Met veel plezier maak ik samen met mijn vriendin af en toe verre reizen. Bestemmingen die wat minder logisch lijken, maar tegelijk wel voor iedereen bereikbaar zijn, hebben daarbij de voorkeur. Denk aan Birma, Nepal etc. We bezoeken het liefst niet de meest voordehand liggende plekken. Een beetje voorbereiding is dan wel handig. We reserveren de eerste 2 of 3 nachten in de stad van aankomst en doen hetzelfde de laatste 2 nachten voor vertrek naar Nederland. De periode daar tussenin laten we open. Flexibiliteit vinden we daarbij heerlijk zodat we per moment kunnen beslissen wat we willen gaan doen.
Dat doen we niet zonder reden. Ervaringen in het verleden hebben ons haast wel gedwongen ons van tevoren te verdiepen in de gebruiken, gewoontes, dagelijkse gang van zaken, het klimaat en de cultuur ter plekke. We gebruiken inmiddels alleen lokale leveranciers (gidsen, guesthouses etc.) en zorgen daarom dat we na aankomst zo snel mogelijk een klein netwerk van locals opbouwen. Dat scheelt tijd als je daar rondtrekt, maar ook geld. Daarnaast is er meer ruimte voor het beleven van het land zonder dat je dagen bezig bent met praktische zaken te organiseren.
Kortom: wel voorbereid maar met behoud van flexibiliteit en het efficiënt inzetten van middelen.
In mijn werk heb ik veel te maken met ondernemers die de ambitie hebben internationaal uit te gaan rollen, om te gaan exporteren. Sommigen hebben daar ervaring in en sommigen niet. Tijdens de gesprekken die ik met de laatste groep heb, blijkt dat de keus van een exportland vaak berust op toeval.
Veel gehoorde argumenten voor de landkeuze zijn:
Voor de volledigheid; dit zijn voorbeelden uit de praktijk die ik met enige regelmaat heb gehoord. Bovenstaande kun je niet zondermeer van tafel vegen want er kan best een valide aanleiding in zitten. Maar als je dan verder kijkt naar de strategie achter de uitvoering dan blijkt het toch allemaal niet zo eenvoudig te zijn.
De huidige activiteiten stagneren bijvoorbeeld omdat de focus op het opzetten van export ligt, de afzet tegen valt, het vinden van de juiste distributiekanalen niet lukt, partners of afnemers niet betrouwbaar blijken, partijen elkaar niet begrijpen of het blijkt dat wet- en regelgeving op lokaal niveau zand in de exportmotor strooit. Met wat meer voorbereiding zou de slagingskans aanzienlijk vergroot kunnen worden, sommige zaken kun je door onderzoek te doen alvast voorkomen of afvangen.
Het is voor mij natuurlijk erg makkelijk om vanaf de zijlijn van alles te vinden en te roepen. Toch blijkt dat dit beeld elders ook wordt bevestigd. Door ondernemers achteraf en door professionals die dagelijks te maken hebben met internationaal georiënteerde ondernemingen. Voor mij en collega Wim A,B. (NOM Foreign Direct Investment) aanleiding om hier een reeks over export te schrijven. In samenwerking met Han Smidt (Consultant International Business bij de Kamer van Koophandel), Frank Booij (Strategist bij TRES Internet) en Martin Schiphorst (advocaat Plas | Bossinade) posten we vanaf komende maandag 5 dagen lang, iedere dag 1 blog. Ieder levert daarbij een bijdrage vanuit de eigen expertise.
We willen onze ervaringen met jullie delen en waar mogelijk de gedachten op gang brengen. In het uiterste geval hebben we in de toekomst een heel klein beetje bijgedragen aan de succesvolle export van een mooie noordelijke onderneming.
Blog 1 in de blogreeks ‘Wij exporteren …… toevallig’ door Han Smidt, Consultant International Business Kamer van Koophandel (te zien tot 31 december 2018)
Blog 2 in de blogreeks ‘Wij exporteren …… toevallig’ door Frank Booij van TRES.nl (te zien tot 31 december 2018)
Blog 3 in de blogreeks ‘Wij exporteren …… toevallig’ door Wim A,B., NOM FDI
Blog 4 in de blogreeks ‘Wij exporteren …… toevallig’ door Jan Martin Timmer
Blog 5 in de blogreeks ‘Wij exporteren …… toevallig’ door Martin Schiphorst van PlasBossinade (te zien tot 31 december 2018)
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.