Het gebruik van videobeelden in datasystemen neemt een steeds grotere vlucht. Een ontwikkeling waaraan Horus View and Explore, zoals het bedrijf voluit heet, nadrukkelijk heeft bijgedragen. Sterker nog, de softwareontwikkelaar en systemintegrator uit Groningen loopt op dat terrein al enige tijd voorop.
Horus werd in 2011 opgericht en sindsdien zit de groei er stevig in. Voortdurend tonen bedrijven en organisaties uit uiteenlopende sectoren grote interesse in de producten van de Groningse onderneming. Van de mobile mapping markt tot de zorg en van ingenieursbedrijven tot het public safety domein. Een divers klantenbestand dus, maar wel met één gemeenschappelijke deler: allemaal zijn ze op zoek naar camera-oplossingen waarmee ze een accuraat beeld kunnen vormen van de omgeving. Om vervolgens, indien nodig, tot actie over te kunnen gaan. Video based situational awareness, wordt dat door Horus genoemd.
Maar wat heeft het opnemen van hoge resolutie videobeelden van een omgeving klanten nu eigenlijk te bieden? Nou, heel veel. Het geeft hen een beter en onderbouwd inzicht in dat specifieke gebied, waardoor ze op afstand veiliger, efficiënter en effectiever kunnen (samen)werken.
Door de beelden bijvoorbeeld te verrijken met artificiële intelligentie (AI) voor automatische objectherkenning, wordt preventief onderhoud aanzienlijk vereenvoudigd en verbeterd. Maar ook kan in zorginstellingen op afstand in real time een patiënt worden gemonitord, inclusief biofeedback sensordata. Het is slechts een greep uit mogelijke toepassingen die met het zogeheten sensor fusing platform van Horus kunnen worden gebouwd.
De eerste periode konden de productontwikkeling en bedrijfsvoering vrijwel geheel uit eigen middelen worden gefinancierd. Totdat ook steeds vaker buitenlandse partijen bij Horus aanklopten. Om de expansie op met name die internationale markt mogelijk te maken was extra geld nodig. Onder meer om de verkooporganisatie te versterken en te investeren in de verdere ontwikkeling van de producten. Simpelweg omdat in de markt waarin Horus opereert een snelle doorontwikkeling en een evenzo snelle marktintroductie van cruciaal belang zijn. Om het bedrijf te helpen bij het realiseren van haar groeiambities besloot de NOM in 2016 in Horus te investeren. Niet zonder resultaat, want inmiddels heeft de onderneming wereldwijd stevig voet aan de grond gekregen.
Omgevingen nauwkeurig in kaart brengen, objecten herkennen en gegevens slim analyseren gaat niet zomaar. Dat kan alleen door doordacht gebruik te maken van geavanceerde technieken als edge computing, low latency video streaming, sensor fusing en AI. En ja, in een tijd waarin technologieën zich in rap tempo ontwikkelen is het, zeker voor grote corporates, lastig om bij te blijven, laat staan voorop te lopen. Tegelijkertijd resulteert het combineren en stapelen van dergelijke technieken doorgaans in lange en bovenal kostbare R&D trajecten. En juist daarin schuilt de kracht van Horus. Of preciezer: het bedrijf helpt systemintegrators en R&D afdelingen om sneller tot slimme en toekomstbestendige oplossingen te komen.
Vaak gaat het om trajecten die normaliter vele maanden, zo niet manjaren, aan software development kosten. Met het Horus platform daarentegen, wordt in een mum van tijd het gewenste resultaat bereikt. Een auto zelfstandig laten remmen met behulp van infrarood sensoren? Waar de marktleider op het gebied van infrarood sensoren daar minimaal drie maanden voor nodig dacht te hebben, kreeg Horus het al binnen vijftien minuten voor elkaar. Nog een voorbeeld. Een tijdje geleden benaderde het bedrijf één van de grootste mondiale spelers op het gebied van mobile mapping. De reden? Horus wilde hen laten zien hoe ze, met behulp van AI en hoge resolutie beelden, hun mapping systemen weer up-to-date konden brengen. De klant reageerde na afloop van het traject even verbaasd als verheugd. Tussen de eerste pitchpresentatie en de eerste verkochte systemen lagen slechts vijf maanden. Zelfs voor deze grote speler een ongekend korte periode, zeker voor systemen die op jaarbasis zorgen voor een verwachte omzet van ettelijke miljoenen.
Horus doet, zoals gezegd, meer dan enkel het bedenken en ontwikkelen van industriële toepassingen. Ook in de zorg heeft het bedrijf haar sporen intussen ruimschoots verdiend. Neem VRiendje, een innovatie waarmee patiënten virtueel het ziekenhuis kunnen verlaten. Met behulp van virtual reality en het Horus platform hoeven ze het contact met de buitenwereld dus nooit te verliezen. Na het opzetten van een VR-bril brengt VRiendje de patiënten direct naar de plek waar ze op dat moment het liefst willen zijn. In de klas, thuis bij de familie, in de dierentuin of op dat ene feestje die ze voor geen goud willen missen. Aan waardering geen gebrek, integendeel. Zo werd VRiendje in 2019 uitgeroepen tot winnaar van de prestigieuze 5G award en daarmee bekroond tot de meest veelbelovende 5G innovatie van Nederland.
En de NOM? Die blijft onverminderd bij het bedrijf betrokken. Want alles wijst erop dat de groei, nationaal en internationaal nog wel even doorzet. En dus is de kans groot dat Horus op termijn gaat opschalen. Met ondersteuning van de NOM, uiteraard.
Beantwoord 4 simpele vragen om snel te achterhalen of je eventueel in aanmerking komt voor financiering via de NOM.
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.