Begin 2017 was daar ineens Top Dutch: een campagne met als doel Elon Musk en zijn gigafactory naar Noord-Nederland te lokken. Top Dutch bleek een blijvertje, want de komende jaren wordt het structureel ingezet om Groningen, Drenthe en Friesland top of mind te krijgen bij internationale bedrijven die zich oriënteren op een vestiging in Europa. Gerard de Boer van Initio en Wubbo Everts van de NOM vertellen over het ontstaan en de toekomst van wat zij zelf liever een beweging dan een campagne noemen.
Het eerste idee rond Top Dutch werd geboren uit onvrede bij Patrick Brouns, gedeputeerde van de provincie Groningen, die niet was uitgenodigd voor de reis van Henk Kamp naar Silicon Valley. Kamp zou Nederland aan Tesla presenteren als mogelijke vestigingsplaats, maar dus zonder representatie vanuit Groningen. De Boer: ‘Het was vlak voor kerst toen we een telefoontje kregen. Of we er niet voor konden zorgen dat we virtueel aanwezig zouden zijn op het moment dat Kamp zijn presentatie deed in januari, was de vraag. Het was alle zeilen bij, maar het lukte in samenwerking met onder andere Stef van der Ziel.
Op het moment dat Kamp zijn verhaal hield, gingen wij los met de online campagne, onder andere gericht op Teslamedewerkers en natuurlijk Musk zelf. Er was geen ontkomen aan, we waren overal. Toen Kamp de kamer uitliep, werd hij door RTL 4 bevraagd over Top Dutch. Het werd fantastisch opgepikt.’ Het markeerde een belangrijk moment: Top Dutch was geboren én geladen als begrip.
Dit moment viel samen met de wens van de drie provincies om zich als regio beter te positioneren richting internationale bedrijven. Everts: ‘We hebben ontzettend veel te bieden. Google en IBM hebben dat al goed gezien, we zijn absoluut klaar voor meer bedrijven uit het buitenland, maar dan moeten ze ons en onze kwaliteiten wel kennen.’ De Boer: ‘Top Dutch stond al als merk en had bewezen gewerkt om veel mensen in één keer kennis te laten maken met Noord-Nederland. Het leek logisch daarmee verder te gaan. Dit is daarmee een unieke samenwerking tussen deze drie provincies. We treden echt naar buiten als één regio.’
De campagne wordt uiteindelijk vastgelegd voor minstens twee jaar en bestaat uit een samenwerking van provincies, gemeenten, onderwijs en ondernemers, maar gaat al lang niet meer alleen over Tesla. ‘Eigenlijk zijn we meer een beweging. We hebben een Whatsappgroep die we gebruiken om kennis en inspiratie te delen en zo de positionering van Noord-Nederland te versterken.
Die positionering gaat echt niet alleen over Tesla hier naartoe krijgen, we zijn met onze sterke sectoren voor veel meer bedrijven interessant. En juist de vestiging van buitenlandse bedrijven is belangrijk voor Noord-Nederland. Het versterkt onze economie, maakt ons minder kwetsbaar, helemaal als het gas straks wegvalt, en zorgt voor een stevigere sociale samenhang. Het maakt Noord-Nederland robuuster’, vertelt De Boer.
De meest recente campagne ‘Electrify’ richt zich voor de laatste keer op Elon Musk. In Silicon Valley hangen grote billboards die de Teslaman oproepen te bellen met Nederland. Tot op heden is dat nog niet gebeurd. De Boer: ‘Uiteindelijk is dat ene telefoontje van Musk niet het hoogste doel. We vinden het veel belangrijker dat we in de breinen van internationaal georiënteerde bedrijven terecht komen, zodat ze aan ons denken als ze een buitenlandse vestiging overwegen. Daarom is het heel waardevol dat de landelijke, maar ook buitenlandse pers er wederom aandacht aan hebben besteed.’
De volgende campagnes gaan zich richten op andere thema’s zoals bijvoorbeeld de sterke Agro-Dairy sector en de stappen die er gezet worden in energietransitie. Steeds weer worden de unieke aspecten van de regio benadrukt. Daarbij wordt secuur de term ‘het Noorden’ vermeden. Teveel negatieve associaties, vindt De Boer: ‘In Nederland wordt die term gekoppeld aan aardbevingen, armoede, werkloosheid en gesubsidieerde banen.
In het buitenland is ‘The Northern’ een heel diffuus begrip, eigenlijk gaan mensen er dan vanuit dat ze met Lapland te maken hebben. Wij gaan het alleen maar over de sterke punten hebben, we moeten af van het imago dat we een achterstandsregio zijn. Het tegendeel is waar.’ Er zijn namelijk sterke punten te over, sommen beide heren op: ‘Ons kennisniveau ligt hoog en we beschikken over een ontspannen arbeidsmarkt, dat zijn belangrijke sterke punten.
Al jaren blinken we uit in innovatie op verschillende gebieden, denk aan medische techniek en groene energie. Daarmee zijn we bijvoorbeeld een uitstekende regio om te gaan experimenteren met elektrisch vliegen.’
Al hoeft Elon Musk niet per se te bellen, het is natuurlijk wel de bedoeling dat de telefoon gaat rinkelen. Everts: ‘Wij zijn er klaar voor. Top Dutch is niet alleen een imagocampagne, het proces daarna is ook geborgd. Inmiddels zijn er al een viertal bedrijven geïnteresseerd naar aanleiding van de campagne, we zorgen er ook echt voor dat zij met de juiste partijen in gesprek komen en concrete stappen kunnen zetten. We roepen niet alleen dat lijnen hier kort zijn, ze zijn het ook. De campagne werpt nu al vruchten af. En we zijn nog lang niet klaar.’
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.