Jullie hebben vast wel eens de quote van de Twentse cabaretier Herman Finkers gehoord: ‘De cursus omgaan met teleurstellingen gaat wederom niet door’. Het is een wat luchtige opening van dit verhaal, maar omgaan met teleurstellingen hoort zeker bij acquisitietrajecten zonder twijfel bij het werken bij een regionale ontwikkelingsmaatschappij.
En dat komt in het algemeen niet omdat de ondernemers teleurstellende plannen hebben. Rond veel innovaties is er bij mij en mijn collega’s sprake van een informatieachterstand. We kunnen immers niet op alle terreinen exact op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen. Soms is dit met een korte toelichting op te lossen, maar zeker bij wetenschappelijke ontwikkelingen moeten daar een paar tandjes bij om de materie voldoende te kunnen begrijpen. We moeten zover komen dat een ontwikkeling in begrijpelijke taal kan worden uitgelegd en onderbouwd en ik de logica zie waarom dit in onze regio een goede plek kan vinden, aanvullend op wat er al is. Immers, dat is toch wel een minimale voorwaarde om andere betrokken partijen hiervan te overtuigen.
De teleurstellingen waar ik op doel gaan over projecten waar we lang aan gewerkt hebben. Waarbij onze regio van de longlist van mogelijke locaties op de shortlist is gekomen. Waarbij we alles uit de kast hebben gehaald om alle vragen te beantwoorden, knelpunten op te lossen en netwerken te organiseren. En waarbij uiteindelijk toch voor een andere locatie wordt gekozen, om een reden die je niet kunt veranderen. Soms een rationele reden, soms iets volstrekt ongrijpbaars dat je niet had kunnen voorzien. Dit is het proces van acquireren.
Het kunnen omgaan met teleurstellingen was heel lang geleden in mijn laatste sollicitatiegesprek bij de NOM de hoofdmoot van het gesprek. Omdat acquisities van buitenlandse bedrijven vaker niet lukken dan wel, moet je opnieuw de energie vinden om op volle kracht je in de volgende kans vast te bijten. Getalsmatig zou je het kunnen vergelijken met een ijsberg: het topje met de successen die in de media langskomen zijn slechts een gering deel van alle acquisitie-inspanningen die voor de buitenwereld onzichtbaar blijven. Gelukkig weegt het positieve gevoel van de inspanningen royaal op tegen de teleurstellingen.
Er zijn ook wel eens projecten die spontaan in onze armen vallen. Alles klopt: locatie past, mensen passen, netwerk klopt, en meer. Alles tot in de puntjes voorbereid en geregeld en bij wijze van spreken zijn een paar telefoontjes voldoende om de zachte landing af te ronden. En vanzelfsprekend zijn we ook blij met deze resultaten voor de regio.
Interessanter echter, zijn de projecten met een grotere uitdaging, waar we als organisatie uiteindelijk het verschil kunnen maken. Samen met de ondernemer en anderen kijken wie te betrekken, zorgen dat alle partijen in het spel elkaar vinden, het belang zien van een ontwikkeling en allemaal de schouders eronder zetten om het tot een succes te maken.
Bij de NOM werken we met een toegewijd en enthousiast team aan veel van dergelijke projecten om de regio gezonder, duurzamer en slimmer te maken. We proberen daarin steeds een verrassende aanpak te kiezen, om op te vallen en op het netvlies van de klant te blijven. Maar het belangrijkste is en blijft dat we het vertrouwen geven dat ze in onze regio een goed thuis zullen vinden en dat we ons uiterste best doen hen soepel langs alle obstakels rond het opzetten van een nieuwe activiteit te leiden. Als alle puzzelstukjes dan keurig in elkaar passen en het vertrouwen is er, dan krijgen we het project gegund en volgt aandacht in de media. En is het niet gelukt, dan zal de buitenwereld daar zelden iets over horen.
Meer dan ons best doen, kunnen we niet en de toekomst voorspellen al helemaal niet. Anders gezegd, omgaan met teleurstellingen, het hoort gewoon bij ons werk, ofwel zoals de Grunnegers zeggen: Nait soezen!…. Op naar de volgende kans.
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.