Als je goed personeel hebt, is dat personeel behouden en motiveren essentieel. Misschien denk je dat dat alleen in de financiële kant zit, maar dat is niet het belangrijkste. Veel belangrijker is het dat je recht doet aan de natuurlijke drang van mensen om zich continu te blijven ontwikkelen. Als je zorgt voor een ontwikkelcultuur, zullen ze minder snel om zich heen gaan kijken. In dit artikel lees je meer over hoe je een cultuur van leren in je organisatie inbedt.
Het is mensen eigen om zichzelf te willen verbeteren. Want als je het gevoel hebt dat je iets goed kunt, doe je het met meer plezier. Werknemers blijven gemotiveerd als ze hun vaardigheden op niveau kunnen houden. Dan groeit het vertrouwen: dat wat ik doe is goed, draagt bij aan het grotere plaatje en ik krijg waardering. Maar nog belangrijker: ik kan het blijven verbeteren. Bijvoorbeeld door cursussen te volgen of meer verantwoordelijkheden te krijgen.
Dan kan een ander aanbod voorbij komen dat financieel misschien aantrekkelijker is, maar als de leercultuur er minder goed is, maakt dat geld minder uit. Het is ook belangrijk erover in gesprek te blijven, zodat de leercurve blijft stijgen. Stilstand is achteruitgang, en achteruitgang betekent dat mensen verder gaan kijken.
Om personeel te behouden en te motiveren, moeten ze zichzelf dus kunnen ontwikkelen. En dat in de bedrijfscultuur zitten. Dat kan door aandacht te hebben voor een aantal zaken.
Dit is een heel concrete invulling, maar daarom niet minder belangrijk. Met ontwikkelbudget kunnen je medewerkers trainingen en cursussen volgen om zichzelf te ontwikkelen. Ga daarbij op zoek naar waar je mensen blij van worden en wat ze zelf willen ontwikkelen. Geef ze de kans om een actieplan voor zichzelf op te stellen. En als een medewerker een cursus wil volgen die ver buiten zijn vakgebied ligt, ga daar dan in ieder geval over in gesprek. Het is misschien niet direct relevant voor je bedrijf, maar als hij er blij van wordt, is dat wel waardevol voor je bedrijf.
Je moet altijd tegen het licht blijven houden of iemand zijn ei kwijt kan op de plek waar hij zit. Soms kent iemand het klappen van de zweep te goed en is het tijd voor een nieuwe plek. Dat kan een andere werkgever zijn, maar als je interne mobiliteit op orde is, kun je hem ook binnen je eigen organisatie een nieuwe uitdaging bieden. Dat kan heel simpel beginnen, door bijvoorbeeld interne stages aan te bieden.
Van je fouten leer je het meest. Zorg er daarom voor dat je medewerkers het vertrouwen voelen om fouten te durven maken. Beoordeel en veroordeel ze niet, maar bekijk samen hoe ze ervan kunnen leren. Het resultaat van een fout kun je achteraf niet meer beïnvloeden, dus kun je beter accepteren en leren. Natuurlijk moet je fouten bespreken, maar doe dat altijd op een constructieve manier.
Goed personeel is goud waard en dus moet je dat personeel behouden. Maar goud is niet de beste manier om ze binnen te houden. Geef ze de kans en de vrijheid om zich te ontwikkelen binnen je bedrijf, en ze betalen het terug met loyaliteit. Dit is extra belangrijk als je bedrijf op het punt staat flink te groeien, bijvoorbeeld met de hulp van investeerders. Wil je weten wat de impact is van investeerders op je bedrijf? Download dan onze whitepaper.
Een financiering helpt bij een snelle start van je bedrijf of om het verder te laten groeien. Maar het krijgen van financiering is niet per se makkelijk, er komt veel bij kijken. Welke soort financiering heb je bijvoorbeeld nodig? En hoe zit het eigenlijk met aandelen? Bekijk de financieringsmogelijkheden van de NOM
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.