Wat is wendbaarheid?

Wat is wendbaarheid?

Wendbaarheid is het onderwerp van de allereerste NOM Talks, dé podcast over onderwerpen waar ondernemers mee te maken hebben, van wendbaarheid tot innovatie, van financiering tot medewerkers. Onderwerpen die betrekking hebben op alle fasen van ondernemerschap. Wat betekent dat eigenlijk, wendbaarheid?

Wie zoekt naar de definitie van het woord wendbaarheid, wordt in eerste instantie nog weinig wijzer. ‘Makkelijk draaiend of manoeuvrerend’, zegt de Dikke Van Dale. Maar het is een begin. Want wendbaarheid voor een ondernemer betekent, zo is de conclusie uit het gesprek tussen host Wim A.B., sidekick Rob Drees en gasten Dina Boonstra (directeur van de NOM) en Roelof Bakker (CEO van Van Raad Investments), niets anders dan je succesvol kunnen aanpassen aan (onverwachte) omstandigheden.

Adaptieve veerkracht

In tijden van crisis, zoals die op moment van opnemen van NOM Talks wordt veroorzaakt door het coronavirus, kan de business ineens volledig stil komen te liggen. Ondernemers zagen hun omzet in maart 2020 plots verdampen, waaronder een aantal uit de portefeuille van de NOM, vertelt Boonstra in deze aflevering. Wat doe je dan? Wacht je af of ga je, zoals bedrijven uit diezelfde portefeuille, op een ander pad vooruit?

Wat de coronacrisis ons eens te meer liet zien, is dat we alleen zeker weten dat de toekomst onzeker is. Om die toekomst aan te kunnen heb je vijf vaardigheden nodig, stellen auteurs Crystal en Dr Gregor Lim-Lange in hun boek Deep Human: Practical Superskills for a Future of Success. De belangrijkste? Adaptieve veerkracht, oftewel: wendbaarheid.

‘Het maakt niet uit of je over de vier andere vaardigheden (complexe communicatie, empathie, zelfbewustzijn en focus en mindfulness, red.) beschikt als je gemakkelijk opgeeft, je verlamd voelt door mislukking of niet over de psychologische flexibiliteit beschikt om je aan te passen en bij turbulentie door te blijven gaan. Toch is veerkracht – fysieke veerkracht, mentale veerkracht, emotionele veerkracht en sociale veerkracht (en ik zou ook willen pleiten voor spirituele veerkracht) – moeilijk te bereiken, omdat het een groeimindset vereist.’

De juiste mindset

Ondernemers met een groeimindset geloven dat ze hun bedrijf steeds kunnen blijven verbeteren en ontwikkelen. Dat betekent overigens niet dat ze altijd maar positief zijn; natuurlijk baal je flink als je omzet ineens verdampt door een virus dat alles platlegt. De kunst is alleen, zo zegt het viertal in deze podcast en ook de auteurs van Deep Human, om daarna weer door te gaan.

Ondernemers houden in tijden van glorie én in tijden van nood nog al eens de kaarten tegen de borst, merkt Dina Boonstra in de eerste aflevering van NOM Talks terecht op. Maar een van de kenmerken van een wendbare ondernemer is volgens de gasten in deze podcast juist het aannemen van hulp. ,,Praat met een bekende, iemand van buiten je branche’’, geeft Roelof Bakker als tip mee. Want met een andere bril naar de zaken kijken, kan zomaar tot een openbaring leiden die je in je eentje niet zo snel zou ontdekken. En zo geeft het viertal nog een aantal handvatten die voor wendbaarheid kunnen zorgen.

De groeimindset geldt overigens niet alleen voor ondernemers uit de portefeuille van de NOM, maar ook voor de NOM zelf, vertelt directeur Boonstra. Zo is de organisatie bijvoorbeeld toeschietelijk voor bedrijven in verband met hun betalingen vanwege de coronacrisis, legt ze uit. Want ondanks dat dat niet direct voor groei zorgt, biedt het op lange termijn veel meer perspectief voor de bedrijvenportefeuille.

Toekomstbestendig

Een ondernemer die wendbaar is, kan zichzelf en zijn organisatie vernieuwen en snel veranderen. Met een mindset van niet alleen accepteren dat dingen altijd anders kunnen lopen, maar zelfs pro-actief zoeken naar de dingen die de risico’s verminderen. Wendbaarheid betekent ook nadenken over dingen die je niet ziet aankomen, wanneer alles z’n gangetje gaat. Wat als? Want een ondernemer die wendbaar is, is toekomstbestendig.

NOM Talks aflevering 1 terugluisteren?

Luister hieronder de eerste aflevering van NOM Talks terug, met host Wim A.B., sidekick Rob Drees en gasten Dina Boonstra (directeur van de NOM) en Roelof Bakker (CEO van Van Raad Investments).

NOM Talks aflevering 2

In de tweede aflevering van NOM Talks zijn Rinze van der Schuit (Fibremax) en Kees Pingen (Smit Kwekerijen) te gast. Ze gaan in discussie over het onderwerp innovatie versus productverbetering. De tweede aflevering van NOM Talks is vanaf 26 februari te luisteren via de NOM website, Spotify, Google Podcasts, Anchor, Pocket Casts, Breaker en Radio Public.