waterstof tanken
Energie transitie

Holthausen zag de kracht van waterstof al veel langer

Hydrogen Valley. Zo staat Noord-Nederland bekend in delen van Europa. Dat is een steeds treffender omschrijving. Bedrijvigheid rond waterstoftechniek groeit hier hard. Holthausen Clean Technology in Hoogezand en Hyzon Motors Europe in Winschoten zijn hierin de voorlopers.

Mogelijkheden en kansen

Waar de rest van de wereld nog discussieert over de mogelijkheden en kansen van waterstof, stortte Holthausen zich er jaren geleden al vol overgave op. Carl Holthausen is het technische brein van de familie, die na de oorlog groot werd als leverancier van industriële gassen. Hij is duidelijk: ,, Voor sommige toepassingen is er geen beter alternatief dan waterstof denkbaar. Het rendement is hoger dan critici roepen en de ontwikkeling daarin gaat razendsnel.’’

Het bewijs daarvan is de waterstoftruck. In een joint-venture met Hyzon Motors bouwt Holthausen in een totaal omgebouwde fabriek in Winschoten vrachtwagens op waterstof. Dat levert niet alleen honderden banen op, maar ook een volgende stap in het doorbraakproces van waterstof. Uiteindelijk rollen er jaarlijks 2000 trucks van de band, de bestellingen komen vanuit de hele wereld binnen. En dat betekent dat er meer waterstoftankstations moeten komen, meer waterstofproductie. Het betekent dat een beweging in gang wordt gezet.

DSC06657 Large
Holthausen waterstof

Van Tesla naar Hesla

Dat laatste gebeurde eigenlijk al eerder bij Holthausen Clean Technology. Carls zoon Max verwierf bekendheid met zijn Hesla, een voor gebruik met waterstof omgebouwde Tesla. Dat kunststukje ontging zelfs Elon Musk niet. Carl ontwikkelt zich al jaren in de waterstoftechniek. Hij bouwde een afstand bestuurbare auto op waterstof waarmee hij schoolklassen geïnteresseerd kreeg voor waterstof en duurzame energie. Hij legde het ook Koning Willem-Alexander uit, toen hij iets verder in de tijd met een pendelbus bezig was.

Een organische ontwikkeling was het voor het bedrijf. Dat deed ooit in fossiele gassen en bouwde er al steeds vaker technologie omheen, om de gassen beter te kunnen gebruiken. Eigen gasflessen bijvoorbeeld. Datzelfde gebeurde in wezen met waterstof. ,,Ik was al snel onder de indruk van de mogelijkheden, maar veel toepasbare techniek was er nog niet, dus ging ik experimenteren. Zo is het begonnen.’’
Inmiddels worden in Hoogezand diverse voertuigen, van transportbusjes tot vuilniswagens, ontwikkeld en gebouwd voor gebruik met waterstof. Ook interessant: de combinatie van waterstof en accu-auto’s. De actieradius stijgt enorm, net als de laadsnelheid.

En dat is voor iedereen goed nieuws

Het Groningse bedrijf wordt in Noord-Nederland steeds meer omringd door andere ondernemingen die de potentie van waterstof zien

Het Groningse bedrijf wordt in Noord-Nederland steeds meer omringd door andere ondernemingen die de potentie van waterstof zien. En dat is voor iedereen goed nieuws. Waterstof verspreidt zich als een olievlek. ,,Nu het Noorden steeds meer de status krijgt van waterstofregio, stijgen de kansen. Overgaan op waterstof is logisch, maar vereist van alle kanten een inspanning. Als je ziet welke werkgelegenheid en milieuwinst dat met zich meebrengt, kan het nooit weggegooid geld zijn.’’