Je groeit, dus je wilt je bedrijf uitbreiden. Misschien wil je een bedrijfspand kopen of liever huren. Of je breidt uit op je bestaande locatie. In dit artikel bespreken we de opties die je hebt en de zaken waar je rekening mee moet houden.
Voor veel ondernemers is de meest logische stap om eerst te onderzoeken of je bedrijf uitbreiden op je huidige locatie mogelijk is. Dat scheelt vaak een hoop tijd, kosten en energie. Je moet daarbij rekening houden met twee belangrijke factoren.
Ten eerste moet de fysieke ruimte er zijn. Het is daarbij van belang dat je een goede prognose hebt van de ruimte die je over vijf tot tien jaar nodig hebt. Het heeft weinig zin om nu veel te investeren in een uitbreiding die eigenlijk suboptimaal is, waardoor je over een jaar of twee tegen hetzelfde probleem aanloopt.
Ten tweede is de zogenaamde ‘milieuruimte’ van belang. Wet- en regelgeving rondom emissies worden steeds strenger. Daarom zul je moeten onderzoeken hoeveel meer je nog mag uitstoten of hoeveel extra geluid je mag produceren binnen de huidige vergunning en bepalen of dit genoeg is voor je toekomstige groei.
Is je bedrijf op de huidige locatie aan alle kanten ingebouwd door je buren? Dan kun je nog onderzoeken of ze misschien hun grond aan je willen verkopen. Zo niet, dan heb je geen andere keuze en zul je op zoek moeten naar een nieuwe locatie.
Als je op zoek gaat naar een nieuwe locatie voor je pand, krijg je te maken met allerlei keuzes. Dat begint met de rationele kant van de zaak: is er een locatie waar je terechtkunt en waar je de komende vijf tot tien jaar verder kunt groeien? De afstand vanaf je huidige locatie is daarbij een belangrijke factor, die veel ondernemers nog wel eens over het hoofd zien. Je werknemers moeten namelijk wel bereid zijn om naar de nieuwe locatie te reizen. Voor de meeste werknemers geldt dat ze bereid zijn zo’n 30 tot 45 minuten te reizen. Betekent de verhuizing van je bedrijf dat je werknemers weggaan, dan moet je zien te achterhalen hoe je dit verlies opvangt.
Daarnaast spelen ook emotionele zaken een rol. Misschien ben je wel helemaal verknocht aan de regio, ben je afhankelijk van lokale grondstoffen of bedien je een hele lokale markt. Neem deze zaken ook mee in de keuze voor een nieuwe locatie voor je bedrijf.
Zodra je een geschikte locatie hebt gevonden, sta je weer voor een aantal keuzes. Heb je een bestaand pand gevonden dat voldoet aan al je eisen? Dan is dat vaak de goedkoopste en makkelijkste optie. Meestal kun je zo’n pand huren met een relatief kort contract. Je hoeft je dus niet voor jaren vast te leggen. Maar het vinden van een bestaand pand dat geschikt is, is niet voor iedereen weggelegd. Een ICT-dienstverlener die bij wijze van spreken alleen een paar bureau’s hoeft te verhuizen, heeft het makkelijker dan een bedrijf met een heel specifiek en hoogwaardig productieproces.
Vind je geen geschikte bestaande locatie om je bedrijf uit te breiden, dan kun je een nieuw pand laten bouwen. Veel ondernemers hebben liever geen pand op hun balans staan, dus zoeken ze een investeerder die een pand voor ze wil bouwen. Als ondernemer kun je dit bedrijfspand dan van ze huren. Meestal staan hier wel aanvullende eisen van een investeerder tegenover, bijvoorbeeld een meerjarig huurcontract of beperkte mogelijkheden. Zo zal een investeerder geen heel specifiek pand voor je willen bouwen, waar hij over tien jaar niet snel een andere huurder voor kan vinden. Een bedrijfspand kopen is vooral interessant voor ondernemers die bijvoorbeeld een bijzonder productieproces hebben en daarbij volledige zeggenschap willen hebben over de bouw van het pand.
Als je uit meerdere locaties in verschillende gemeenten kunt kiezen, dan heb je een mooie onderhandelingspositie. Een gemeente is namelijk blij met nieuwe werkgevers, dus misschien kunnen ze het op één of andere manier extra aantrekkelijk maken om voor de locatie in hun gemeente te kiezen.
In veel gevallen krijg je bij de uitbreiding van je bedrijf te maken met investeerders. Wil je weten wat er allemaal op je af komt als je met investeerders gaat samenwerken? Lees dan onze whitepaper en ontdek wat de impact van investeerders op je bedrijf!
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.