Joeri Scheernhoorn
  • IT
  • Innoveren
  • Startup Readiness

‘Het Startup Readiness Program gaf mij een groot inzicht’

Onlangs rondde Joeri Scheerhoorn het Startup Readiness Program af. Met andere woorden: de Groningse ondernemer is klaar om met HomeChef de eerste stappen op de markt te zetten. ‘Om je aannames te toetsen moet je jezelf telkens een spiegel voorhouden.’

Joeri Scheerhoorn formuleert helder en kiest zijn woorden weloverwogen. Tegelijk klinkt in zijn stem enthousiasme door, vooral als hij vertelt over het ondernemerschap en HomeChef, zijn nieuwe bedrijf. Na zo’n drie kwartier zegt hij vastberaden: ‘We doen een pilot van 100 dagen in  Groningen. Als het gaat werken, en die kans is reëel, geven we vol gas en gaan we HomeChef over heel Nederland uitrollen.’ 

Kortgezegd is HomeChef een platform waarmee thuiskoks hun maaltijden kunnen verkopen aan mensen in hun omgeving. ‘We willen ons nadrukkelijk onderscheiden met wat wij “homemade meals” noemen’, vertelt Joeri. ‘Kwaliteitsmaaltijden met veel verse ingrediënten die met zorg en vakmanschap zijn gemaakt. En die van thuiskoks dus ook wat meer bereidingstijd vragen.’

Pre-ordermodel

Vandaar ook dat HomeChef werkt op basis van een zogeheten pre-ordermodel. Dat wil zeggen: je moet het eten ruim op tijd bestellen, voor 12 uur ’s middags, zodat de thuiskok voldoende gelegenheid heeft om inkopen te doen en de maaltijd vers en tegen een goede prijs kan bereiden. De maaltijd kan vervolgens bij de betreffende chef worden afgehaald. ’We hebben geen bezorgers in dienst’, licht Joeri toe. ‘Dat is, door de complexe logistiek, voor onze pilot iets te ambitieus. Uiteraard kunnen de chefs er altijd voor kiezen om de bezorging zelf te organiseren.’

Aan ambitieuze thuiskoks in Nederland overigens geen gebrek. Vooral sinds corona wordt steeds meer tijd achter het fornuis gespendeerd. Een aantal verkoopt zelfs al maaltijden vanuit huis, zonder gebruik te maken van een platform als HomeChef. Daarnaast zijn er de honderdduizenden hobbykoks die familie, buren en vrienden graag verrassen met hun culinaire creaties. ‘Beide groepen zien we als potentiële klanten’, benadrukt Joeri.

Prettige energie

Maar hoe bind ik die thuiskoks nu eigenlijk aan HomeChef? Hoe kan ik ze het beste benaderen en overtuigen van de meerwaarde van het platform? Met andere woorden: hoe kan ik het concept slim en succesvol positioneren?  Om die vragen te beantwoorden en goed voorbereid de markt op te gaan, besloot Joeri zich aan te melden voor het Startup Readiness Program, een parttime programma van tien weken waarin deelnemers alle aannames over hun klant toetsen. Het platform was destijds nog niet live. Wel was er een design gemaakt en had Joeri met een ander bedrijf al een aanzet gegeven tot wat nu Home Chef heet. Daarover straks meer.

‘Ik ben heel onbevangen het Startup Readiness Program ingestapt’, bekent hij. ‘Ik had eerlijk gezegd nauwelijks een idee wat ik kon verwachten en wat het programma mezelf en het bedrijf zou kunnen opleveren. Natuurlijk, ik wist dat ik van de andere ondernemers sowieso wel wat kon leren. Op plekken waar startups samenkomen vloeit doorgaans een prettige energie. Alleen al daarom had ik er enorm veel zin in.’

Keuzes en kansen

Joeri groeide op in Coevorden en verhuisde na het behalen van zijn middelbare schooldiploma naar Groningen. Om te studeren, uiteraard. In eerste instantie Technische Bedrijfskunde, maar dat beviel niet. Small Business & Retail Management paste beter, een studie die hij uiteindelijk ook succesvol afrondde.

Dat hij zou gaan ondernemen was al vroeg duidelijk. ‘Het is het standaard ondernemersverhaal’, glimlacht Joeri. ‘Op school verkocht ik al van alles en nog wat. Kijken of iets aanslaat. Zo niet, dan ging ik weer door met iets anders. Zo zit ik nog steeds in elkaar. In de loop der jaren heb ik dan ook verschillende bedrijfjes gehad. De één succesvoller dan de ander. Ondernemen is voor mij vooral: de vrijheid hebben om je eigen keuzes te maken en je eigen kansen te creëren. Ik hou ervan om problemen op te lossen en dan het liefst beter dan reeds bestaande oplossingen.’

Lyrisch

Zo’n zes jaar geleden startte hij Octopus IT, een softwareontwikkelingsbedrijf dat zich met name bezighoudt met het bouwen van schaalbare applicaties. Eerst als ZZP’er en later als ondernemer mét personeel. In 2022 trad ook Fahd Rayees bij het Groningse IT-bedrijf in dienst. Fahd, geboren in India en opgegroeid in Oman, was na het afronden van zijn bachelor in het Verenigd Koninkrijk in 2019 naar Groningen verhuisd om aan de RUG zijn master Small Business & Entrepreneurship te halen. 

‘Op een dag had Fahd curry voor het bedrijf gemaakt, als lunch’, blikt Joeri terug. ‘Iedereen was lyrisch. Ook ik, terwijl ik niet bepaald een liefhebber was van de Indiase keuken. Maar wat Fadh op het bord toverde was echt geweldig. Hij vertelde dat hij in zijn studententijd een bedrijfje had, waarmee hij flink wat curry verkocht. Pre-order, voegde hij eraan toe. Dat laatste zag ik niet aankomen. Ik had het idee dat mensen alleen eten bestellen wanneer ze honger hebben. Ik dacht: of die curry is zo lekker dat mensen buiten hun routine stappen om het te krijgen of Fahd heeft gewoon een nieuw businessmodel ontdekt.‘

Curry Me

Kort daarna begonnen ze samen Curry Me, met Fadh als home-chef en Joeri als bouwer van het platform. Curry Me was meteen een succes en is dat nog steeds. En ja, dacht Joeri, als het bij één chef werkt, dan gaat het waarschijnlijk ook werken bij meerdere chefs. Zo is HomeChef ontstaan. ‘In de basis is HomeChef een geüpgradede versie van het platform van Curry Me’, legt hij uit. ‘Ik heb er als het ware een laag overheen gegooid, zodat er plek is voor verschillende home-chefs.’

Terug naar het Startup Readiness Program. Hoe is het verlopen en vooral: wat heeft het programma HomeChef uiteindelijk gebracht? ‘Nou, het was bij vlagen best pittig’, zegt Joeri. ‘Om je aannames te toetsen moet je jezelf telkens een spiegel voorhouden. Want waar ligt nu écht de behoefte van je potentiële klant? Zitten ze eigenlijk wel op mijn oplossing te wachten?’ 

Tussenoplossing

Inderdaad, tijdens de vele klantgespreken moest Joeri, net als de andere deelnemers, stevig de diepte in. Hij wist dat een aantal thuiskoks hun maaltijden al vanuit huis verkochten. Maar waarom, nee, het antwoord moest hij schuldig blijven. ‘Het Startup Readiness Program gaf mij een groot inzicht’, betoogt Joeri. ‘Veel thuiskoks zien het als een opstap voor een carrièreswitch. Ze hebben logischerwijs een enorme passie voor koken, maar de stap om een eigen restaurant te beginnen is voor de meesten nog te groot. Dus zoeken ze een tussenoplossing. Een concept als HomeChef leent zich daar bij uitstek voor. Als je denkt dat je goed kunt koken, hoe kom je daar dan achter? Op ons platform dus. Dat inzicht staat nu uiteraard centraal in onze marketing.’

Behoorlijke aanloop

Inmiddels is Home Chef live en verkoopt een aantal chefs hun maaltijden al op regelmatige basis via het platform. Tegelijkertijd is er een behoorlijke aanloop van potentieel nieuwe chefs. ‘Verbazingwekkend’, vindt Joeri. ‘We zijn namelijk niet te googelen. Ik kan namelijk op het gebied van eten met nagenoeg niemand concurreren, in geen enkele markt. Maar daar hebben we een goed alternatief voor. Chefs krijgen op het platform een eigen homepage. Daarop kunnen ze alles over zichzelf en hun menu’s vertellen. En dat zetten ze vervolgens ook weer op hun socials. Op die manier komen mensen alsnog op onze website terecht. Potentiële chefs, maar ook mensen die een maaltijd willen bestellen. Alles loopt, kortom, volgens plan. Hoe verder? De pilot in Groningen zal het uitwijzen.’