Flinc bestaat niet meer. Althans: de naam. De specifieke activiteiten van het label blijven gewoon bestaan, alleen vanaf nu ‘gewoon’ onder de naam NOM.
En dat is eigenlijk logisch, vertelt Ellen Ploeger. De teamleider Business Development leidde Flinc de afgelopen jaren. ,,Je kunt zeggen dat Flinc naar de NOM is gegroeid, en andersom. Dan is het op zeker moment niet nuttig meer om daar een hek tussen te hebben. En dat moment is nu. Vragen bij Flinc gingen steeds vaker niet meer alleen over financiering, maar ook over de ontwikkeling van startups in de vroege fase. Dat past precies in de visie van de NOM. Andersom omarmt de NOM meer en meer de accenten van Flinc. Dan heb je het over het investor ready maken en het verbinden met investeerders. We willen in het noordelijk ecosysteem toewerken naar meer en vooral kwalitatief hoogwaardige startups. En dan moet je van meer kanten faciliteren.
Zelfde filosofie, zelfde doelen, zelfde uitgangspunten. Dan is het veel overzichtelijker om dat onder één naam te doen. Afgezien daarvan biedt het ‘ineensmelten’ aan innovatieve ondernemers in Noord-Nederland extra voordelen. ,,Het hele team van Flinc is nu ‘gewoon’ NOM. Concreet betekent dat een uitbreiding van expertise die aan alle ondernemers ten goede komt. We werken steeds integraler, om ondernemers nog beter op weg te helpen. Ik zie het zo: onze mensen van Flinc blijven hun werk doen, maar hebben meer te bieden. Bovendien is ons team uitgebreid met sectorspecialisten’’.
Flinc ontstond vijftien jaar geleden organisch, als project van verschillende partijen waaronder TCNN, KvK, de noordelijke provincies, Syntens en de NOM. Startende ondernemers liepen aan tegen het probleem dat ze een goed idee hadden en klaar waren voor een snelle groei, maar lastig investeerders wisten te vinden. Flinc hielp hen om hun onderneming beter geschikt te maken voor geldschieters door mee te kijken. Vervolgens bracht ze de ondernemers in contact met investeerders. Dat leverde prachtige resultaten op. Flow Your Money bijvoorbeeld, dat dankzij Flinc werd gekoppeld aan Robert Kraal, voormalig COO van Adyen.
Ellen Ploeger: ,,Diezelfde vraagstukken zijn er nog steeds, maar Flinc werd meer en meer gevraagd ook al mee te kijken naar startups in de vroegere fase en daar ook programmering in te bieden. Het Market Readiness Program is daarvan een voorbeeld. Dat sluit naadloos aan op de visie van de NOM: startups de ondersteuning bieden die nodig is om te kunnen groeien. Dus schoof onze dienstverlening langzaam maar zeker al in elkaar.’’
Het investor ready maken door gebruikmaking van het netwerk, blijft. ,,Dat kunnen investeerders van de NOM zijn, maar net zo goed geldverstrekkers van buiten de NOM. Flinc heeft wat dat betreft altijd een onafhankelijke positie gehouden. En dat blijft zo. Dat we nu NOM heten, betekent niet dat we automatisch bij onze eigen collega’s uitkomen voor financiering. De ontwikkeling van de onderneming die we bijstaan, is het uitgangspunt. Vandaaruit kijken we wat het beste is. Dat was zo, dat is zo, dat blijft zo.’’
Investor readiness maatwerktrajectMeer weten over NOM Innoveren
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.