Hydrogen Valley. Zo staat Noord-Nederland bekend in delen van Europa. Dat is een steeds treffender omschrijving. Bedrijvigheid rond waterstoftechniek groeit hier hard. Holthausen Clean Technology in Hoogezand en Hyzon Motors Europe in Winschoten zijn hierin de voorlopers.
Waar de rest van de wereld nog discussieert over de mogelijkheden en kansen van waterstof, stortte Holthausen zich er jaren geleden al vol overgave op. Carl Holthausen is het technische brein van de familie, die na de oorlog groot werd als leverancier van industriële gassen. Hij is duidelijk: ,, Voor sommige toepassingen is er geen beter alternatief dan waterstof denkbaar. Het rendement is hoger dan critici roepen en de ontwikkeling daarin gaat razendsnel.’’
Het bewijs daarvan is de waterstoftruck. In een joint-venture met Hyzon Motors bouwt Holthausen in een totaal omgebouwde fabriek in Winschoten vrachtwagens op waterstof. Dat levert niet alleen honderden banen op, maar ook een volgende stap in het doorbraakproces van waterstof. Uiteindelijk rollen er jaarlijks 2000 trucks van de band, de bestellingen komen vanuit de hele wereld binnen. En dat betekent dat er meer waterstoftankstations moeten komen, meer waterstofproductie. Het betekent dat een beweging in gang wordt gezet.
Dat laatste gebeurde eigenlijk al eerder bij Holthausen Clean Technology. Carls zoon Max verwierf bekendheid met zijn Hesla, een voor gebruik met waterstof omgebouwde Tesla. Dat kunststukje ontging zelfs Elon Musk niet. Carl ontwikkelt zich al jaren in de waterstoftechniek. Hij bouwde een afstand bestuurbare auto op waterstof waarmee hij schoolklassen geïnteresseerd kreeg voor waterstof en duurzame energie. Hij legde het ook Koning Willem-Alexander uit, toen hij iets verder in de tijd met een pendelbus bezig was.
Een organische ontwikkeling was het voor het bedrijf. Dat deed ooit in fossiele gassen en bouwde er al steeds vaker technologie omheen, om de gassen beter te kunnen gebruiken. Eigen gasflessen bijvoorbeeld. Datzelfde gebeurde in wezen met waterstof. ,,Ik was al snel onder de indruk van de mogelijkheden, maar veel toepasbare techniek was er nog niet, dus ging ik experimenteren. Zo is het begonnen.’’Inmiddels worden in Hoogezand diverse voertuigen, van transportbusjes tot vuilniswagens, ontwikkeld en gebouwd voor gebruik met waterstof. Ook interessant: de combinatie van waterstof en accu-auto’s. De actieradius stijgt enorm, net als de laadsnelheid.
En dat is voor iedereen goed nieuws
Het Groningse bedrijf wordt in Noord-Nederland steeds meer omringd door andere ondernemingen die de potentie van waterstof zien. En dat is voor iedereen goed nieuws. Waterstof verspreidt zich als een olievlek. ,,Nu het Noorden steeds meer de status krijgt van waterstofregio, stijgen de kansen. Overgaan op waterstof is logisch, maar vereist van alle kanten een inspanning. Als je ziet welke werkgelegenheid en milieuwinst dat met zich meebrengt, kan het nooit weggegooid geld zijn.’’
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.