Amarenske Klatter, communicatieadviseur Chemport Europe

"Never a dull moment hier. Ik leer nog elke dag wat nieuws. Er gebeurt op dit terrein namelijk zo veel nu, het is continu in beweging. Dat moet ook wel, linksom of rechtsom gaat er verandering komen. Daar vraagt de wereld ook nadrukkelijk om.”

Amarenske Klatter

De chemische industrie móet groener, we hebben geen keuze!

“Ik ben in de eerste plaats communicatieadviseur, dat is ook mijn achtergrond. Maar ik vind ook de inhoud enorm boeiend bij het label van de NOM dat Chemport Europe heet. Ons motto is: changing the nature of chemistry. Niet iedereen kijkt even positief naar de chemische industrie, maar er zijn vandaag de dag ook allerlei goede ontwikkelingen; ik vind het prachtig dat ik daar in mijn rol mee bezig mag houden. Chemport Europe is er om bedrijven te ondersteunen bij groene initiatieven en bij het ‘vergroenen’ van wat er al is. Denk aan ontwikkelingen op het gebied van circulaire plastics en biomassa, bijvoorbeeld".

“De wereld vraagt om een meer duurzame en meer circulaire manier van produceren. Tegelijkertijd: zonder chemie zou je een hoop comfort moeten inleveren: dan heb je geen shampoo, mis je bepaalde kleding, geen schoonmaakmiddelen voor thuis, geen verpakkingen voor voedsel. Kortom: ons huidige levenspeil. Linksom of rechtsom zullen we dit alleen wel duurzamer moeten produceren. Wat je politieke kleur ook is, als je mensen vraagt wat ze willen, zeggen ze toch vooral: een fijn leven leiden, met onze kinderen, geen zorgen, schone lucht, goed drinkwater. Dat is een universeel verlangen. Een schone industrie is daarbij van belang.”

“Over het werk zelf: het leukste is dat je veel nieuwe dingen leert. Plus het gevoel dat je een bijdrage levert, ook al is maar een beetje, door het verhaal te vertellen over wat voor goede dingen er allemaal gebeuren in de industrie. Natuurlijk, het kan nog beter, we zijn nog niet klaar. Het is interessant om daarover wat te horen en dat weer te delen.

Zo breng je mensen bij elkaar. Ik organiseer ook wel evenementen, daar zie ik mensen die je anders misschien minder snel ontmoet. Zoals de Sustainable Industry Challenge; vijf bedrijven die een duurzaamheidsuitdaging voorlegden aan start-ups: kom maar met een mooie oplossing. Daar word ik blij van!”