De startup-scene in Noord-Nederland leeft, en heeft meer te bieden dan menigeen had gedacht. Nu is het tijd om het ecosysteem in het licht te zetten en aan te sluiten bij de rest van de wereld.
Lekker druk, lekker gemengd, lekker positief. Het Startup Festival of the Northern Netherlands bracht veel mensen op de been. Jonge ondernemers waren er, investeerders, ondernemende studenten, adviseurs en anderen die met de startup-wereld begaan zijn. Evenementenlocatie EM2 in Groningen is een inspirerende plek, waar je ook nog een lekker drankje kunt drinken. Een topcombinatie.
,,Wat ik niet vaak meemaak, is dat iedereen na zo’n event blijft hangen om na te borrelen. Dat gebeurde hier wel en dat is prachtig. Het zegt iets over hoe enthousiast mensen zijn, hoe graag ze elkaar willen leren kennen en meer willen weten.’’ Dat zegt Alain Le Loux, partner bij Cottonwood Technology Fund. Samen met de NOM en het Investeringsfonds Groningen organiseerde zijn fonds het festival. ,,En na het festival klopten er meteen al tien startups bij me aan. Dat heb ik nog niet eerder gezien.’’
Dit moeten we vaker doen, is één van zijn conclusies. Ytsen van der Meer, Investeringsmanager van de NOM, beaamt dat. ,,Mij viel op dat er best wat onbekende gezichten waren. Vooral student-ondernemers waren goed vertegenwoordigd, en dat is heel goed. Die groep zien we lang niet overal, maar is wel heel interessant. Studenten hebben regelmatig heel goede ideeën. Tijdens evenementen als deze komen ze in contact met mensen die advies kunnen geven of willen investeren.’’
Dat contact bleek juist het grote succes van het evenement op het Suikerterrein. Meer dan honderdvijftig mensen uit heel Noord-Nederland, maar ook van ver daarbuiten (tot en met de Verenigde Staten) kwam erop af. Om te luisteren naar wat startups moeten doen om te slagen, wat de valkuilen zijn. Maar ook welke marketingstrategieën werken en hoe het kan dat Klippa zo’n succesverhaal is.
,,Yeelen Knegtering van Klippa is echt een topondernemer. Daar wil je gewoon naar luisteren’’, vertelt Ytsen van der Meer, die zelf meedeed aan een paneldiscussie over de kracht van het Noordelijke ecosysteem. ,,Daaruit zou je kunnen concluderen dat we best goed bezig zijn hier. En we hebben de afgelopen jaren echt wel vooruitgang geboekt als het gaat om het verbinden van talent en kapitaal. Maar we zijn er nog niet. Ik zou zeggen: het is nu tijd voor de sprong voorwaarts. En meer van dit soort evenementen organiseren is dan een goede start. ’’
Dat denkt Alain Le Loux ook. ,,Om het noordelijk ecosysteem te versterken, moeten er veel ervaringen worden uitgewisseld. Oók van buiten de regio. Volgens mij ontbreekt dat nog een beetje. In het Noorden kennen veel mensen elkaar, maar de linkjes naar buiten zijn nog wat mager. De aansluiting met de rest van de wereld is wat nodig is om een grote sprong te kunnen maken.’’
Le Loux weet waarover hij praat. Al twintig jaar ondersteunt hij tech-startups, vooral in andere delen van Nederland. ,,We investeren zelf, of weten waar het geld te vinden is. Wat ik in Noord-Nederland af en toe zie, zijn pareltjes. Daar worden veel interessante, technische uitvindingen gedaan. Maar er is geen hond die het weet! Het potentieel is groot, maar de onbewuste bescheidenheid ook. Dat is zonde, want zo bereiken mooie producten de markt niet.’’
Dat is niet iets van de laatste tijd. Al jaren wordt ‘het Noorden’ aangewreven dat het niet goed genoeg is in het verkopen van de eigen kracht. Ytsen van de Meer herkent dat ook wel. ,,We moeten onze succesverhalen veel meer promoten. Ik wordt altijd een beetje kriebelig van het typisch Groningse gezegde ‘kon minder’. Dat zegt mij dat we hier te snel tevreden zijn. Meer bekendheid voor de mooie dingen die we doen, dat hebben we nodig.’’
Wie weet treedt één van de deelnemers van het evenement in de nabije toekomst onbescheiden naar voren. Het kan. Van der Meer: ,,We hebben hier vruchtbare grond, maar er kan meer op groeien. Dat moet ons gezamenlijke doel zijn in het ecosysteem.’’
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.