Succesvolle deelname aan food beurs IFT in Chicago
  • AgroFood
  • Internationaliseren

Succesvolle deelname aan food beurs IFT in Chicago

De NOM investeert in de ontwikkeling van Noord-Nederland. Anders gezegd: we helpen de economie in Noord-Nederland te versterken. Dit doen we door bedrijven in Noord-Nederland (verder) te ondersteunen; met kennis, netwerk of financiering. En door Noord-Nederland op de kaart te zetten als ideale plek om je te vestigen als organisatie. De afdeling Foreign Direct Investment van de NOM doet dit vooral internationaal.

Invest in Holland

Dit doen we niet alleen, maar samen met andere regio’s en steden in Nederland en het NFIA (Netherlands Foreign Investment Agency), onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken en Buitenlandse Zaken. Onder het label ‘Invest in Holland’ zetten wij sámen Nederland op de kaart. Wanneer een bedrijf Nederland eenmaal in het vizier heeft, wordt er gekeken in welke regio of stad dit bedrijf het beste kan excelleren. Want dat is natuurlijk waar het uiteindelijk om gaat, ook al is het niet in je eigen regio. Kwestie van gunnen.

‘Regiopromotie in het buitenland heeft weinig zin. De meeste mensen hebben wel van Amsterdam gehoord, maar daarmee houdt het vaak op. Om te zorgen dat Noord-Nederland in beeld komt, moet dus eerst Nederland als land gepromoot worden. Daarom is de samenwerking tussen de verschillende regio’s zo belangrijk’

Invest in Holland: niet één stad of regio op de kaart, maar heel Nederland. Niemand op die beurs kent Groningen, Friesland of Drenthe

IFT 2018: Invest in Holland naar Chicago

Het NFIA en haar partners bepalen uiterst zorgvuldig welke buitenlandse beurzen een deelname of bezoek waard zijn. De jaarlijkse IFT, ‘Institute of Food Technologists’, is zo’n beurs. Vijf dagen lang in juli is dit dé hotspot voor de voedselindustrie; alle leveranciers van de meest uiteenlopende ingrediënten voor voedsel vind je op deze beurs. De nieuwste ontwikkelingen, technieken en technologieën; je leert het allemaal hier. Een zeer indrukwekkende beurs met maar liefs 1.200 exposanten, 100 leerzame sessie en 23.000 bezoekers. Je kunt je voorstellen waarom we juist op deze beurs zichtbaar moeten zijn met een eigen stand.

Het was de 3e keer dat we met het Agri & Food team van Invest in Holland op deze beurs aanwezig waren met een stand, dit jaar als onderdeel van het Holland Paviljoen. Voordeel van gezamenlijk optrekken in een Holland Paviljoen is dat je beter zichtbaar bent (oranje kleur en tulpen) en makkelijker naar elkaar kunt doorverwijzen. Naast Invest in Holland stonden er nog 5 bedrijven in het Holland Paviljoen, alsmede het Nederlands Consulaat Chicago, landbouwattachés van Washington en de Topsector Agri & Food.

Agrifood is één van de focus-sectoren van Invest in Holland en wordt vormgegeven door het ‘Nationaal acquisitie team Agri & food’. Dit team komt een aantal keer per jaar bijeen om te bespreken hoe buitenlandse bedrijven binnen deze sector het beste naar Nederland getrokken kunnen worden. Andere focus-sectoren zijn bijvoorbeeld Life Science & Health, Information Technology en Chemie. Meer over het NFIA

Goede voorbereiding

Een goede voorbereiding is het halve werk, zeker op zo’n enorme beurs. Vooraf is een ijzersterke strategie besproken. Welke bedrijven zijn interessant en waarom? Wie willen we spreken? Hoe knopen we een gesprek aan? Wat willen we bereiken? Hoe pakken we de aftersales aan?

De resultaten liegen er niet om

De resultaten liegen er dan ook niet om; het was een succesvolle beurs.

Er zijn gesprekken gevoerd met meer dan 125 bedrijven, waarvan meer dan de helft echt interessant. Interessant omdat ze zelf wellicht naar Nederland komen, omdat we hiermee anderen bedrijven leren kennen, óf omdat we hiermee zorgen dat dochterondernemingen van buitenlandse bedrijven in Nederland blijven. De klapper? 2 bedrijven uit Engeland willen zich vestigen in Nederland.

Uiteraard krijgen alle interessante leads een vervolg, daar wordt de komende tijd hard aan gewerkt.

“De samenwerking tussen de verschillende regio’s is uniek en steeds meer landen beseffen dat”

Concrete resultaten

  • Meer dan 125 bedrijven gesproken.
  • Meer dan de helft daarvan is interessant, ruim 10% op korte termijn (binnen 2 jaar).
  • 10% van de gesprekken breidt het relevante netwerk uit.
  • 2% van de gesprekken versterkt het behoud van bedrijven die hier al gevestigd zijn. Wat speelt er bij hun moederorganisatie?
  • 2 harde leads uit Engeland: bedrijven die zich willen vestigen in Nederland

Samenwerking versterkt alle regio’s

Ook andere regio’s zijn blij met de krachtige samenwerking en de gezamenlijke marketing van Nederland. Kyra Manders – Foreign Investment Developer bij het LIOF (soort NOM maar dan voor Limburg): “Het is een leuke uitdaging om de regionale verhalen samen te voegen tot een sterk Nederlands verhaal. De samenwerking tussen de verschillende regio’s is uniek en steeds meer landen beseffen dat”

De kracht van herhaling

Of we volgend jaar weer naar deze beurs gaan? “Waarschijnlijk wel”, zegt Joep de Vries, ‘Foreign Invest manager Agri & Food’ bij de NOM. “Na drie jaar kunnen we zeggen dat zichtbaar zijn als land zijn vruchten afwerpt. De resultaten van de eerste deelname waren minimaal, van de tweede al iets beter en dit jaar merken we pas goed dat er meer interesse is in Nederland. We hebben succesvolle gesprekken gevoerd. Het is dus belangrijk dit vast te houden en goed zichtbaar te blijven, het zou zonde zijn nu te stoppen. Uiteraard evalueren we deze beurs en besluiten we gezamenlijk hier wel of niet de komende drie jaar mee verder te gaan”

Heb je vragen over deze beurs, het NFIA, Invest in Holland of het werk van de afdeling Foreign Direct Investment? Neem dan contact op met Joep de Vries, jdevries@nom.nl.