‘We are TopDutch’. We weten het allemaal. En toch is er veel talent dat wegtrekt uit Noord-Nederland. In aflevering zeven van NOM Talks bespreken onze hosts en gasten hoe we talent in het Noorden kunnen houden én krijgen. Het is weer tijd voor een nieuwe aflevering van de podcast over onderwerpen waar ondernemers mee te maken hebben. Van wendbaarheid tot innovatie, van financiering tot medewerkers. Onderwerpen die betrekking hebben op alle fasen van ondernemerschap.
De gevreesde braindrain is in Noord-Nederland al jaren onderwerp van gesprek. Hoe zorgen we dat studenten na hun opleiding niet vertrekken naar de Randstad? En vooral, welke rol heeft het bedrijfsleven daarin? Harrie Buurlage, Vice President of Global Sales and Europe SHINE Medical Technologies en Leofwin Visman, Managing Director IBM Innovation Center Europe, kozen vanuit het bedrijfsleven heel bewust voor een actieve rol in het aantrekken van talent en schijnen hun licht op deze kwestie.
En wat te denken van de andere kant, stelt NOM Talks-gespreksleider Wim A,B. terecht de vraag. Wat hebben bedrijven nodig van opleidingen en onderwijsinstellingen om zich te vestigen in deze regio? Het blijft natuurlijk een wisselwerking tussen de twee, wil er echte aansluiting op elkaar gevonden worden. Vanuit het perspectief van de onderwijsinstellingen schuift Arjen Edzes, Lector Regional Labour Market | School of Law | Hanze University of Applied Sciences ook aan.
Als je er zelf als bedrijf niet veel aan trekt en de werving van talent niet op je prioriteitenlijstje staat, dan moet je eigenlijk niet piepen dat die gewilde net-afgestudeerden je bedrijf niet weten te vinden. Zo luidt samengevat het devies van de gasten aan tafel. Het vergt investeren. Leofwin Visman (IBM): ,,Dat wij goed zichtbaar zijn en mensen weten hoe ze hun carrière bij ons kunnen beginnen, is ontzettend belangrijk. We steken dus veel energie in zichtbaar zijn.’’ SHINE is bijvoorbeeld continu in gesprek met opleiders om zo aansluiting te houden, vertelt Harrie Buurlage.
Opleidingsinstituten en ondernemers zijn volgens de gasten in deze podcast niet alleen verantwoordelijk om te zorgen dat talent behouden wordt voor de regio. ,,Er zijn een heleboel mensen uit mijn organisatie die lijntjes hebben, maar dat zou misschien nog wel wat meer structuur kunnen krijgen’’, aldus Visman.
Naarmate de tijd van deze aflevering verstrijkt, komen er steeds meer suggesties over wat er in het Noorden zou moeten gebeuren en welke stakeholders nog meer verantwoordelijk zijn. Over het breder opleiden van studenten, het inzetten op brede thema’s passend bij de regio en het beter vermarkten van randvoorwaarden die het Noorden zo’n fijne woon- en werkplek maken, bijvoorbeeld. Ondanks dat dit al jaren op verschillende manieren gebeurt, blijkt ook uit deze aflevering dat er nog steeds veel studenten, werkgevers en opleiders daarvan niet op de hoogte zijn.
Gelukkig vergeet sidekick Rob Drees de wellicht wel meest belangrijke stakeholder van deze discussie niet: de student zelf. Na een rondje langs de velden gaat het opmerkelijk genoeg vooral niet over werkgeverschap en het type bedrijf waar talent wil werken, terwijl juist dat steeds belangrijker wordt voor de generaties die op het punt staan om de arbeidsmarkt te betreden. Waar sta je voor, als bedrijf? En sluit dat wel aan bij de generaties die niet alleen je toekomstige werknemers, maar ook je potentiële afnemers zijn?
Harrie Buurlage stipt zijdelings en kort aan waarmee die generaties van de toekomst bezig zijn: de wereld beter maken, in plaats van verder afbreken. ,,Onze techniek leent zich er ook voor om het afvalprobleem wereldwijd op te lossen. En ook om uiteindelijk kernfusie te gebruiken om het energieprobleem wereldwijd op te lossen. Dit is het begin van iets dat uiteindelijk veel groter is.’’ Purpose is key op de arbeidsmarkt van de toekomst.
Een van de sprekers op Trendship 2018 kaartte het destijds al aan: Generaties Z en Alpha willen een verschil maken en betekenis brengen. Claire Madden is oprichter en directeur van HelloClarity, dat doet aan social researching. Ze is één van de meest vooraanstaande onderzoekers van generation engagement. Juist in het boeien van die generaties ligt de sleutel naar succes. In een veelbekeken TedTalk legt Madden uit hoe de toekomst van werk eruit ziet als de volgende generaties op de werkvloer komen.
En wie na dit alles nog steeds moeite moet doen om studenten te overtuigen van kans op succes in het Noorden, doet er volgens Lector Arjen Edzes goed aan om ze de spiegel over carrièreperspectieven voor te houden. ,,Mensen gaan in de Randstad naar plekken waarvan zij denken dat de kansen op succes groter zijn dan hier. Ik betwijfel dat. Voor topfuncties zal het zo zijn, maar er is geen direct bewijs dat je het daar ineens beter doet. De concurrentie daar is bovendien veel groter.’’ We moesten maar eens af van dat Calimero-syndroom.
Wil je meer praktische tips en kansen om talent sterker aan je onderneming te binden? Luister dan naar de zevende aflevering van NOM Talks.
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.