Je hebt een geweldig product of fantastische dienst. En bent ervan overtuigd dat het goed zal verkopen. Totdat je het in de markt zet: het verkoopt toch minder goed dan je had gehoopt. En nu? Prijs omlaag? Product aanpassen? Toch iets anders gaan doen?
Zou zomaar kunnen want dit is één van de grootste valkuilen van ondernemers: niet goed genoeg achterhalen wat de behoefte van de klant is. Anders gezegd: wat is het probleem áchter het probleem? Weet jij wel waar jouw klant echt mee zit? Wat problemen zijn? Drijfveren? Motieven?
Coolblue wordt natuurlijk in veel marketingvoorbeelden genoemd, maar dat is niet voor niets. Ze zijn er steengoed in. Coolblue verkoopt heel veel, o.a. wasmachines. En Cooblue heeft heel goed onderzocht hoe ze het beste wasmachines kunnen verkopen. Spoiler: dit heeft weinig met prijs of model te maken. Maar met wat dan wel?
Ten eerste heeft Cooblue goed naar de doelgroep gekeken. Stel de wasmachine van een gezin gaat stuk. Wie komt daar dan meestal als eerste achter? Juist, de vrouw. Wie vindt dit dan een probleem? Ook de vrouw. Dat is dus hun primaire doelgroep. Maar waarom is een kapotte wasmachine een groot probleem? Dit is de vraag achter de vraag. En dát heeft Coolblue onderzocht.
Is het kopen van een nieuwe wasmachine een probleem? Nee, is zo gepiept. Het laten bezorgen? Ook niet want vrijwel alle online en fysieke winkels doen dat. Prijs? Mwoah, als je goed zoekt vind je er vast een die niet heel duur is. Nee, het werkelijke probleem is dat je héél snel een nieuwe aan de praat moet hebben, want je gezin draait door en de was stapelt zich op. Bovendien ben je druk en heb je helemaal geen tijd en zin om hiermee bezig te zijn.
De oplossing: Coolblue komt wanneer jou dat uitkomt. Neemt je oude wasmachine keurig mee. Installeert je nieuwe wasmachine op de plek die jij aanwijst. Én draait ook nog even een proefprogramma om te checken of ‘ie het echt doet. En dat is waarom jij bij Coolblue koopt, ook al zijn ze iets duurder dan andere zaken.
We laten je een praktisch stappenplan zien waarmee je achterhaalt wat de werkelijke behoefte van je klant is. Dit doe je voor elk nieuw product of elke nieuwe dienst.
In dit artikel klinkt het allemaal vrij simpel. Maar wij snappen dat het in de praktijk nog best moeilijk is om je early adaptors te achterhalen, de vraag achter de vraag én de manier waarop je je product of dienst dan in de markt zou moeten zetten. Het is wel cruciaal voor succes. Of om bijvoorbeeld investeerders over de streep te trekken. Aarzel daarom niet om contact met ons op te nemen, we helpen je namelijk heel graag!
Neem contact op met Leonie Ebbes via 06 557 100 20, of Reno Minnema, 06 154 416 88.
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.