Koen Bakker, oprichter en eigenaar New Food Horizons ‘Generatie Z moet nu al een stem krijgen’
  • Agri&Food
  • Circulair
  • Innoveren
  • Startup Readiness

Koen Bakker, oprichter en eigenaar New Food Horizons ‘Generatie Z moet nu al een stem krijgen’

Koen Bakker ziet dat ons voedselsysteem aan alle kanten kraakt. Met New Food Horizons wil hij onderzoeken hoe het anders en vooral beter kan. Om het eerste product, circulaire bonbons, goed voorbereid in de markt te zetten vond hij ondersteuning bij het Market Readiness Program*.

Het is een zonnige woensdagmiddag als Koen Bakker in een grand café in Franeker een doos bonbons openmaakt. De foodpionier uit het nabijgelegen Dongjum kan een gevoel van trots nauwelijks verhullen. Het zijn dan ook niet zomaar bonbons die hij laat zien. Het zijn circulaire bonbons, waar in de vulling versuikerde broodpasta, gemaakt van retourbrood, is toegevoegd. Het is het eerste product dat is ontwikkeld door New Food Horizons, een bedrijf dat Koen in januari 2021 oprichtte.

New Food Horizons is in de basis een soort ontdekkingsreis door de wereld van de reststroomverwerking in de voedselindustrie, legt hij uit. ‘Door die reststromen moleculair uit elkaar te trekken, kun je mogelijkheden onderzoeken om de verschillende grondstoffen op een slimme manier te hergebruiken en te verwaarden’ , verduidelijkt Koen. ‘Zoals bijvoorbeeld het met behulp van enzymen omzetten van retourbrood in broodpasta. Om die broodpasta voor de ganachevulling te kunnen gebruiken, heb ik samen met chocolatier Cinty Molmans nog wel even moeten experimenteren. Bij de eerste batch trad na een aantal weken schimmelvorming op. Simpelweg omdat het teveel vocht bevatte. We hebben toen besloten om de broodpasta te evaporeren. Door het vocht te concentreren door verdamping hou je een dikkere karamelachtige substantie over. Vrij van bacterievorming, dus voedselveilig, en daarmee geschikt als circulaire vulling van de bonbons.’

Koen Bakker, oprichter en eigenaar New Food Horizons ‘Generatie Z moet nu al een stem krijgen’

Nieuw voedselsysteem

Nieuw in de foodsector is Koen allerminst. Al zo’n 30 jaar is hij zowel als ondernemer als in loondienst in het vakgebied actief. Zo werkte hij onder meer in de hotellerie, in de bedrijfs- en partycatering en leerde hij zichzelf het vak van kok aan. ‘Ik vind het bereiden van eten voor anderen enorm leuk om te doen’, vertelt hij. ‘Vaak bouw je op die manier een heel intieme relatie met elkaar op. In de loop der jaren is ook mijn interesse in voedingsmiddelentechnologie en het oplossen van voedselvraagstukken gegroeid.’

Verspilling

En ja, ook voor Koen worden de kwetsbaarheden van ons huidige voedselsysteem steeds duidelijker. Hij ziet dat het systeem aan alle kanten piept en kraakt en dat we, om de planeet leefbaar te houden, dus anders met ons voedsel moeten omgaan. ‘Maar eigenlijk weet niemand hoe zo’n weerbaar en duurzaam voedselsysteem er nu exact uit gaat zien’, stelt hij. ‘Dat moeten we proefondervindelijk met elkaar gaan ontdekken.’

Precies vanuit die gedachte startte hij ruim twee jaar geleden New Food Horizon. Met het bedrijf wil hij onderzoeken hoe ons voedselsysteem en de reststromen beter op elkaar kunnen aansluiten. ‘Het is natuurlijk bizar dat wereldwijd ongeveer een derde van al het voedsel wordt verspild’, betoogt Koen. ‘Door te kijken naar slimme manieren om reststromen te benutten, wil ik bijdragen aan het tegengaan van die verspilling. Ik ben ervan overtuigd dat je een systeem alleen maar kunt veranderen door er midden in te staan, met relevante partijen samen te werken en met concrete voorbeelden aan te tonen dat het anders kan.’

Van Hall Larenstein

Vorig najaar stapte hij in Leeuwarden het Food Application Centre for Technology (FACT), de onderzoeksfaciliteit van Hogeschool Van Hall Larenstein, binnen. Kort daarvoor had hij een artikel gelezen over een biologische boer die noodgedwongen een grote hoeveelheid broccoli met een afwijkende kleur moest weggooien. Of Van Hall Larenstein, de duurzaamste hogeschool van Nederland, daar wellicht een oplossing voor kon bedenken. Tegelijkertijd vertelde Koen over de missie van New Horizon Foods. ‘Al snel werd ik geattendeerd op een symposium waar mbo- en hbo-studenten hun ideeën over nieuwe kansen voor retourbrood zouden presenteren’, blikt hij terug. ‘Ik was van harte welkom. Laat mij dan een bonbon maken, antwoordde ik. Dat was prima. Graag zelfs.’

Alleen: enige haast was geboden, want het symposium zou al enkele weken later plaatsvinden. Dus zocht Koen contact met Cinty Molmans, eigenaar van chocolaterie ChocMans op Terschelling, die hij een paar maanden eerder op het eiland had ontmoet. Samen gingen ze gretig met de broodpasta aan de slag. Met succes, zou blijken. De presentatie van de circulaire bonbons leverde louter positieve reacties op. Voor Koen en Cinty alle reden om het product verder te ontwikkelen. Uiteindelijk resulteerden hun inspanningen in Two Blokes in Choc, het kersverse merk waaronder de circulaire bonbons langzaamaan in de markt worden gezet.

Koen Bakker, oprichter en eigenaar New Food Horizons ‘Generatie Z moet nu al een stem krijgen’

BIPF

Het was geen toeval dat Koen zijn vraag destijds bij Van Hall Larensteijn neerlegde. Het betrekken van jongeren is een wezenlijk onderdeel van de activiteiten van New Food Horizons. ‘Het is de Generatie Z die de komende decennia de juiste beslissingen moet nemen over ons voedselsysteem’, verduidelijkt hij. ‘Vandaar dat ik ook mbo- en hbo-studenten benader om mee te praten en mee te denken. Zij vervullen straks immers de sleutelposities bij foodbedrijven. Ik vind dat ze daarom nu al een stem in het verhaal moeten krijgen. ’

Wel min of meer toevallig was de ontmoeting met Riegiena Eefsting. De Business Developer AgriFood van de NOM stond tijdens het symposium naast Koen en complimenteerde hem met het resultaat van de circulaire bonbon. Ze vertelde in hem een goede kandidaat te zien voor het Business Innovation Program Food (BIPF), een initiatief van de regionale ontwikkelingsmaatschappijen dat ondersteuning biedt aan startups èn bestaande MKB-bedrijven die met hun idee een bijdrage kunnen leveren aan de voedseltransitie. ‘Een mooi en waardevol programma’, vindt Koen. ‘De 10 modules, die uiteindelijk moeten leiden tot een gezonde business case, vinden echter plaats in Utrecht. Aangezien ik naast New Horizons Foods nog een fulltime baan bij Helwa Wafelbakkerij in Hallum heb, werd dat voor mij vooral qua reistijd helaas nogal lastig.’

Market Readiness Program

Toch was zijn nieuwgierigheid gewekt. Want wellicht waren er nog andere interessante mogelijkheden. En inderdaad, op de website van de NOM viel zijn oog op het Market Readiness Program, eveneens een programma dat innovatieve ondernemers helpt om goed voorbereid de markt op te gaan. Ook hiervoor bleek Koen in aanmerking te komen. ‘Riegiena gaf aan tijdens het programma graag mijn coach te willen zijn’, glimlacht hij. ‘Dat was mooi, want ze weet tenslotte als geen ander wat er in de foodsector leeft en speelt.’

Nieuwsgierig zijn

Inmiddels heeft Koen het Market Readiness Program gestart. Het heeft hem veel gebracht ,zegt hij. ‘Door gesprekken te voeren met potentiële klanten leer je nog beter te denken vanuit hun perspectief’, vertelt Koen. ‘Is mijn oplossing ook wel écht een oplossing voor hun probleem? Zo niet, dan moet je de bereidheid hebben om je product aan te passen. Naast flexibel moet je als ondernemer in mijn optiek ook vooral nieuwsgierig zijn. Daarom zoek ik al mijn hele loopbaan voortdurend het contact met mensen binnen en buiten mijn netwerk. Ook met collega-ondernemers uit andere sectoren. Gewoon omdat je door het voeren van oprechte gesprekken ontzettend veel van elkaar kunt leren.’

Ook leerde het programma hem dat je niet te snel moet gaan en focus moet houden. ‘Dus eerst bouwen aan het merk Two Blokes in Choc en het vergroten van je zichtbaarheid en naamsbekendheid’, onderstreept Koen. ‘Pas als ik dat voor elkaar heb ga ik nieuwe concepten en producten en toevoegen aan New Food Horizons.’

*Het Market Readiness Program heeft inmiddels een opvolger, namelijk het Startup Readiness Program