De Agrifood workshop
NOM Midzomerfestival Voedselproductie 2.0

Workshop Agrifood: ‘De toekomst van Agrifood is goed, als we samenwerken’ 

In een witte, uitgelichte koepel middenin de sportzaal staat TopDutch-campagneleider Simon Kloppenburg klaar om workshop 8 over Agrifood af te trappen met een primeur: de nieuwe campagnefilm over de agrifood-sector. De ‘Achievements that make us proud’ gaan langzaam over in ‘Challenges that we must overcome’, met als uitsmijter ‘Shaping the future’. Iedereen voelt zich TopDutch: wij zijn aanpakkers, koplopers en doen het op onze eigen manier.  

De relatie tussen voeding en gezondheid 

Zo op een scherm lijkt het allemaal mooi; dan is er de weerbarstige praktijk, zo laat spreker Jan Sikkema zien. Als technisch directeur van Fascinating – onderdeel van het nationaal programma Groningen – komt hij met cijfers die er niet om liegen. Klimaatverandering, over- en ondervoeding en afnemende gezondheid… Maar hij confronteert ons niet om pessimistisch te worden. Integendeel: de uitdagingen van nu laten zien welke enorme rol de agrifood-sector speelt in het oplossen ervan.  

Alle verandering is moeilijk 

De sector ervaart druk van alle kanten: klimaatverandering is een feit, zowel stijgende temperaturen als meer neerslag teisteren het land op een steeds zichtbaardere manier. Dan is er de schaarste van landbouwgrond, de prijs van energie, personeelstekorten… Kunnen we een deel van die problemen afbakenen, ons eigen maken en werken aan een praktische oplossing? Eerst lokaal, daarna internationaal? Het antwoord is ja, als we ons bewust zijn van onze bubbel. De agrifood-sector in Noord-Nederland is namelijk enorm, maar laten we de wereld om ons heen niet vergeten. Zo kan onze regio een belangrijke rol spelen in toelevering naar grote markten zoals de Randstad en het Ruhrgebied. En dat begint met een open houding richting alle partijen in deze sector.  

Wat houdt ons tegen? 

Dan is er de onvermijdelijke discussie. Want waar samengewerkt moet worden, spelen verschillende belangen mee. ‘Moeten we niet meer doen met wat er om ons heen gebeurt?’ Politieke betrokkenheid is medebepalend. Net als die van de consument. Een voorzichtige eerste conclusie kan getrokken worden: een deel van de oplossing is hóe je bepaalde informatie presenteert.  

Dan komt er een vraag over alternatieve gewassen als hennep en vlas. Terecht, want deze zijn ook zeker een onderdeel van de oplossing. Ook vragen over het verdienmodel, misschien wel de grootste struikelsteen. Want hoe houdt dat stand als alles duurzaam en neutraal moet? Het enige antwoord dat Jan hierop kan formuleren is: ‘Het is inderdaad ontzettend lastig. In sommige gevallen zien we dat de wal het schip keert. Het is een uitdaging die wel nooit helemaal zal verdwijnen.’ 

Daarom zijn vruchtbare alternatieve en innovatieve ideeën ook zo welkom: ‘De toekomst is zout water!’ roept iemand uit het publiek. Hij krijgt bijval en wordt zelfs aangevuld. 

Denken in mogelijkheden is veel leuker (en lekkerder) 

De uitgedeelde vegan macarons van Smaakaron uit Groningen met  aardappel-eiwit  van Avebe smaken heerlijk. Het is een levendig voorbeeld van een interessant verdienmodel. Dat brengt ons bij twee andere conclusies: zodra je het doet, staan mensen ervoor open. En: regelgeving en kosten zijn nog te vaak een belemmering bij innovatie. De ideeën, de wilskracht en de mogelijkheden zijn er allang. Het is de samenwerking tussen overheid, bedrijfsleven en consumenten die de boel ophoudt. Want ook bij deze uitdagingen blijft het vingertje wijzen. Iedereen wil het, maar niemand wil als eerste. En precies hierom zijn er sectorteams bij de NOM: samenwerkingen opzetten en waarde creëren die terugvloeit in de regio. 

De Agrifood sector in Noord-Nederland