Marktplaatsen, de strijd tegen de weggooicultuur, oude spullen nieuw lezen inblazen, goed doen voor de aarde. De tweede aflevering van de AFAS Young Business Award had een thema, zo leek het. De drie groeiende ondernemingen van deze week (Reliving, The Green Soap Company en Valyuu) delen een missie, maar verschillen flink in focus en aanpak.
,,Toen ik het businessplan zag binnenkomen, dacht ik: dit is de toekomst.’’ Dat is een lekkere binnenkomer voor Reliving uit de mond van jurylid Wim de Jong (Young Venture Group). De Amsterdamse scale-up voelt ook lekker. Founder Ananda van Doorn straalt vertrouwen, gemak en warmte uit. Een nieuwe marktplaats voor goede tweedehands meubelen en vintage is bij haar in goede handen, denk je snel. Gevat is ze, en kundig.
Haar pitch is goed, de antwoorden op de vragen van de jury zijn nog beter. Geen twijfel, geen hapering, geen fouten. Carlo Ezinga (Rabobank) stelt de vraag die alle kijkers op de lippen brandt: hoe voorkom je oplichting, zoals op andere marktplaatsen plaats vindt? ,,We houden het bedrag vast totdat de spullen zijn ontvangen. Pas daarna doen we de betaling.’’
De vraag hoe we het proces van kopen en verkopen zo makkelijk mogelijk kunnen maken. Waar A.I. daarbij helpt, gebruiken we het.’’ Juryvoorzitter Bas van der Veldt (AFAS Software) is duidelijk onder de indruk. ,,Je weet het wel strak neer te zetten hè?’’ Ananda is niet verlegen te krijgen. ,,Ik doe dit al vier jaar en ben intussen ook wel een expert als heet gaat om het vermarkten van tweedehands producten.’’
Hij steekt ook geweldig uit met zijn grijze haren, gulle lach en onopgesmukte verhaal. Marcel’s Green Soap. What you see, is what you get. Tijdens zijn pitch maakt hij ook kundig gebruik van die gunfactor, zoals tijdens zijn uitsmijter in de laatste seconde: ‘There’s no business like soap business’.
Toch blijf je als kijker met wel heel veel vragen zitten na Belts verhaal over kipvegetariërs en lichtgroene wereldverbeteraars. Want hoe groen Green Soap nou eigenlijk is, wordt niet duidelijk. En ook niet waarom ik het als consument zou moeten kopen, welk probleem ik daarmee help oplossen. Hoe groot of klein het bedrijf is en of er groei in zit, blijft eveneens onbenoemd. Gelukkig is daar jurylid Marleen Evertsz (Nxchange). ,,Hoeveel procent van de zeepmarkt doen jullie?’’ Belt: ,,We proberen richting de één procent te gaan, dan heb je het over 25 miljoen euro.’’
De markt helemaal in handen te krijgen, te midden van internationale reuzen, gaat niet lukken. The Green Soap Company heeft wel een interessante missie die daaroverheen ligt. Belt: ,,We willen de industrie aandrijven om ons voorbeeld te volgen en de zeepindustrie fors te vergroenen. Ik ben ervan overtuigd dat het schap over vijf of tien jaar bestaat uit alleen maar duurzame producten.’’ Dat is waar zijn bedrijf flink aan wil bijdragen.
Over de ambitie kun je wel vraagtekens stellen, in deze wedstrijd voor groeiende bedrijven. Marcel Belt zegt: ,,Geef mij 2,3,4 procent van de markt. Dan ben ik tevreden. Zeker als ik een aanjager ben naar duurzaamheid.’’ Let wel: de markt is 25 miljard euro waard, maar toch. ,,Als Unilever over vijf jaar komt, wil ik best een kop koffie met ze drinken.’’ Past dat antwoord in de missie van het bedrijf? Je ziet het de jury denken.
Ferhat Topuz is zelfverzekerd. Hij vertelt wervend wat zijn Valyuu doet: de aan- en verkoop van gebruikte elektrische apparaten organiseren. Dat zijn pitch klaar is ruim voordat zijn minuut tijd om is, zij hem vergeven. Goed doen voor de wereld, is duidelijk een uitgangspunt. En dat levert punten op. ,,83 procent van de elektronica wordt weggegooid, terwijl een groot deel een tweede leven kan krijgen.’’ Daar kan niemand tegen zijn.
Dat Valyuu een goed idee is, vinden ook investeerders. Die staken al miljoenen in het platform. Voor de jury is het vooral lastig om te begrijpen hoe anders dit is dan de markt van refurbished apparaten. Dat verschil is er wel degelijk: wat je via dit platform verkoopt, is zo goed, dat het direct hergebruikt kan worden. ,,De meeste producten in de markt hebben helemaal geen refurbishment nodig. Die producten gaan via ons platform.’’
Marktdata zijn leidend. De prijs die je voor je apparaat krijgt verschilt welhaast continu. En dat vindt juryvoorzitter Bas van der Veldt lastig. ,,Ik wil niet onder druk worden gezet met een boodschap dat de prijs die ik krijg volgende week gedaald is. Jullie zijn in de kern een wereldprobleem aan het oplossen. Daar gaat het om.’’
Dat laatste geldt in wezen voor alle drie kandidaten van deze aflevering. Aanwijzen wie van de drie naar de finale mag, was voor de jury duidelijk een fikse kluif. Van der Veldt: ,,Naar de finale of drie, we zijn ervan overtuigd dat jullie alle drie bezig zijn een bijzonder tof bedrijf op te bouwen. Zonder te vertellen wat precies de afwegingen waren, wees hij Reliving als winnaar aan. Dat is een te begrijpen keuze. Het platform zit goed in elkaar, de markt is uitstekend verkend. Maar het móet ook te maken hebben met de uitstraling van Ananda van Doorn.
Ananda van Doorn en Jody Klaassen bouwden vanuit Amsterdam een marktplaats voor tweedehands meubelen en vintage. Inmiddels bieden 30.000 mensen al meubelstukken aan op het platform Reliving, dat een antwoord is op de consumptiewoede en het weggooien van bruikbare spullen.
Duurzame zeep voor een schoon huis en lichaam én voor een gezonde planeet. Marcel Belt brengt met de Green Soap Company twee merken op de markt: Marcel’s Green Soap en Driehoek. Hij streeft naar een verregaande verduurzaming van de markt.
We gooien veel te veel elektronica weg met zijn allen. Dat gaat Ferhat Topuz met zijn platform Valyuu tegen. Kopen, verkopen en doneren van afgedankte elektronica is daarop makkelijk. De online marktplaats haalde vanuit Gorinchem 3 miljoen funding op om snel te groeien.
Beantwoord 4 simpele vragen om snel te achterhalen of je eventueel in aanmerking komt voor financiering via de NOM.
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.