Ik denk dat je gerust kunt stellen dat iedereen het doet. Zo werkt dat gewoon. Je bent enthousiast en ziet het helemaal voor je. Ik dus ook. Wat had ik een briljant plan bedacht. Echt super leuk. Ik zag het helemaal voor me en was ervan overtuigd dat velen het met mij eens zouden zijn. Hier zou echt veel gebruik van gemaakt worden. Ik werkte al bij de NOM en vroeg één van mijn collega’s van Flinc eens met mij te sparren over mijn geweldige plan. Hij vond het ook een goed plan maar stelde me een simpele vraag. “Wat is je verdienmodel”? Natuurlijk had ik daar een goed antwoord op, maar de vervolgvragen (die even wat dieper gingen), maakten dat ik toch nog eens goed moest nadenken over mijn geweldige plan. Hmmmm, toch iets minder briljant dan gedacht.
En dat doen we dus allemaal wel. Leuke plannen bedenken en dan vergeten om waarom- vragen te stellen. Ja, gewoon wel aan onszelf, eventjes kort, en daar hebben we ook zeker goede antwoorden op. Maar vergeten wordt om juist waarom-vragen te laten stellen door iemand anders, bij voorkeur iemand buiten je eigen netwerk. Iemand die je niet kent, eventueel klant zou kunnen zijn en je welllicht glashard zegt “Totaal geen belang te hebben bij jouw geweldige plan” (en met hem waarschijnlijk vele anderen).
Hard maar waar. Vergeet dus vooral niet je goede idee te bespreken. En bij voorkeur in een vroegtijdig stadium. Dat is best spannend. Reacties zullen niet altijd positief zijn. Maar zie het als constructief. Je kunt er vast wat mee en daarmee je idee verder verbeteren (of uit je hoofd zetten).
Andere kant van de zaak is dat delen ook betekent dat anderen wellicht met je idee aan de haal gaan. Inkoppertje wellicht, maar kies daarom mensen die je kunt vertrouwen. En wil je nog een stap verder gaan, leg je idee vast. Dan moet het wel om een wat verder uitgewerkt idee gaan. Ook kan een geheimhoudingsovereenkomst soms handig zijn, zodat een idee kan worden besproken zonder dat de andere partij er zomaar mee vandoor kan gaan.
Goed, die waarom-vragen dus. Om er een paar te noemen: Welk probleem los je hiermee op? Heb je al klanten? Zit men hierop te wachten? Heb je al contact gehad met….? Hoeveel uur denk je hieraan te kunnen besteden? Hoe ga je dat financieren? Lijkt je dit over 5 jaar ook nog leuk? (De oplettende lezer ziet dat een waarom-vraag niet met waarom hoeft te beginnen).
Verwar waarom-vragen niet met domme-vragen. Men zegt wel eens dat domme vragen niet bestaan. Daar ben ik het niet mee eens. Domme vragen bestaan wel degelijk. En sommige moet je daarom ook lekker laten gaan. Waarom-vragen zijn heel iets anders. Die zijn juist super goed en houden je, hoewel soms best irritant, bij de les en scherp!
En laten we daar bij de NOM nu heel goed in zijn. Vraag een Nommer om de waarom-vragen te stellen. Dat doen we heel graag. Immers, ons doel is het stimuleren van economische bedrijvigheid in het Noorden. Door samen te sparren kunnen we beoordelen of jouw idee hier een bijdrage aan kan leveren. Daarnaast hebben we ook nog eens een enorm netwerk waar je wellicht gebruik van kunt maken. En het goede nieuws is dat dit kan zonder een geheimhoudingsverklaring. Jouw goede idee, blijft jouw goede idee! Doen!
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.