Als Business Developer bij de NOM, hou ik mij vooral bezig met het begeleiden van startups naar financiering. Het leren pitchen bij investeerders is in zo’n traject van cruciaal belang. Eenvoudig is dat pitchen niet, integendeel. In deze blog geef ik je daarom vijf tips die je kunnen helpen om goed beslagen ten ijs te komen.
Bijna dagelijks heb ik het voorrecht om met startups te werken. Jonge enthousiaste bedrijven die met een innovatief idee, product of dienst een probleem oplossen en de markt willen bestormen. Met een diepgewortelde overtuiging om daar ook in te slagen. Om hun plannen te kunnen verwezenlijken is geld nodig. Geld waarover de meeste startups logischerwijs niet beschikken. En dus moet er een investeerder, of meerdere investeerders, worden gevonden.
Een flinke uitdaging, dat zeker. Want hoe kom je als startup bij de juiste investeerders aan tafel? En vooral: hoe kun je hen met de juiste woorden prikkelen om in jouw bedrijf te investeren? Ook daarbij word je door Flinc stap voor stap ondersteund. Zo organiseren we onder meer het Flinc Pitch Camp, een jaarlijks terugkerend evenement waar veelbelovende startups uit Noord-Nederland hun idee en plannen mogen pitchen voor een zaal vol ervaren en geïnteresseerde investeerders.
In de aanloop naar het evenement worden de innovatieve ondernemers intensief door ons begeleid. Want een goede pitch geven gaat niet zomaar. Het vraagt om een gedegen voorbereiding. Je moet een investeerder immers in korte tijd informeren, enthousiasmeren en overtuigen. Het is een kernvaardigheid waarover elke startup moet beschikken.
Daarom: vijf tips om succesvol te pitchen bij investeerders.
Niet meer dan twee minuten? Inderdaad, een goede pitch is kort en bondig. Je weet dan zeker dat de aandachtsboog van de investeerder gespannen blijft en hij of zij je boodschap helemaal meekrijgt. Natuurlijk, je hebt als ambitieuze startup vast veel te vertellen, maar vergeet niet dat investeerders in eerste instantie met name geïnteresseerd zijn in het totaalplaatje.
Je moet dus keuzes maken, té gedetailleerde informatie vermijden (dat komt later wel bij de Q & A) en bovenal zorgen voor een logische opbouw. En ja, dat is knap lastig. Want hoe kom je in zo’n beperkte tijd tot een helder, gestructureerd en overtuigend verhaal? Bij Flinc adviseren wij startups om bij een pitch hooguit vijf á zes slides te gebruiken. Op die manier daag je jezelf uit om in een lopend verhaal echt tot de kern te komen.
Een goed begin is het halve werk en je hebt maar één kans om een goede eerste indruk te maken. Groté clichés, maar zeker wanneer je gaat pitchen niet minder waar. Grijp dus vanaf het allereerste moment de aandacht van je publiek. Het liefst natuurlijk met een sterke en prikkelende openingszin, zodat alle ogen meteen letterlijk op je gericht zijn.
Niet onbelangrijk: begin je verhaal pas als het stil is in de betreffende ruimte. Als er sprake is van nog wat geroezemoes is de kans groot dat de eerste twee slides al worden gemist. Dat zou zonde zijn. Je wilt tenslotte maximale aandacht. Daarom raden we je aan om, nadat je bent gaan staan, eerst rustig de zaal in te kijken, net zo lang tot iedereen stil is. Een korte stilte draagt er bovendien toe bij dat de toehoorders even aan je kunnen wennen.
Na de opening is het tijd om concreet te worden en de investeerder met een doortimmerd verhaal te enthousiasmeren over je idee, product of dienst. Te beginnen met de waarom. Waarom doe je wat je doet? Of meer precies: wat is het probleem dat je ziet en welke behoefte ontstaat daardoor? Vervolgens vertel je, uiteraard kort, hoe jouw product of dienst dat probleem oplost en dus in die behoefte voorziet.
Maar ja, investeerders zijn terecht kritisch en willen ook weten wat je concurrentiepositie is. Geef daarom ook aan hoe de markt eruit ziet en wie jouw potentiële concurrenten zijn. Om daarna overtuigend te motiveren waarom jouw product of dienst beter en van grotere waarde is dan bestaande producten of diensten in de markt.
Een sterk idee en een goed verhaal zijn mooi, maar een investeerder wil ook helder hebben of de markt écht op jouw product of dienst zit te wachten. Je kunt wel zeggen dat je met jouw product bijvoorbeeld 20% sneller werkt of duizenden euro’s bespaart. Maar waar is dat nu eigenlijk op gebaseerd?
Een goede pitch behelst dus meer dan alleen het etaleren van je eigen visie. De investeerder wil, waar mogelijk, ook bewijzen zien. Laat daarom duidelijk merken dat je je grondig in de markt en je doelgroep hebt verdiept en onderzoek hebt gedaan naar de marktpotentie. Anders gezegd: ondersteun je verhaal met relevante feiten en data.
Naast beknopt en overtuigend, moet je pitch vanzelfsprekend geloofwaardig zijn. Dus wees je voortdurend bewust van de fase waarin je startup zich bevindt. Investeerders verlangen een realistisch toekomstbeeld, met het besef dat er ook voor hen risico’s zijn in het investeren in jouw onderneming. Ze prikken razendsnel door onwaarheden heen.
Een beetje nederigheid kan dan ook geen kwaad. Net als het tonen van een gezonde dosis zelfvertrouwen. Zorg, kortom, voor een goed evenwicht tussen realiteit en enthousiasme. Dat maakt je pitch alleen maar overtuigender en vergroot je de kans op succes.
Heb jij financiering nodig om je innovatieve plannen waar te maken en zoek je ondersteuning bij het geven van een pitch? Met onze kennis, ervaring en ons uitgebreide financieringsnetwerk helpen we je graag om investor ready te worden. En bij het vinden van investeerders, uiteraard.
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.