Drie Duitse jongens loochenstraffen vanuit Groningen de regels uit het grote startup-handboek. Ze brengen binnenkort hoogwaardige technologie op de markt in de vorm van een ‘toetsenbord’ waarmee op een veel intuïtievere manier gewerkt kan worden. De fabriek in China is klaar om snel op te schalen.
Jongens zijn het eigenlijk al lang niet meer. Tom Theuer, Moritz Angermann en Niclas Bertelsen zijn nog altijd twintigers, maar ze hebben een ondernemerservaring en een overtuiging die bepaald niet bij hun leeftijd past. De schare Angel Investors die ze om zich heen verzamelden, spreekt wat dat betreft voor zich.
‘Kijk ook maar eens naar hun crowdfunding via Kickstarter’, zegt Daan Verhorst. Hij investeerde namens de NOM in de startup. ‘Dat was de één na meest succesvolle crowdfundingcampagne ooit in Nederland. Van over de hele wereld hebben mensen met vertrouwen het product van Naya gekocht, zonder dat het al helemaal klaar was. Sterker nog: ze wisten niet eens zeker dat het er zou komen en wanneer. Zo moet je het zien. Dat is echt bijzonder. Het zegt mij ook dat Tom, Moritz en Niclas iets hebben gemaakt dat de markt echt wil hebben.’
Naya. Zo heet de startup. De Create is het eerste product dat weldra van de band rolt. Het is geen toetsenbord, het is geen muis, het is geen 3D-navigator, geen tune-knop. Het is dat, en meer dan dat, allemaal ineen. Of in twee eigenlijk, want de Naya Create bestaat uit twee delen – één voor de linker- en één voor de rechterhand – zodat iedere gebruiker zo ergonomisch mogelijk kan werken.
De Create is zo een directe uiting van de filosofie van de startup: uitgaan van de gebruiker en de technologie daarop inzetten. Dat is prachtig, maar ook razend ingewikkeld. Moritz Angermann is het technologische brein van het drietal. Jarenlang experimenteerde hij met verschillende materialen, vormen en oplossingen. Hij kreeg het voor elkaar: een modulair systeem waarmee de gebruiker eenvoudig kan aansturen wat hij nodig heeft. Zonder continu te moeten schakelen van het ene naar het andere apparaat.
‘Dat betekent dat de software even belangrijk is’, zegt hij. ‘Dat hebben we ook allemaal zelf ontwikkeld, omdat wat we zochten nog niet bestond. We gaan alleen voor absolute topkwaliteit. Die twee delen zijn bijvoorbeeld draadloos op te laden, zodat je niet met snoeren zit. Dat alleen al is een fikse uitdaging. Fantastisch om aan te gaan, al zakt de moed je soms in de schoenen als het niet lukt. Wij hebben doorgezet, zijn als founders en team positief gebleven en werden ook aangemoedigd door het team van investeerders om ons heen.’
Die investeerders volgen Theuer, Angermann en Bertelsen al een hele tijd. Al zo’n beetje sinds de drie elkaar leerden kennen tijdens een zomerschool van de Rijksuniversiteit Groningen en besloten samen technologie op de markt te gaan brengen die de consument als uitgangspunt neemt. Die aandacht bleek een paar jaar geleden geheel terecht. Toen kwam de Arc Pulse op de markt: een totaal nieuw type smartphonebeschermer dat de filosofie van de drie weerspiegelt én een wereldwijd succes werd. De Pulse is een minimalistisch design. Twee delen van hoogwaardig metaal worden om de uiteinden van de telefoon geschoven en klaar.
‘Kijk, die iPhone is zo goed ontworpen, daar moet je zo weinig mogelijk aankomen’, legt Angermann uit. ‘Maar wat doen we? We stoppen hem in een case waardoor het hele gevoel verandert. Zonde. Haal die telefoon maar eens uit zijn hoes, dan voel je hoe lekker hij in de hand ligt. Dat is exact wat we met de Pulse behouden, dat fijne gevoel. Daar is ie op ontworpen. Technologie die voor de consument werkt dus.’
Amper drie jaar later verkochten de drie al meer dan honderdduizend van die telefoonbeschermers, over de hele wereld. Nieuwe modellen kwamen op de markt, nieuwe uitvoeringen die nieuwe markten openen. Het proces werkt uitstekend, de shipping loopt, de productie is top geregeld. Het succes van Arc wekt vertrouwen in Naya.
‘De combinatie is vrij uitzonderlijk’, zegt Niek Huizinga van investeringsfonds G-Force Capital erover. Het fonds investeerde begin dit jaar, en doet ook deze ronde weer mee. ‘Dat zo’n startup al vanaf de start een goed team heeft waarin de leden elkaar completteren. Ze hebben alle competenties aan boord en zijn ook niet bang om hulp en advies te vragen. Niet voor niets hebben ze zo’n groot netwerk van Angel Investors om zich heen verzameld.’
Van al die kennis en ervaring maken de drie dankbaar gebruik. Niclas Bertelsen: ‘Dat gaat van 3D-prints maken bij de buren tot en met serieus advies bij productieprocessen, financiën enzovoorts. We hebben nu een flink team dat vooral aan de software werkt. Dat doen we allemaal in eigen huis. En ja, we hebben in ons netwerk genoeg experts op dat gebied met wie we kunnen sparren. Dat is goud waard.’
Kwaliteit. Dat is één van de allerbelangrijkste factoren. Wat Naya maakt, is voor de top van de markt. Professionals worden er blij van, technologie-freaks zeker ook. Angermann: ‘Daarom zit er zo veel tijd in. Van proefmodel naar proefmodel, van verbetering naar verbetering. Alles moet perfect zijn, de software ook. Daar zijn we nu zo’n beetje. Het is ons gelukt om een uniek tweedelig, draadloos toetsenbord te maken, met de laagste latency (vertraging in data-overdracht) in de wereld. Alle elementen zijn van hoogwaardig materiaal, het productieproces is exact uitgemeten.’
Nu is het een kwestie van de eerste productie starten, de verkoop aanslingeren en dan opschalen. En ook daarover heeft het drietal een precieze route uitgestippeld. Bertelsen: ‘We hebben onze prototypes de afgelopen maanden getest en laten ze met de eerste productiebatch uitvoerig toetsen door professionals in de wereld. Video-editors, programmeurs, noem maar op. We weten dus dat hier enthousiasme voor is. Inmiddels zijn we de verkoopkanalen aan het uitzetten. Dankzij Arc hebben we inmiddels een groot netwerk van retailorganisaties, onder meer in Zuidoost-Azië. We werken aan het aansluiten van meer partijen.’
De ontwikkeling van de startup is in de wereld niet onopgemerkt gebleven. De uitzonderlijke crowdfunding zette menig beslissingnemer aan het denken. ‘Ja, we hebben al heel wat aanbiedingen van grote partijen gekregen om te komen praten. Dat kan nooit kwaad natuurlijk, maar we zitten nu nog heel erg in de modus dat we het bedrijf zelf verder willen brengen. We willen door op onze route, de volgende projecten en producten worden al bedacht.’
Het gaat snel met de drie. Heel snel. Kyra Weaver van de NOM: ‘Ik zag ze twee jaar geleden tijdens een pitch-event met hun toetsenbord. Toen waren ze nog wat jong en een beetje bleu. In januari staan ze vol vertrouwen op de CES in Las Vegas. Als je ze nu spreekt, dan word je overrompeld door hun ervarenheid en stabiliteit. Wij hebben er alle vertrouwen in dat ze dit gaat lukken. Ik heb zelf ook een Create besteld …’
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.