De beste verkoper van je huis ben je zelf, weet Chris van der Voorn uit eigen ervaring. ‘Het scheelt je een flink bedrag aan makelaarskosten, je kunt een hogere verkoopprijs vragen en het is nog leuk ook’. Hij startte gmak, een online platform dat je zonder tussenkomst van een makelaar begeleidt naar succesvolle verkoop van je eigen woning.
‘Toen ik twee jaar geleden besloot zelf mijn woning te verkopen ben ik tegen flink wat barrières aan gelopen. Ik moest de kennis overal vandaan halen. Hoe je erachter komt wat de verkoopwaarde van je woning is, wat onder voorbehoud verkocht betekent, maar ook hoe het zit met energielabels. Ik had veel informatie nodig van andere partijen. Het heeft me veel tijd gekost, maar het heeft me ook veel opgeleverd. Ik heb makelaarskosten bespaard en mijn huis voor meer geld verkocht dan van tevoren was geschat. Dat zette me aan het denken. gmak is begonnen met ontzettend veel ideeën om dat proces gemakkelijker te maken.’
‘Via gmak.nl maken we het verkoopproces transparant en inzichtelijk. We bieden op verschillende manieren ondersteuning aan. Allereerst door te helpen met de informatie die over je woning beschikbaar is, zoals de geschatte verkoopwaarde, plattegrond- en perceelinformatie, en meer. Vervolgens door tools te bieden die ervoor zorgen dat het verkopen zo gemakkelijk mogelijk gaat, je eigen woningwebsite, een online planner voor bezichtigingen en sjablonen voor een koopcontract. En kom je er niet uit, dan brengen we je in contact met experts die je verder helpen, een fotograaf of een jurist bijvoorbeeld. Via gmak proberen we mensen gratis door het proces te loodsen. Daar waar je extra hulp nodig hebt kost dat hooguit een paar tientjes.’
‘De transacties die plaatsvinden rondom een verhuizing zijn interessant voor commerciële partijen. Omdat wij via gmak het verkoopproces van begin tot eind volgen, kennen we de customer journey van koper en verkoper, en kunnen op basis daarvan partijen met elkaar in contact brengen. Wij kunnen dus verhuisbedrijf, keukenleverancier en hypotheekverstrekker aan interessante informatie helpen. Daar zit voor ons de waarde.’
Ik vind het gaaf om dit soort innovatie te zien in een bestaand businessmodel als de makelaardij. gmak durft ervoor te gaan. Diederik Jongema | Investment Manager FOM
‘Jazeker. Dat hebben we grondig onderzocht. Zelf je woning verkopen is helemaal van deze tijd. Met gmak laten we aan kopers en verkopers zien dat het eigenlijk helemaal niet zo spannend is. We zetten techniek in om het mensen gemakkelijker te maken en brengen partijen bij elkaar. Het is fantastisch om te zien dat mensen met gmak zelfstandig hun woning kunnen verkopen. Niet alleen omdat het kan, maar omdat ze het zelf willen.’
Ik geloof dat deze ondernemers de markt echt kunnen veranderen met hun online ervaring en kennis van de woningmarkt. Klaas Kooistra | Investment Manager NOM
‘Vorig jaar zijn we live gegaan. Ons plan heeft potentie. Inmiddels zijn de eerste 100 woningen verkocht, klanten waarderen ons met een 8 of 9. In plaats van op eigen kracht het platform verder ontwikkelen zijn we op zoek gegaan naar investeerders. Met hulp van de NOM en de FOM kunnen we ons ontwikkelteam opschalen en het platform verder optimaliseren om sneller tot een groter marktaandeel te komen. We gaan gas geven. Het blijft risicovol, het blijft ondernemen, maar juist dit pad betreden waar nog niemand is ingeslagen maakt het heel spannend.’
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.