Noord-Nederland staat in de top 10 van beste regio's in Europa met een FDI-Strategie, een strategie voor directe buitenlandse investeringen (FDI). Dat staat in een nieuw onderzoek van de internationaal toonaangevende zakenkrant Financial Times. Daarmee wordt de nieuwe ‘volume to value’ strategie van de NOM en de TopDutch campagne internationaal erkend.
De TopDutch regio eindigde op de 8e plek voor middelgrote regio’s. De score was gebaseerd op een aantal factoren, zoals het aantal buitenlandse bedrijven die vorig jaar in de regio zijn geland of uitgebreid en het aanbod voor investeerders met een ambitieuze ESG-agenda. Maar ook de nieuwe strategie om slimmer, gezonder en duurzamer te investeren speelde een belangrijke rol.
‘De veranderingen in het investeringsklimaat hebben impact op de acquisitiestrategie’, zegt manager innoveren en internationaliseren Anne-Wil Lucas. ‘En de Volume-to-Value discussie geeft aan hoe belangrijk het is om een aangepaste strategie voor Internationaliseren toe te passen. Daarom is het mooi dat Noord-Nederland met deze ranking erkend wordt als één van de meest veelbelovende regio's van de toekomst.’
Bij de nieuwe strategie gaat het om de waarde die een internationaal bedrijf toe kan voegen aan de regio. ‘We zijn dus veel selectiever geworden met deze nieuwe acquisitiestrategie en dat is een hele nieuwe tak van sport’, vervolgt Lucas. ‘We richten ons op bedrijven die passen bij de innovatie-ecosystemen van Noord-Nederland, zoals watertechnologie, groene chemie en energie.’
In 2023 kwamen verschillende van deze bedrijven naar de TopDutch regio, waaronder de baanbrekende Californische start-up Aquacycl. Op de WaterCampus in Leeuwarden is de startup inmiddels druk met de volgende stap te zetten in hun Europese uitbreiding. Het bedrijf koos voor Noord-Nederland vanwege het ambitieuze en ondersteunende ondernemingsklimaat in de regio en de toegang tot gespecialiseerde onderzoeks- en kennisinstellingen. ‘Ze brengen nieuwe technologie naar de regio die voor andere bedrijven ook hartstikke waardevol is’, vervolgt Lucas. ‘En omgekeerd zoeken ze ook actief de samenwerking op met de Watercampus, omdat die kennis en expertise voor Aquacycl net zo waardevol is. Het is een bedrijf dat naar Noord-Nederland komt voor het ecosysteem en niet voor de ruimte. 'En dat is heel mooi om te zien.’
‘Het is natuurlijk geweldig dat we als regio worden erkend om onze kwaliteiten’, zegt Simon Kloppenburg, Campagneleider van TopDutch. ‘En de Missing Link campagne van TopDutch sluit heel goed aan op de nieuwe strategie van de NOM en de NFIA. Daarbij brengen we in kaart waar de regio echt behoefte aan heeft, zodat we heel gericht internationale campagnes op kunnen zetten om de juiste bedrijven aan te trekken. We zijn eigenlijk nog geen jaar geleden begonnen met de TopDutch campagne, maar het is mooi en belangrijk dat we op deze manier kunnen bijdragen aan het op de kaart zetten van Noord-Nederland. Wij zijn trots en we zien deze ranking als een begin!’
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.