groeiende vraag naar veiligheidsproducten’, licht Joris toe. ‘Maar ook heeft het te maken met schapruimte en zichtbaarheid. Je wordt pas zichtbaar als je in een winkel meer schapruimte hebt en dus vaker gaat opvallen.’ Hij haalt een helm uit een verpakkingsdoos. ‘Kijk, dit is de Bypoint S-ERT helm. De fietshelm is voorzien van Energy Reduction Technology, een speciale schuimlaag die extra demping geeft als je op je hoofd valt. Bijzonder is ook de oplaadbare verlichting, helemaal rondom. Daarnaast hebben we in samenwerking met BouwTag, de bedenkers van BouWatch, een track & trace-systeem ontwikkeld waarbij de fiets als die kwijt of gestolen is, door een professionele opsporingsdienst wordt opgespoord. Dus naast veiligheid voor de fietser is onze productontwikkeling ook nadrukkelijk gericht op veiligheid voor de fiets.’
Bypoint blijft innoveren en met nieuwe oplossingen komen. Niet alleen voor de Nederlandse markt, maar ook daarbuiten. Sterker nog, in Duitsland zijn de eerste winkels al aangesloten. ‘Dat is een soort pilot’, licht Joris toe. ‘We willen wat meer gevoel krijgen bij de internationale markt, in dit geval de Duitse. Hoe wordt er gekeken naar fietsveiligheid en hoe kunnen we onze producten daar nu het best introduceren? Tegelijkertijd verkennen we ook de mogelijkheden in België.’
Het afgelopen jaar lag de focus van Bypoint met name op productontwikkeling en de sales in Nederland. De komende periode wil de Asser startup de internationalisering actiever gaan vormgeven. Hoewel het aan kansen niet ontbreekt, benadrukt Joris dat het heel doordacht en gestructureerd moet gebeuren. ‘Bijna elk land vraagt weer om een andere strategie. Op allerlei vlakken zijn er tal van zaken waar je rekening mee moet houden voordat je een buitenlandse markt betreedt.’
Met andere woorden: als je als MKB-bedrijf met je product of dienst de grens over gaat of dat wilt gaan doen, vereist dat een zorgvuldige voorbereiding. Vandaar dat Joris zijn internationale ambitie al in een vroeg stadium aan IBDO, waarmee hij nog regelmatig contact had, kenbaar maakte. Nou, dan moet je zeker een keer met Han Smidt, onze adviseur Internationaliseren, om tafel, kreeg hij als reactie. Dat is ook gebeurd en sindsdien ontmoeten ze elkaar frequent en helpt Han Bypoint waar nodig om de juiste stappen op de internationale markt te zetten. Als adviseur, maar vooral ook als sparringpartner.
‘Han heeft een schat aan ervaring in de internationale handel en weet exact voor welke vragen en uitdagingen we staan’, betoogt Joris. ‘Al tijdens het eerste gesprek kwam hij met een flinke waslijst aan handige tips en aandachtspunten. Over wet- en regelgeving, exportmarketing, het vertalen van communicatiemiddelen en de eisen voor je administratie als je zakendoet met andere EU-landen. Het zijn soms kleine dingen, maar ze kunnen grote impact hebben.’
De samenwerking tussen de adviseur Internationaliseren en Bypoint blijft niet beperkt tot advies alleen. Zo bracht Han het bedrijf ook in contact met NHL Stenden voor het verrichten van onderzoek naar potentiële nieuwe markten. Daar zijn al een aantal interessante landen uit voortgekomen, waaronder Denemarken en Spanje.
‘Het is voor ons met name belangrijk om te weten hoe je de producten moet distribueren en op een slimme manier een voet tussen de deur krijgt’, stelt Joris. ‘Ik heb de wijsheid niet in pacht. Maar gelukkig word ik ondersteund door een goede groep mensen: een Raad van Advies, investeerders en andere betrokkenen zoals Han. Ik ben de enige founder, dus de beslissingen die ik nu neem hebben vaak grote gevolgen voor de lange termijn. Dan is het prettig om mensen om je heen te hebben die al die dingen al eens hebben meegemaakt.’
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.