Noordelijke mkb-bedrijven moeten we koesteren, stelt investment analist Alexander Draaijer. Simpelweg omdat ze de regionale economie, de innovatiekracht en de leefbaarheid in Noord-Nederland aanzienlijk versterken. Maar welke financieringsmogelijkheden heeft de NOM gezonde en volwassen mkb-bedrijven eigenlijk te bieden? In dit blog geeft Alexander antwoord.
Zijn jullie er ook voor het Noord-Nederlandse mkb? Ik was verbaasd toen een ondernemer mij dat onlangs vroeg. Natuurlijk is de NOM er voor het mkb. Toch begreep ik de vraag wel. Als we in de pers komen gaat het vaak over onze investeringen in startups en scale-ups. Dat kan inderdaad de indruk wekken dat we er vooral voor deze bedrijven zijn. Maar niets is minder waar.
De missie van de NOM zegt het al: we willen de economische structuur in Noord-Nederland duurzaam versterken. En ja, net als elders in het land vormt het mkb ook hier een vitaal onderdeel van de regionale economie. Want ga maar na: het mkb is verantwoordelijk voor het merendeel van de werkgelegenheid en het regionale verdienvermogen. Tegelijkertijd zijn de bedrijven doorgaans innovatief en flexibel, waardoor ze snel kunnen anticiperen op klantvragen en veranderingen in de markt. Bovendien zijn mkb-bedrijven veelal lokaal geworteld en dragen ze bij aan de veerkracht en de sociale cohesie in hun werkgebied.
Om te groeien, te vernieuwen of te vergroenen is het belangrijk dat een bedrijf tijdig passende financiering kan vinden. Maar eenvoudig is dat allerminst. Het landschap van financieringen en financieringsinstrumenten is in de loop der jaren sterk veranderd. In het verleden klopte een ondernemer voor een lening als vanzelfsprekend aan bij een bank. Sinds de kredietcrisis in 2008 gelden voor banken echter strenge regels om risico’s te beperken. Dus zijn ze terughoudender als het gaat om kredietverlening. Vooral voor kleinere mkb-bedrijven is het lastiger en duurder om een bancaire financiering te krijgen.
Maar toch: toegang tot financiering is cruciaal voor een toekomstbestendig mkb. Zeker nu steeds vaker grote investeringen worden gevraagd in het kader van onder meer de digitale en duurzame transitie. We zien het als een taak van de NOM om hierop te acteren en, waar en wanneer mogelijk, bij te dragen aan een goed werkend financieringslandschap. Dat wil niet zeggen dat elk mkb-bedrijf met een financieringsvraag bij ons terecht kan. We investeren uitsluitend in volwassen bedrijven met een bewezen marktpositie en een solide toekomstperspectief. Ook moeten ze innovatief en/of onderscheidend zijn en aantoonbaar iets toevoegen aan een duurzamer, slimmer en gezonder Noord-Nederland.
De NOM heeft voor het volwassen mkb tal van financieringsmogelijkheden. In volgende blogs gaan we een aantal daarvan afzonderlijk toelichten, omlijst met een voorbeeld uit onze eigen praktijk. De focus ligt dan met name op bedrijven die ambitieuze groeiplannen hebben, een nieuwe fase ingaan of een nieuwe markt willen betreden. En daar dus een passende financiering voor zoeken. Met andere woorden: de NOM kan mkb-bedrijven in nagenoeg elke fase van hun ontwikkeling ondersteunen. Of het nu gaat om een startupfinanciering, de verkoop van het bedrijf, een management buy out/management buy in (MBO/MBI), een pre-exit, het uitvoeren van een buy & build strategie of om financiering voor het ontwikkelen van nieuwe product-markt combinaties.
Met onze financieringsmogelijkheden willen we mkb-ondernemers helpen hun plannen te verwezenlijken. Het is tenslotte ons doel om de regionale economie te versterken. En dus doen we er alles aan om gezonde en volwassen mkb-bedrijven voor de regio te behouden en ze ook vanuit Noord-Nederland te laten groeien en bloeien.
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.