In 2024 bestaat NOM vijftig jaar. Om dat jubileum te vieren, gaan we in deze serie met ondernemers van verschillende generaties uit de drie Noordelijke provincies naar de plek die voor hen de kracht van het Noorden uitstraalt. Want waarom is het zo goed ondernemen in het Noorden? Dit is Oost, West, Noord Best, met Judith le Fèvre.
‘We staan voor de Johannes de Doperkerk op de Watercampus in Leeuwarden. De Watercampus is het waterknooppunt van Europa en bevindt zich in Friesland. Dat is echt heel bijzonder. Het is ontzettend knap dat we dit in het Noorden tot stand hebben weten te brengen in de driehoek Onderwijs, Ondernemers en Overheid. Dat we zo’n sterk ecosysteem in het Noorden hebben neergezet, met bedrijven en kennisinstellingen en gedragen door overheden, is fantastisch. Er zijn meer dan driehonderd bedrijven en kennisinstellingen uit heel Europa aangesloten. We - het Noorden - zijn sterk in watertech. We moeten trots zijn dat deze Watercampus zich hier bevindt.
De Watercampus is wat mij betreft een schoolvoorbeeld van een sterk ontwikkeld ecosysteem. Judith le Fèvre
De Watercampus is wat mij betreft een schoolvoorbeeld van een sterk ontwikkeld ecosysteem.
Ferr-Tech is zo’n watertechnologiebedrijf dat intensief met de Watercampus samenwerkt. We zijn een jong bedrijf. Gebruik mogen maken van het netwerk, de expertise, om projecten met studenten te kunnen doen en bij eindgebruikers te kunnen testen heeft ons geholpen in onze groei en ontwikkeling. De Watercampus is wat mij betreft een schoolvoorbeeld van een sterk ontwikkeld ecosysteem. En het werkt: iedereen kent het.’
‘De kracht van het Noorden is, denk ik, dat we een sterke doe-mentaliteit hebben. Niet te lang over de dingen nadenken. Is er een goed idee? Dan gaan we daarmee aan de slag. Men komt in actie; realisatie zonder ellenlang te praten en strategieën te verzinnen. Die noordelijke nuchterheid zorgt daarvoor. Laat maar zien, ga maar doen. En dan pas het podium pakken. Nuchterheid zorgt voor die praktische instelling.’
De kracht van het Noorden is, denk ik, dat we een sterke doe-mentaliteit hebben. Judith le Fèvre
De kracht van het Noorden is, denk ik, dat we een sterke doe-mentaliteit hebben.
‘We zijn gestart met een aantal ondernemers uit de regio, dus daarom zitten we in Meppel. Toen we dit begonnen, hebben we zeker wel gekeken naar locatie. Als je het hebt over water, dan zit hier simpelweg een heel goed werkend ecosysteem. We hoefden dus niet weg. We hebben hier korte lijnen, kunnen op een hele makkelijke manier samenwerkingsverbanden aangaan en studenten op een prettige manier verbinden omdat het allemaal dichtbij is. Dat past ook bij het bedrijf dat we willen zijn. Naast dat we allemaal iets met de ruimte in de regio hebben, willen we goed zorgen voor onze wereld met onze duurzaamheidsdoelstellingen. Dat smaakje past bij het Noorden.
Die mentaliteit zorgde er ook voor dat we in 2023 door de KVK uit driehonderd aanmeldingen zijn verkozen tot het meest innovatieve MKB-bedrijf van Nederland. Ik geloof dat we door die mentaliteit versneld gewonnen hebben. We willen het onmogelijke mogelijk maken. We gaan er voor, met die praktische inslag van het Noorden. Terwijl we het doen, maken we fouten en leren we. Uiteindelijk krijg je het onmogelijke dan toch voor elkaar.’
‘Ik heb Friese roots, ben opgegroeid daar en woon inmiddels in Drenthe. Ik probeer ook een ambassadeur of voorbeeld te zijn voor jonge meiden. Wees niet bescheiden, ga ondernemen en kijk buiten de Nederlandse grenzen. Zo zijn er meer inspirerende vrouwen in de watertechnologiesector in het Noorden, die boegbeelden zijn: Marissa de Boer van SusPhos en Sabine Stuiver van Hydraloop. We delen dezelfde boodschap: het hoeft niet elders, want het kan ook hier.’
‘We mogen wel vaker laten zien wat we kunnen. Een goede innovatie mag je zeker het podium geven. Je moet wel balans houden tussen bescheidenheid en vertellen. Naar buiten zonder je eigenheid te verliezen. Al die prijzen en competities voelen soms wat ver weg als je er voor naar de Randstad moet, of zelfs internationaal. Maar doe het wel. In de top honderd van meest innovatieve bedrijven van de KVK waren er maar weinig uit het Noorden. Als je een goede innovatie hebt, waarom zou je die prijs dan niet kunnen winnen? Zet je bedrijf in de etalage, maar zonder eigenheid te verliezen.
Een goede innovatie mag je zeker het podium geven, als je balans houdt tussen bescheidenheid en vertellen. Judith le Fèvre
Een goede innovatie mag je zeker het podium geven, als je balans houdt tussen bescheidenheid en vertellen.
Wij hebben de afgelopen tijd wel meer dan wat Noorderlingen gewend zijn het podium gepakt. Daar hebben we wel goed over nagedacht. We vonden het verstandig om mij te positioneren als gezicht naar buiten. Niet alleen omdat ik dat goed kan, maar ook omdat er nog niet veel vrouwen in de watertech op het podium staan. Dat heeft volgens mij ook bijgedragen aan het winnen van die prijs. In het Noorden zijn zoveel prachtige bedrijven en innovaties; laat het maar zien.’
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.