De toekomst van Nederland staat bij YBA op podium
  • Partnerschappen

YBA nu op RTL met 1 miljoen euro voor de winnaar

Voor de winnaar van de Young Business Award 2022 ligt 1 miljoen euro aan investeringsgeld klaar. En alsof dat al niet genoeg verandering is: de 4 voorrondes plus finale worden op RTL-Z en Videoland uitgezonden.

Het is wéér een nieuwe stap voor de landelijke scale-upwedstrijd, die in het achtjarig bestaan al voor honderden miljoenen aan investeringswaarde op het podium had staan. Niels Palmers, al bij de eerste editie in 2014 van de partij, runt samen met zijn compagnons Thomas Nauw en Roy Rocks de Young Business Award (YBA) alsof het een startup is. Elk jaar moet het daarom beter, groter en anders.

Naar een miljoen kijkers

Soms speelt het toeval daarbij een rol, zoals vorig jaar tijdens de comeback-editie (YBA werd vanwege de corona-maatregelen in 2020 anders georganiseerd) toen een setting met publiek nog steeds niet mogelijk was. ,,Toch was het de beste editie met het grootste bereik’’, constateert Palmers. En via de nieuwe kanalen plus digitaal rekent hij bij de komende editie op meer dan een miljoen kijkers.

Een veel hoger bereik en veel meer geld zullen de YBA een nog steviger imago geven. Maar er zullen niet nóg betere scale-ups komen – om de doodeenvoudige reden dat de beste startups en scale-ups van Nederland de afgelopen jaren al in Emmen op het podium stonden. Vorig jaar alleen al zaten gerenommeerde partijen als Felyx, Klippa, Red Je Pakketje, Greener, Bidroom en CodeSandbox bij de laatste twaalf. Palmers: ,,De twaalf deelnemers van de vorige editie hadden toen gezamenlijk voor meer dan 94 miljoen euro opgehaald bij investeerders.”

‘CodeSandbox wordt een miljardenbedrijf’

Die waarde zal alleen maar stijgen, is de heilige overtuiging van Palmers. De winnaar van 2021 – CodeSandbox van het duo Ives van Hoorne en Bas Buursma – wordt volgens hem een unicorn, een bedrijf met een waarde van 1 miljard dollar. Het bedrijf zal sneller groeien dan bijvoorbeeld Catawiki, dat voor groei veel meer marketingkosten moet maken en dus een veel sterkere kapitaalbehoefte heeft.

,,Alle signalen voor CodeSandbox wijzen op grote groei’’, stelt Palmers. En het bijzondere is, vindt hij, dat CodeSandbox een spin-off is van het online-veilingwonder Catawiki. Want Van Hoorne werkte bij Catawiki, waar mede-oprichter Marco Jansen zich over hen ontfermde. Palmers: ,,CodeSandbox heeft de potentie om veel groter te worden dan Catawiki zelf.”

In het huidige milieu van startups en scale-ups neemt CodeSandbox een bijzondere positie in. Bas Buursma en Ives van Hoorne zijn midden twintigers en dat is erg jong, weet Palmers. ,,Statistisch gezien zijn de founders van succesvolle scale-ups vaak minstens tien jaar ouder”, weet hij. ,,Je hebt in die leeftijdsgroep tegenvallers meegemaakt als ondernemer en littekens opgelopen, je hebt ervaring, je weet welke keuzes cruciaal zijn bij het laten groeien van een bedrijf.’’

Goede afspraken over de 1 miljoen

Binnen het format van de YBA zijn er in elk geval twee grote veranderingen: uitzendingen via RTL Z, Videoland en een investeringssom van 1 miljoen euro voor de winnaar. Een derde verandering is dat de YBA min of meer is doorgegroeid van een contest voor startups naar een wedstrijd voor scale-ups. De deelnemers zijn tussen de nul en acht jaar geleden opgericht, maar hebben al vaak al een flinke waarde en miljoenen euro’s aan groeigeld opgehaald bij investeerders.

Overigens, aan de investeringspot van 1 miljoen euro hangen wel een paar voorwaarden. De 1 miljoen euro is een investering, die de winnaar kan helpen nieuwe stappen te zetten. Palmers: ,,Misschien moet de winnaar daarvoor wel 1 of 2 procent van de aandelen afstaan. De winnaar moet dat ook willen. Daarover worden naderhand goede afspraken gemaakt. Het is net als bij Dragon’s Den, ook daar worden de financiële afspraken na de uitzending precies uitgewerkt.’’

Miljoenenpubliek en hoofdprijs van 10 miljoen

Er is in Nederland volop geld beschikbaar voor startups en scale-ups. De eerste drie kwartalen van 2021 werd er 4,5 miljard euro in startups en scale-ups geïnvesteerd. Palmers: ,,De kapitaalmarkt in Nederland ontwikkelt zich sterk en is er klaar voor om zo’n format naar de landelijke tv te brengen. Vanuit de YBA zien wij in de toekomst een tv-show voor ons, met een miljoenenpubliek dat vreselijk benieuwd is wie er met een investering van 10 miljoen euro – of misschien wel 30 miljoen – vandoor gaat. Dit kunnen wij, als onze groei doorzet met de YBA, binnen twee of drie jaar realiseren.”

Ook afscheid Jort Kelder

Bij de YBA-editie van 2022 wordt er afscheid genomen van presentator Jort Kelder. ,,Het voelt als het afscheid van je kritische maatje. Jort heeft veel positiefs bijgedragen aan de YBA en ook zijn netwerk voor ons ingezet. We waren het liefst met hem doorgegaan, maar ja, Jort is ambtenaar geworden bij Op1.’’

Jort Kelder is tegenwoordig presentator in talkshow Op1 bij de publieke omroep. Vandaar dit grapje. De consequentie van dit werk is dat hij niet voor een andere omroep mag presenteren. Palmers: ,,Dat is jammer, want Jort hield ons scherp. Contractueel is het daarom helaas niet mogelijk om Jort bij de Young Business Award betrokken te houden.”

De organisatie van de YBA vindt het jammer dat Jort Kelder niet als presentator aangehouden kan worden. Palmers: ,,Jort Kelder is als persoonlijkheid eigenlijk niet te vervangen. Hij is snel, heeft zijn reactie altijd klaar en op het juiste moment zegt hij de juiste dingen.’’

Daarbij kiest de organisatie van de Young Business Award ervoor om de focus volledig te leggen op het televisieprogramma. “De YBA gaat dit jaar volledig verder als tv-programma en dit wordt begin volgend jaar opgenomen. Dit jaar maken wij in samenwerking met onze partners de switch, waarin vanaf nu het tv-programma centraal staat bij de Young Business Award en het live evenement met bezoekers secundair is.”

Uitzendingen op RTL-Z

  • Uitzending aflevering 1 (voorronde) | Zondag 15 mei | 17:00 uur
  • Uitzending aflevering 2 (voorronde) | Zondag 22 mei | 17:00 uur
  • Uitzending aflevering 3 (voorronde) | Zondag 29 mei | 17:00 uur
  • Uitzending aflevering 4 (voorronde) | Zondag 5 juni | 17:00 uur
  • Uitzending aflevering 5 (finale) | Zondag 12 juni | 17:00 uur

 

NOM is al jaren partner van de Young Business Award (YBA). Wij zien het startup ecosysteem als een belangrijk onderdeel van de economie in Noord-Nederland. De Young Business Award zorgt ervoor dat de beste startups uit heel Nederland via de startup competitie in contact komen met het noordelijke startup ecosysteem. Het podium van de Young Business Award maakt het voor startups mogelijk om in contact te komen met een steengoed zakelijk netwerk, media en investeerders. Samen met de Young Business Award werken wij aan het verbinden, ontwikkelen en promoten van het noordelijke startup ecosysteem.

Whitepaper Investor Ready
Investor ready worden?

In deze whitepaper:

  • Welke uitdagingen kom je tegen en hoe ga je daar mee om?
  • In vier stappen investor ready worden!
  • Een overzicht van alle financieringsmogelijkheden