Er worden altijd verhalen over je verteld, of je het nou wil of niet. Het enige wat je kan doen is er je eigen verhaal tegenover zetten, sterker nog: dat is je professionele plicht. Dat was de boodschap van Marijn Molema, bijzonder hoogleraar regionale vitaliteit en dynamiek aan de Rijksuniversiteit Groningen namens Planbureau Fryslân. Om de impact van deze dynamiek te zien, hoeven we niet verder te kijken dan naar Noord-Nederland. Struinend door historische nieuwsreportages viel het Molema op dat deze artikelen elkaar telkens reproduceerden, en daarmee telkens hetzelfde verhaal herhaalden: ‘Noord-Nederland is ver weg, arm en achtergesteld.’
Als zo’n verhaal maar vaak genoeg verteld wordt, wordt het vanzelf een waarheid. Sterker nog: je gaat er zelf ook in geloven. Dat overkwam ook Noord-Nederland: het beeld van een achtergebleven regio werd ook in het Noorden niet bestreden, het werd zelfs gevoed. Zo gaan de beelden met ons aan de haal. Molema werd gegrepen door deze dynamiek en schreef er zelfs een boek over. Een verhaal is krachtig: het geeft structuur aan de wereld, het zorgt ervoor dat je je kan inleven en de kernboodschap beter onthoudt, het kan mensen meenemen; verhalen voegen een extra laag toe aan de ratio: die van het gevoel. Het is dan ook de kunst om die kracht te benutten, in plaats van ertegen te moeten vechten.
Maar wat maakt nou een goed, krachtig; gedenkwaardig verhaal? Er zijn tal van elementen die je zou kunnen noemen. In de workshop daagde Molema de deelnemers uit om over die vraag na te denken: ‘een boodschap’, ‘verassing’, ‘emotie’, ‘feiten’; ‘overtuiging’ klonk het zoal uit de zaal. Allemaal onderdelen van een goed verhaal. Marijn Molema focuste op de volgende vier elementen: tijd, plaats, strijd en emotie. Dit illustreerde hij aan de hand van voorbeelden uit de sterke sectoren van Noord-Nederland. In het kader van het vijftigjarig bestaan van de NOM dook hij de afgelopen tijd namelijk samen met zijn studenten in de geschiedenis van deze sectoren, die allemaal hun eigen verhaal hebben. Dit resulteerde in prachtige tijdlijnen en leerzame longreads die een fris perspectief bieden op de noordelijke economie.
Dit soort verhalen zijn overal, niet alleen in de geschiedenis maar ook in het heden. Je moet ze alleen wel herkennen en benutten. Door te oefenen met het vertellen van het verhaal van een product, ondernemer, bedrijf, cluster of regio komen zulke verhalen naar boven. Hoe spelen die elementen van tijd, plaats, strijd en emotie een rol in jouw verhaal? Molema daagde de deelnemers uit om hun buurman of -vrouw in de zaal mee te nemen in een verhaal. Terwijl hierbij de ene na de andere deelnemer geïnspireerd raakte door hun gesprekspartner werd steeds duidelijker hoe de kracht van storytelling verder in de praktijk gebracht kan worden. Door je eigen verhaal over het verleden te vertellen, kan je de toekomst naar je hand zetten.
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.