Decocoat Frans Theo Niemeijer
  • Creative industry
  • Investeren

Frans-Theo Niemeijer “De COL heeft ons lucht gegeven”

DecoCoat uit Heerenveen was al tijden flink aan het groeien. Totdat het coronavirus zand in de wielen strooide. Tijdelijk, want de vooruitzichten voor de middellange termijn waren uiterst positief. Om de groei vast te kunnen houden bood de Corona-OverbruggingsLening (COL) uitkomst. ‘Dan weet je dat je niet aan de noodrem hoeft te trekken.’

Hij is verbaasd hoe vlot en vloeiend het proces van aanvraag tot toekenning is verlopen, zegt Frans-Theo Niemeijer. Ergens rond 10 mei had de oprichter en eigenaar van DecoCoat de COL aangevraagd en een kleine drie weken later stond het geld op de rekening. ‘Die snelle reactie en afhandeling waren voor het bedrijf enorm belangrijk’, benadrukt hij. ‘Het overbruggingskrediet gaf ons lucht, waardoor we de ingezette koers konden vasthouden en door konden blijven groeien. ’En flink groeien doet DecoCoat al vanaf de oprichting in 2016. Het bedrijf kan dan ook iets wat geen enkel ander bedrijf kan: het hoogwaardig decoreren en lakken van fietsframes op basis van specifieke klantwensen.

Opmars

‘Wat onze positie in West-Europa vooral bijzonder maakt, is dat we zowel metalen frames kunnen poedercoaten als carbonframes kunnen natlakken’, verduidelijkt Frans-Theo. ‘Het gaat om maatwerk in het hogere segment fietsen. Dus niet om grote, seriematige productie, maar om kleine series van enkele tientallen tot uniek enkel stuks werk. Zo krijgt elke klant van het Nederlandse merk Santos de keuze uit 30 verschillende lakkleuren en tal van mogelijkheden voor decoraties. In totaal zijn daarbij zo’n 30.000 variaties mogelijk om één fiets naar eigen smaak te decoreren en te lakken. ’ De opmars van DecoCoat begon toen een Deense producent zich meldde met, voor dat moment, vrij grote aantallen carbon- en aluminium frames. Niet veel later volgde ook het eerder genoemde Santos. Het ging zo hard dat het jonge bedrijf elke twee maanden een nieuwe medewerker moest aannemen. In een jaar tijd groeide DecoCoat van twee naar tien medewerkers. ‘Tegelijkertijd moesten we ook investeren in extra machines als een oven, poedercoatapparatuur en een lakcabine’, onderstreept Frans-Theo. ‘Met dank aan investeringskapitaal van de FOM is dat ook gelukt.’

Drukste periode

Met de komst van nieuwe klanten uit onder meer Zwitserland, Duitsland, België, Engeland en Spanje bleef DecoCoat onstuimig groeien. Het bedrijf zat, zoals Frans-Theo het omschrijft, in een rollercoaster toen het coronavirus toesloeg. ‘Afgelopen februari hoorden we dat containers met fietsframes niet op korte termijn geleverd konden worden’, blikt hij terug. ‘Frames en aanverwante onderdelen worden namelijk nog steeds grotendeels geproduceerd in China. Onze belangrijkste klant, verantwoordelijk voor 40% van de omzet, vertelde dat de eerste containers naar verwachting pas begin juni zouden aankomen. Dat betekende dat we van maart tot en met mei met beduidend minder werk zaten. Terwijl we net extra mensen hadden aangenomen. Het voorjaar is tenslotte de drukste periode voor de fietsindustrie. Je kunt dus gerust stellen dat er sprake was van enige paniek.’

Blijven bouwen

Natuurlijk, DecoCoat kwam in aanmerking voor de NOW-regeling. Maar die regeling is vooral bedoeld voor de korte termijn en dekt slechts een deel van de gemiste omzet. Om te kunnen blijven bouwen aan de toekomst van het bedrijf was meer nodig. En dus ging Frans-Theo op zoek naar andere steunmaatregelen. Nadat hij las over de COL besloot hij zich meteen aan te melden. ’Vanaf dat moment ging het snel’, zegt hij. ’Kort nadat ik de aanvraag op het online portal had ingediend, kwam een telefoontje van de NOM met de vraag om nog wat aanvullende informatie aan te leveren. Niet veel later kreeg ik een akkoord en was het overbruggingskrediet binnen. Dan weet je dat je niet aan de noodrem hoeft te trekken. Dat je bijvoorbeeld toeleveranciers tijdig kunt betalen en geen afscheid hoeft te nemen van mensen die je net intensief hebt opgeleid. Want de lat ligt hoog. Klanten verwachten van ons topkwaliteit. En terecht, het gaat immers om behoorlijk prijzige fietsen.’

Beter bedrijfsresultaat

De COL werd door DecoCoat onder meer gebruikt om salarissen en vakantiegeld uit te betalen. Maar ook om een noodzakelijke investering te doen in de uitbreiding van de elektriciteitsvoorziening. ‘Daarnaast maakte het overbruggingskrediet het ons makkelijker om nieuwe klanten te werven’, betoogt Frans-Theo. ‘En dat is ook gebeurd, waardoor we na de zomer een zeer goed gevulde orderportefeuille hebben. Tegelijkertijd beginnen, ingegeven door het stijgende fietsgebruik, ook bestaande klanten weer volop te draaien. Ik weet dat het in de huidige tijd lastig is om een voorspelling te doen. Toch verwachten we een beter bedrijfsresultaat neer te zetten dan vorig jaar. Ondanks de malaise van het voorjaar. Mede dankzij de COL.‘