EventInsight gaat hard. Steeds meer organisatoren van congressen en beurzen wereldwijd zien de voordelen die de Groningse app biedt. De jonge ondernemers erachter zijn lang niet klaar met de groei.
Velen kennen het wel. Je gaat naar een congres of beurs in de hoop bepaalde mensen te spreken. En net als je ze nodig hebt, zijn ze niet in hun stand, of staat er een groep mensen omheen die hetzelfde wil. ‘Dan pak je de app erbij en maak je een afspraak om later koffie te drinken.’ Het is maar een voorbeeld dat oprichters Bas Krijgsman en Ruben Haring van EventInsight geven. ‘Of je kijkt even wie er nog meer interessant voor je kan zijn en spreekt daarmee af. Dat gaat heel gemakkelijk met de app.’
EventInsight werkt verschillende kanten op. Organisatoren van congressen hebben er net zo veel aan. Ze zien overzichtelijk welke achtergronden hun bezoekers hebben, krijgen inzicht in welke programmaonderdelen populair zijn. Krijgsman: ‘In de app zit ook een rating tool. Bezoekers kunnen per onderdeel hun mening geven, of over het event als geheel. Daar heb je als organisator veel aan.’
Dit bedrijf is een typisch voorbeeld van hoe het vaak gaat met startups. Je begint met de neus de ene kant op, ziet een kans en besluit je gezicht een andere richting op te draaien. In het geval van EventInsight betekent dat de draai van een appbouwer voor studentenverenigingen naar een softwareverkoper in de evenementenbranche.
‘De software die we hebben gebouwd, is ons goud. Daar hebben we jaren aan gewerkt’’, vertelt Bas Krijgsman. Hij is één van de oprichters van Almanapp, appbouwer die zich richt op de interne communicatie van studentenverenigingen. Dat bedrijf bestaat nog steeds, maar opvolger EventInsight slokt inmiddels veel meer tijd en energie op. ‘Het framework van Almanapp werkt perfect voor EventInsight.’
Krijgsman zag de mogelijkheden toen hij rondliep op een beurs voor techbedrijven in Portugal. ‘Daar stond een bedrijf dat iets in dezelfde richting bouwde. Ik realiseerde me dat wij met onze software zoiets beter konden.’ Ruben Haring kwam erbij en bracht de evenementenmarkt in kaart. Conclusie: dat is een heel grote business met dito kansen. Eind 2017 begon de bouw van de app, begin 2018 werd al getest.
‘Wij hebben een paar USP’s gemarkeerd, die ons stevig helpen’, zegt Haring. ‘Het eerste is dat we ons concentreren op netwerken. Veel van onze concurrenten zijn min of meer veredelde programmaboekjes. Heel belangrijk ook is dat we directe feedback van bezoekers geven aan de organisatie van een event. En het derde punt is dat we inmiddels een afdeling consultancy hebben opgebouwd. Wij nemen dus veel uit handen van zo’n organisatie, en dat is waar veel waardering voor is.’
Het ontwikkelen van software is niet meer de core business van dit jonge bedrijf. Wat niet betekent dat er niet constant aan het product wordt geschaafd. ‘Shake to connect’ is zo’n voorbeeld. Krijgsman: ‘Je schudt je telefoon, en je kunt meteen de QR-code op de batch van je gesprekspartner scannen. Heb je meteen de informatie die je nodig hebt om nu te netwerken of later een afspraak te maken.’
Het hele pakket dat EventInsight biedt, komt niet alleen uit de koker van de makers. Krijgsman: ‘Dat is het sterke van onze app. We hebben het gebouwd samen met organisatoren. Door heel goed te luisteren, te testen en bij te stellen is de app steeds beter geworden, sluit alles steeds beter aan op wat de markt wil.’
EventInsight bracht de app al succesvol naar meer dan honderd congressen in twaalf verschillende landen. ‘Bijna 90 procent van de organisaties gebruikte ons bij het volgende congres weer. De app verkoopt zichzelf als het ware. Ja, we mochten al met echt grote namen samenwerken, zoals Unesco, UMCG, Bosch, KvK, NWO en Afas. En ook het VVD-congres maakte gebruik van de app.’ De Groningse startup werkt hard aan een plan om zo snel mogelijk Europa te veroveren. In Duitsland heeft het al twee vertegenwoordigers, in Engeland zit er ook één. Het salesapparaat in Groningen draait op volle toeren. ‘Ons doel is om in 2022 meer dan 4000 events te doen en elk half jaar een land aan te sluiten.’
Zo’n uitrol kost geld. Daarom haalde EventInsight gericht twee investeerders binnen. ‘Mensen uit de business, met wie we maandelijks om tafel zitten om het businessplan aan te scherpen.’ En ook de NOM zag de potentie en gaf een lening. Krijgsman: ‘Dankzij onze app! Ik was van plan iemand van Flinc (onderdeel van de NOM gericht op het koppelen van investeerders aan startups, red.) te spreken tijdens de Promotiedagen in Groningen, maar dat lukte niet. Via onze app stuurde ik een bericht en zo is het traject begonnen.’
Timing is hier belangrijk: de digitalisering is ook rond events een feit. EventInsight is hierin spot on qua timing en met de mogelijkheden van haar app. Elk event zal over een paar jaar werken met een dergelijke oplossing. Deze markt van app-aanbieders is nu nog klein, wat EventInsight een goede kans geeft de markt te veroveren. Klaas Kooistra, Investment Manager NOM
Timing is hier belangrijk: de digitalisering is ook rond events een feit. EventInsight is hierin spot on qua timing en met de mogelijkheden van haar app. Elk event zal over een paar jaar werken met een dergelijke oplossing. Deze markt van app-aanbieders is nu nog klein, wat EventInsight een goede kans geeft de markt te veroveren.
Klaas Kooistra, Investment Manager NOM
Beantwoord 4 simpele vragen om snel te achterhalen of je eventueel in aanmerking komt voor financiering via de NOM.
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.