Bij een artikel dat draait om een inspiratiesessie over de techsector, innovatie en toekomst verwacht je misschien dat het AI-gegenereerd is. Maar niks is minder waar, er liggen gewoon menselijke handen aan ten grondslag, al helpt ChatGPT met een laatste spellingcheck. In het kort is dit ook de essentie van wat de drie sprekers ons vertelden: het gaat over tech, maar het begint bij mensen. En bij deze drukstbezochte sessie van de dag imponeerden dan ook vooral de menselijke verhalen. Waarbij de gemeenschappelijke en zeer stellige boodschap is dat we toch echt wat groter moeten dromen.
“Mensen die mij kennen weten dat ik elke mogelijkheid aangrijp om over Gen Z te praten”, is het eerste dat Eva van Leeuwen zegt. Met Young Heroes is hun pay-off; ‘Personal growth of your young professionals made actionable’. Ze bouwen een brug tussen managers en young professionals, want de eerste jaren van je carrière kunnen overweldigend zijn. Young professionals verdienen een bondgenoot; iemand om mee te sparren buiten de organisatie. Maar tegelijkertijd verdienen managers hulp om deze young professionals te coachen bij hun eerste stappen in het werkveld.
Terug naar Gen Z; want waarom vindt Eva deze groep nou zo interessant? Omdat zij opgegroeid zijn met technologie en social media, het is hun ‘normaal’ en daar liggen insights. Maar hierdoor rijst ook een vervolgvraag; want zegt dit dat de huidige jonge generatie opgroeit met AI als ‘normaal’ en wat betekent dit? Opgroeien in de ‘virtuele realiteit’ is een kans, maar ook een gevaar. Zo stipt Eva aan dat er onrealistische dromen gecreëerd worden en dat dat verschil vaak duidelijk wordt op de werkvloer. Want; ik zit hier en op Instagram is iedereen cocktails aan het drinken op Bali. Om de groeiende depressie- en burn-outcijfers tegen te gaan is volgens Young Heroes begeleiding en begrip aan beiden kanten nodig.
Als Daan vertelt over hoe hij werkt is het klein, kleiner, kleinst. Flow bestaat uit een klein team en Daan werkt zelf vanuit het Friese dorpje Tijnje in een Tiny House. Wanneer je kijkt naar wát ze doen, wordt het al snel groot, groter, grootst. “We zijn gepivot door groot te denken”, licht hij toe. Hij vertelt dat wanneer hier aan een ondernemer die net een miljoen omgezet heeft, gevraagd wordt hoe dit volgend jaar honderd miljoen wordt, we dat raar vinden. Er mist een stukje van de Silicon Valley mindset, geeft hij aan.
De pivot waar hij over sprak gaat over dat Flow begon met een ander idee (kortgezegd; het automatiseren van je geld om het voor je te laten werken). Al snel werden ze verrast door Europese regelgeving die onverwacht allemaal deuren opende. Banken moesten een koppeling aanbieden, maar wilden dat eigenlijk niet. Omdat Flow hier al aan werkte kwamen er Amerikaanse overname-aanbiedingen. Het antwoord bleef nee, al vroegen ze altijd waarom deze partijen geïnteresseerd waren om zo weer over hun eigen waarde te leren.
Door de pivot moest Flow opnieuw haar product market fit vinden, terug naar de rollercoasterfase, zoals ze zelf zeggen. Ze gingen internationaal, vonden investeerders en maken nu van kleine platformen eigen banken: “Ook ANWB kan een bank worden”, vertelt Daan. Hun doel is gezet op het wildste dat ze konden bedenken: “Want, ook al halen we maar 60%, dan is dat al veel meer dan we in eerste instantie konden dromen.”
Dat Mark Zucherberg Facebook stichtte vanaf een computer op een studentenkamer, klinkt met het oog op benodigde ruimte logisch. Dat een miljoenenbedrijf dat werkt met enorme lasersnijders ook begon met een eerste laser op zo’n slaapkamer, klinkt al een stuk bijzonderder. Het is niet het enige unieke aan het verhaal van Bakschik. Afkomstig uit Armenië duurde het lang voordat hij een verblijfsvergunning kreeg. Uiteindelijk startte hij met een studie Werktuigbouwkunde en via de Noorderlingen-minor zag BMTEC het licht.
Voor zijn eerste laser leende hij geld van vrienden en familie en financierde hij de overige helft van de benodigde achttienduizend euro op afbetaling. Het groeitempo van BMTEC was laag, iets dat je zou verwachten bij iemand die wel technisch was, maar geen ondernemer en een lasersnijder in de slaapkamer van zijn ouderlijk huis had staan. Toch keerde het tij, dertigduizend omzet in een jaar werd een paar ton, en al snel werd een paar ton een paar miljoen. Het toverwoord? Automatiseren. Waar het proces van offerte tot order minimaal vier dagen duurde, kost dit nu een paar minuten. BMTEC bouwde hier namelijk zelf software voor. En terwijl Bakschik vertelt over de groeiplannen en nieuwe fabriek wordt vanuit het publiek nog vermeld dat zij het voorbeeld zijn van hoe je als bedrijf volledig data-driven kan zijn.
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.