Waar de Young Business Award (YBA) over een aantal jaren staat? Het is dan een Netflix-format van een Europese scale-up contest met een eerste prijs van 100 tot 150 miljoen euro, waar meer dan miljoenen mensen naar kijken. Engelstalig natuurlijk.
Niels Palmers draait er niet om heen als hij zijn ambities vertelt over de startup-wedstrijd die in 2014 startte als een publieksevenement in de kantine van FC Emmen. Als hij de stijgende lijn van de laatste jaren weet door te trekken, dan is dit door hem gedroomde toekomstscenario allesbehalve een luchtkasteel.
Er stonden bijvoorbeeld bij de recent afgesloten YBA 2022 al twaalf halve-finalisten op het podium die gezamenlijk 516 miljoen euro aan investeringsgeld hadden opgehaald. En tijdens die sessies maakte BOTS (winnaar YBA 2022) ook nog eens bekend binnenkort 100 tot 150 miljoen binnen te hengelen. De YBA is een evenement van de serieuze grote getallen geworden. ‘De verandering vraagt aanpassingen’, weet Niels Palmers, samen met Stef Brandsema en Roy Rocks founder van het eerste uur. Zo is Emmenaar Thomas Nauw met een netwerk in de film- en tv-wereld bij de organisatie gekomen als regisseur van het tv-programma, dat in coronatijd min of meer bij toeval is ontstaan. Nauw is een van de ‘aanpassingen’. Voor de rest draait de YBA grotendeels op Palmers’ netwerk. Palmers vervult een prominente rol in het nationale wereldje van startups en scale-ups, hij is ondermeer analist bij BNR Nieuws-radio en begeleidt startups aan de TU Twente.
De YBA is – deels gedwongen – bezig aan een volgende fase in de ontwikkeling: van publieksevenement naar tv-format, van Drents naar Europees evenement, van honderden euro’s prijzengeld naar meer dan honderd miljoen en van regionale naar internationale sponsors. ‘Dit jaar is de keus nog in het voordeel van Drenthe uitgevallen’, zegt Niels Palmers. Maar in de voorbereiding werd het budget door de provincie geminiseerd en moest de YBA-blik noodgedwongen breder en meer vooruit gericht. Palmers: ‘En ons geluk is dat er genoeg partijen zijn die ons in huis willen.’
De YBA hinkte lange tijd op twee gedachten. Het was een publieksevenement dat aanvankelijk gestreamd werd op RTV Drenthe en Podium TV (NDC Mediagroep). Het gebeuren leunde daarbij sterk op de dynamiek van Jort Kelder, maar toen RTL Z belangstelling toonde om het uit te zenden was Kelder als NPO’er (presentator Op1) een lastige factor. Daar kwam Covid overheen en Palmer en de zijnen besloten het over een andere boeg te gooien en te sleutelen aan het format.
Thomas Nauw is even aangeschoven bij het gesprek. ‘We hadden natuurlijk al allerlei plannetjes, maar door Covid moesten we in feite versneld uitvoeren wat we nog in gedachten hadden’, zegt hij. ‘En omdat er budget was, hadden we geen twijfels. De interesse van RTL kwam ook nog eens goed uit.’ En Palmers ontvouwt dan zijn visioenen: een prijzenpot in de richting van 150 miljoen euro en een hit bij Netflix, Disney, Videoland of wie dan ook. ‘Het is een competitie die draait om ondernemerswaarde van een startup of scale-up en geld, héél veel geld. Je laat zien hoe al dat geld wordt opgehaald. Het geheel mag wel iets luchtiger, want de net vertoonde serie was misschien wel te serieus.’
Het moet niet het zoveelste programma zijn, valt Nauw hem bij. Het moet prikkelend zijn, meer gericht op de ondernemerservaring. De consument met een zakelijk profiel moet de doelgroep zijn, betoogt Palmers; B2B2C, business to business to consumer, klinkt het. De afgelopen weken werd de nieuwe uitvoering van de YBA uitgezonden via RTL Z en Videoland. Meer dan 135.000 mensen keken er wekelijks naar. Beide mannen zien nog flink wat verbeterpunten. Thomas Nauw: ‘In voorgaande jaren zorgde Jort Kelder voor zijn eigen toontje. Nu hebben we minder tijd voor een uitzending en geen publiek.’
Palmers vult aan: ‘Daarom wordt er flink geknipt in de opnames. Dit was een pilot, een leertraject.’ Beiden constateren ook dat de sfeer in het nieuwe format veel afstandelijker is. Thomas Nauw: ‘Winnen in een zaal vol publiek is heel anders.’ Niels Palmers haakt daarop in: ‘Als de winnaar nu bekend wordt gemaakt, stellen we koeltjes vast: het staat erop. Met publiek erbij heb je een staande ovatie van 800 man. Dat is een heel andere impact en duurt ook veel langer.’ De stappen die nu gezet gaan worden, brengen een kostenplaatje mee. Er is veel meer geld nodig en Palmers acht de kans klein om dat geld in Noord-Nederland op te halen. ‘Omdat er voor meer dan een half miljard euro op het podium staat, zijn er partijen die ons graag in huis hebben’, stelt Palmers vast. ‘We praten nu over heel andere bedragen dan in de afgelopen jaren.’ Met andere woorden, de YBA zit aan de grens van wat nog mogelijk is in Drenthe.
De YBA heeft Drenthe en Noord-Nederland al veel gebracht. Het is een imposant podium gebleken voor regionale startups en scale-ups, die in 2014 nog een nieuwe tak van bedrijvigheid vormden. Palmers zit aan tafel bij landelijke organisaties en heeft ervoor gezorgd dat de top van de nationale startups en scale-ups naar Drenthe kwam. ‘We hebben bovendien in 2017 Hardt Hyperloop op het podium gehad’, weet Palmers. ‘Daar is de kiem gelegd voor een samenwerking met Hardt, waardoor er nu een testcentrum in Groningen komt. Een wezenlijke ontwikkeling voor Noord- Nederland.’
De YBA kan een lijst van mooie winnaars overleggen. Media Distillery en Code Sandbox gaan als een speer en de verwachting is dat we nog veel zullen horen van de partijen die dit jaar op het podium stonden. En dit jaar komt BOTS erbij op de lijst met winnaars. BOTS – beleggen via algoritmes – overlegde exponentiële groeicijfers en verwacht zich binnen enkele maanden de status van unicorn (bedrijf met waarde van 1 miljard dollar) te kunnen aanmeten.
Niels Palmers: ‘En vanaf nu gaan we grote stappen zetten. We leggen de lat over tien jaar tien keer zo hoog. Over twee tot drie jaar verwacht ik dat we uitzenden rond primetime op de nationale tv. En momenteel vinden we dat de winnaar een potentiële unicorn moet zijn. Over tien jaar moet dat een potentiële decacorn zijn, een bedrijf met een waarde van tien miljard.’
De veelbelovende scale-ups bij de Young Business Award (YBA) hebben allemaal de ambitie een unicorn te worden, maar heel speciaal is het dat de winnaar van dit jaar verwacht over enkele maanden al die status te hebben bereikt. Het gaat om BOTS uit Haarlem.
BOTS is een bedrijf van de grote getallen en een immense groei: na bijna twee jaar realiseerde BOTS een dikke 5000 procent groei en heeft het al meer dan 7 miljard euro aan handelsvolume. Het is een beleggings-app in crypto’s waarop je superslim mee kunt liften op handelsstrategieën van andere partijen.
Michiel Stokman van BOTS meldde en passant ook nog even dat er een investering van 100 tot 150 miljoen aan zit aan te komen. Al die gegevens bij elkaar vormen een grootheid, waaraan de andere finalisten nog niet kunnen tippen.
Chordify uit Groningen (bestaande muziek met algoritmen omzetten in akkoorden), GoSharing uit Nieuwegein (deelmobiliteit) en Amberscript uit Amsterdam (transcriptie van gesproken tekst) overleggen fantastische geloofsbrieven, maar BOTS is een maatje te groot. Als het om de unicorn-ambities gaat is Chordify in de persoon van Gijs Bekenkamp wat minder nadrukkelijk over de eigen ambities. Dat ontlokt jurylid Ineke Kooistra de opmerking: ‘Gijs praat geloof ik niet graag over geld.’ Hetgeen Bekenkamp meteen beaamt: ‘Bij ons gaat het meer over passie.’
Chordify bestaat ook al wat langer en heeft extern slechts 250.000 euro aan investeringen opgehaald. Bekenkamp: ‘Met geld koop je snelheid, maar we hebben alles tot dusver zelf kunnen bekostigen.’ Chordify mikt dan ook vooral op organische groei. De Groninger scale-up, die een eigenzinnig pad van groei zoekt en daarom geld en investeringen niet voorop heeft staan, scoort hoog binnen de jury. Er is geen tweede prijs bij de YBA, maar als die er was geweest zou Chordify grote kans hebben gehad.
Beantwoord 4 simpele vragen om snel te achterhalen of je eventueel in aanmerking komt voor financiering via de NOM.
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.