Social business software waarbij het draait om samenwerken, communiceren en kennisdelen. Dat is het product van Embrace. Erik Dokter, een van de geestelijk vaders van het bedrijf: “Ons product is een portaal, het is het eerste wat medewerkers zien als ze de computer opstarten. Ze ontvangen relevant (organisatie)nieuws, communiceren makkelijk met collega’s, kunnen ze projecten starten, groepen aanmaken en direct naar applicaties gaan die ze vaak gebruiken.”
Bij Embrace werken veel jonge mensen die zich willen ontwikkelen in hun vak. Om die drive te stimuleren, heeft het bedrijf – onderdeel van softwarehuis Malengo – een platte, informele en vooral open structuur. “Dat heeft ons ver gebracht, al merken we ook dat het complexer wordt naarmate de omvang van het bedrijf toeneemt. Nieuwe fases vragen om aanpassingen in structuur. Dat is soms even zoeken, want wij willen wél onze open cultuur blijven voeden. Vernieuwing ontstaat alleen als er ruimte voor is en dat is soms wel spannend in een groeiend bedrijf.”
Maatwerk Grappig genoeg levert juist die groei steeds weer nieuwe ideeën op. “Onze social business software wordt al bij meer dan tweehonderd verschillende organisaties gebruikt. Dat zijn vaak grotere organisaties zoals ziekenhuizen, financiële dienstverleners of gemeenten. Het delen van kennis via het platform helpt de aangesloten professionals verder in hun werk. Wij leveren 90% standaard: we hebben een uitgebreid product met functionaliteiten waarmee we inspelen op de vraag van bijna iedere organisatie. In de ogen van de klant is het maatwerk door de eigen look & feel en indeling. De overige 10% is maatwerk voor klantspecifieke wensen. Door het zelf ook te gebruiken, blijven we onze software aanscherpen. Onze medewerkers zijn betrokken genoeg om feedback te geven.”
Big data De oprichters van Embrace willen een platform neerzetten waar alle facetten van werk en communicatie samenkomen. Dokter: “Een platform for a lifetime. Dan moet je voortdurend nieuwe releases uitbrengen om up-to-date te blijven. De drive om te verbeteren is de basis van ons product.” Het bevlogen Groninger softwarebedrijf gaat in die ontwikkeling verder dan nieuwe features. “Het gaat vooral om slimme koppelingen, zodat er een complete digitale werkplek ontstaat. Verder kijken we ook naar alle date die binnenkomt, bijvoorbeeld doordat mensen kennis delen. Je krijgt onder andere inzicht in communicatiepatronen en ziet waar het efficiënter kan. Een goede analyse en vertaling daarvan kan bruikbare organisatieadviezen opleveren. Het duiden van big data via Embrace staat nog in de kinderschoenen, maar wij onderzoeken hoe wij op dat vlak van betekenis kunnen zijn. Want als je zelf nieuwe bewegingen in gang wilt zetten, moet je blijven experimenteren.”
De steun van de NOM bracht rust en speelruimte
Vertrouwen Om te kunnen experimenteren en te blijven groeien, is er financiering nodig. Embrace begon in 2012, klopte aan bij een bank en kwam ook bij de NOM terecht. Dokter: “Dankzij de financiële ondersteuning was die beginperiode minder zwaar. De steun van de NOM gaf rust en we kregen speelruimte. Wat ons verder door die begintijd getrokken heeft? Vertrouwen. Je kunt je niet op alles voorbereiden, blijf erin geloven.” Voor Erik Dokter gaat ondernemen vooral om gedrevenheid, doen waarin je gelooft en durven experimenteren. “Wij zetten graag zelf nieuwe bewegingen in gang.”
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.