CEO Marc Aandeweg en CTO Bas Nieuwenhuis van MovaColor
  • HTSM

Movacolor wil internationaal doorgroeien ‘Overal ter wereld liggen nog heel veel kansen’

Movacolor, specialist in doseerapparatuur voor de kunststof verwerkende industrie, zet vol in op verdere internationale groei. Met hulp van de Oranjewoud Export Academy en Ynbusiness ligt de focus nu vooral op Azië en de Verenigde Staten. ‘Onze machines werken altijd en overal.’

Achter de grote ramen van het hypermoderne pand, aan de noordwestkant van Sneek, raast deze maandagmiddag een waterkoude januariwind. Binnen, in een behaaglijke vergaderruimte, kijken CEO Marc Aandeweg en CTO Bas Nieuwenhuis uit over de A7, waar het verkeer tegen een achtergrond van uitgestrekte weilanden voorbij raast.

‘Nee, Movacolor is geen verffabrikant’, lacht Marc. ‘Die indruk wordt weleens gewekt als mensen onze bedrijfsnaam zien of horen. Want ja, bij het woord kleur denk je al snel aan verf. Maar niets is minder waar. Wij ontwikkelen en produceren doseerapparatuur voor spuitgietmachines en extrusielijnen. Voornamelijk voor de kunststofverwerkende industrie. Slechts twee procent van onze afzet gaat naar opdrachtgevers in Nederland. De rest exporteren we naar meer dan 35 landen’

Kort en goed: de machines die Movacolor bedenkt, ontwerpt en levert, mengen kunststof korrels en alles wat verder nog moet worden toegevoegd om bijvoorbeeld doppen van petflesjes, autodashboards of Playmobilpoppetjes de juiste kleur en eigenschappen te geven.

Niet te veel, niet te weinig

‘Kijk’, zegt Marc, terwijl hij het hoesje van zijn telefoon haalt. ‘Als je zo’n hoesje wilt maken dan gaat er kleur in en ook een chemisch stofje dat voorkomt dat ie verkleurt. Dat moet allemaal in een mal worden gespoten. Onze machines zorgen ervoor dat de hoeveelheid kleur en  additieven met de grootst mogelijk precisie worden toegevoegd. Niet te veel, niet te weinig. Exact in de verhouding die een opdrachtgever nodig vindt voor een specifiek product.’

Dat klinkt logisch en lijkt zo op het eerste gezicht ook niet meteen een complexe exercitie. ‘In de basis is het ook niet zo moeilijk’, beaamt Bas. ‘Behalve dan dat het apparaat, met een afmeting van 10 bij 4, flink in beweging is. De grote mallen staan continu te stampen en te schudden. Onder die omstandigheden wordt het natuurlijk wel lastig om alles goed te doseren. Alleen: wij hebben een software algoritme ontwikkeld dat er, ondanks dat getril, voor zorgt dat de machine correct en zeer nauwkeurig doseert. Daarin behoren wij wereldwijd tot één van de technologische leiders.’

Volgende fase

Movacolor werd in 1989 in het Noord-Hollandse Zwaag opgericht en vertrok in 2001 naar Sneek. Het bedrijf groeide dusdanig dat het in 2018 verhuisde naar een nieuw en energieneutraal gebouw. Op dezelfde locatie in de Waterpoortstad, alleen met een oppervlakte van zo’n 3000 vierkante meter drie keer groter dan voorheen.

In 2021 werd Marc aangetrokken als nieuwe CEO. Movacolor was in de internationale doseerwereld uitgegroeid tot een wereldspeler van formaat en zag in hem de juiste persoon om het bedrijf naar een volgende fase te brengen. Hij beschikte immers over ruime ervaring in commerciële functies bij diverse internationaal opererende technische bedrijven, waaronder Neopost uit Drachten, het huidige Sparck Technologies.

In de loop van zijn eerste jaar als CEO merkte Marc dat Movacolor eigenlijk nog iemand nodig had om de positie van technologisch leider te verstevigen. Of beter: een eindverantwoordelijke op het gebied van innovatie die het bedrijf kan helpen om internationaal versneld op te schalen.  Hij moest aan Bas Nieuwenhuis denken, die destijds werkzaam was als projectmanager R&D bij Sparck Technologies. Samen hadden ze bij Neopost al meerdere producten naar de markt gebracht. Bas was enthousiast en is inmiddels ruim tweeëneenhalf jaar CTO van Movacolor.

‘Overal ter wereld liggen voor het bedrijf nog heel veel kansen‘, stelt Bas. ‘Die uitdaging wilde ik graag aangaan, zeker vanuit zo’n mooie uitgangspositie. Iedereen kan een apparaat maken dat een keertje werkt. Wij maken apparatuur die altijd en overal werkt. Wereldwijd hebben wij tussen de 50.000 en 70.000 doseer- en mengmachines staan: van Europa tot Zuid-Amerika en van de Verenigde Staten tot het Midden-Oosten. En die komen nooit terug. Ze doen jaar in, jaar uit wat ze moeten doen. En altijd met hoge nauwkeurigheid.’

Waardering

Na een recordjaar in 2022 bleef het bedrijf het daaropvolgende jaar onverminderd doorgroeien. Niet zomaar werd Movacolor verkozen tot Friese onderneming van het jaar 2023. ‘Dat was een fantastische waardering’, zegt Marc. ‘Het toont aan dat we al langere tijd worden gezien als een parel in het Noorden. Toch zijn er, ook in de regio, nog velen die ons niet kennen of niet weten wat we doen. Zo’n prijs heeft ons natuurlijk wel geholpen om de naamsbekendheid te vergroten.’

Met de oorlog in Oekraïne, de stilvallende economie in Duitsland, onrust in het Midden-Oosten en de Amerikaanse verkiezingsuitslag was 2024 ook voor Movacolor een uitdagend jaar. Desondanks bleef de omzet stabiel, terwijl die bij de meeste bedrijven daalde. ‘Onze groeiambities hebben er geenszins onder geleden’, benadrukt Marc. ‘Als de economie en de politieke wind weer een beetje gaan draaien kan het hard gaan.’

De doseerapparatuur wordt aan klanten verkocht via tientallen partners, distributeurs en agenten. Momenteel ligt de focus van Movacolor, dat in Europa al een uitstekende marktpositie heeft, met name op uitbreiding in Azië en de Verenigde Staten. Bas: ’Bijna  50 % van de kunststofverwerkende industrie zit in Zuidoost-Azië. Daarna volgen Europa en Noord-Amerika. Vandaar dat we, om de groei aan te wakkeren, inmiddels al een eigen verkoop- en productsupport kantoor in Kuala Lumpur hebben. Hetzelfde gaan we nu ook doen in de Verenigde Staten.’

Om de internationale groeiambities zo goed mogelijk vorm te geven is het bedrijf in 2023 lid geworden van de Oranjewoud Export Academy, een laagdrempelig platform waar noordelijke ondernemingen en experts samenkomen om exportkennis te halen en te brengen. In de vorm van kennissessies, programma’s of masterclasses, bijvoorbeeld. ‘Het is enorm inspirerend om met gelijkgestemden uitdagingen te bespreken, ervaringen uit te wisselen en elkaars klankbord te zijn’, legt Marc over de reden van het lidmaatschap uit. ‘Zonder dat je elkaar in de weg zit.’

Channel management

Tijdens een diner van de Oranjewoud Export Academy maakte Marc kennis met Wessel de Vries. Wessel is themaspecialist Internationaal Ondernemen bij Ynbusiness en GroBusiness en bij de Oranjewoud Export Academy actief als trainer Distributors & Agents. Marc vertelde dat Movacolor twee keer per jaar een salesmeeting organiseert waarvoor de verkopers vanuit de hele wereld naar Sneek komen. Ook gaf hij aan dat het bedrijf de komende meetings meer aandacht wil geven aan channel management. Dat wil zeggen: het creëren, onderhouden en bijsturen van verkoopkanalen via partners, zoals distributeurs en resellers, op basis van vooropgestelde doelen.  

Channel management bleek voor Wessel geenszins onbekend terrein. Sterker nog, als voormalig exportmanager en als trainer had hij daar al veel ervaring mee. Marc: ‘Ik dacht meteen: dan moeten we Wessel namens de Oranjewoud Export Academy  gewoon een training laten verzorgen. Uiteindelijk hebben al onze salesmensen op onze locatie twee dagen training van  de Oranjewoud Export Academy gehad. Wat verwachten distributeurs nu van een salesteam en sales support? Hoe manage je dat in de verschillende landen? En hoe anticipeer je snel op onverwachte gebeurtenissen? Al deze zaken, en nog veel meer,  kwamen uitgebreid aan bod. Ons salesteam was zo enthousiast dat ze te kennen gaven graag een vervolgtraject in te willen gaan.’

Verbinder

Tegelijkertijd wordt Wessel door Marc en Bas regelmatig benaderd om te sparren over strategische keuzes en andere uitdagingen rondom internationaliseren. ‘Hij heeft veel kennis van zaken, een groot netwerk en is een echte verbinder’, onderstreept Marc. ‘Hij kent in de regio altijd wel een bedrijf dat voor dezelfde uitdaging heeft gestaan of een interessante oplossing heeft. Het is natuurlijk sowieso fantastisch dat er in de regio initiatieven als de Oranjewoud Export Academy  en Ynbusiness zijn die bedrijven helpen om zich beter in de internationale markt te positioneren. Het heeft ons al veel gebracht en gaat ons in de toekomst ongetwijfeld nog heel veel brengen.