De tuin winterklaar maken. Altijd zo’n klusje waar ik me even toe moet zetten. Afgelopen zaterdag kon ik geen redenen meer bedenken om het niet te doen. Zo stond ik daar met rubberlaarzen aan, en zandvegen op de wangen, de tuinbank naar de garage te slepen. Mijn dochter hielp mee. De tuindeuren stonden open. En terwijl we aan het slepen waren zei ze: “Goh, als ik zo naar binnen kijk, ziet het er Pinterest-waardig uit”. Huh? Pinterest-waardig? Maar ik begreep haar meteen. Het onderschrift op Pinterest zou dan zijn ‘Laat de winter maar komen #lichteruimte #gezelligheid #appeltaart’.
Hetzelfde gebeurt op Facebook. Hier tonen we ook maar wat graag hoe leuk ons leven is. Foto’s van vette barbecues (figuurlijk dan he) en mooie reizen. Altijd in de aanwezigheid van lieve familie en vrienden. Zelden tot nooit zie ik een bericht voorbij komen van iemand die schrijft dat het allemaal wat tegenzit (behalve in het geval van een bad-hair-day). Zo gaat het ook in de offline wereld. Op de vraag hoe het met je gaat, antwoord je 99 van de 100 keer met “Goed hoor”. Terwijl dat niet altijd zo is. Immers, dan word je misschien toch niet als zo geweldig gezien en tja, laten we wel wezen, een paar keer klagen is okee, maar op een bepaald moment heeft je omgeving daar geen zin meer in. Iets met zelf de slingers ophangen…
Zakelijk gezien speelt precies hetzelfde. Organisaties hebben de mond vol van transparant communiceren. Los van het feit dat dit een absoluut ‘whaaaaaah-woord’ is, geven de meeste organisaties aan helder en open te communiceren. Genoeg voorbeelden waarbij dit in de praktijk niet zo blijkt te zijn maar dat is een ander onderwerp.
Wat ik me afvraag is of het űberhaupt wel mogelijk is om altijd transparant te communiceren. Ik behoor namelijk ook tot de groep ‘roepers’ van helder en open communiceren. Vind ik belangrijk. Maar tegelijkertijd geef ik onmiddellijk toe dat het niet altijd kan.
Voorbeeld: ik werkte bij een bedrijf dat medische producten maakte. Producten die in een mensenlichaam terechtkomen. Waar kwaliteit, veiligheid en hygiëne dus op nummer 1 staan. En ja, waar mensen werken worden fouten gemaakt. Dus heel incidenteel ging er iets mis. Denk aan een seal die bij een check niet volledig gesloten bleek. Dan werd de hele organisatie opgetrommeld om de totale partij te controleren. En dacht ik dan, kom, daar ga ik eens een leuk artikel over schrijven? Nou nee, ik hoopte vooral dat we het binnenkamers konden houden. Terwijl de focus ook had kunnen liggen op het feit dat de hele organisatie (dus niet alleen de operators) zich op zo’n moment inzette om alles maar dan ook werkelijk alles te checken. Er was sprake van trots. Trots op de producten. Trots op het bedrijf. Een mooi, transparant, verhaal toch? Maar nooit verteld…
Transparantie tot op zekere hoogte dus. Naar buiten treden met de fouten die gemaakt worden, verwachtingen die niet waargemaakt kunnen worden, businessplannen die aangepast moeten worden omdat ze toch niet goed bleken; we houden liever onze mond. Dat komt ook omdat het veelal over mensen gaat en we niemand in een kwaad daglicht willen stellen. Terwijl het tonen van kwetsbaarheid juist ook zo belangrijk is. Het wordt wel de sleutel tot succes genoemd, tot creativiteit en innovatie. Voor jezelf als mens maar ook voor een organisatie. Daar is lef voor nodig en transparante communicatie. Wie durft?!
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.