Start-up HUG in de startblokken om designsauna markt te veroveren
  • Life Sciences & Health
  • Investor ready worden

Start -up HUG in de startblokken om designsauna markt te veroveren

Het allerbelangrijkste voor een startend bedrijf is een goed plan waar de potentie vanaf spat. Wat dat betreft zit het wel snor met HUG, producent van compacte designsauna’s die bijvoorbeeld thuis of in hotels kunnen worden geplaatst. De markt is verkend, het product staat en de financiering is rond. ‘We zijn er klaar voor om Nederland een stukje relaxter te maken’, zegt oprichter Camilo Behage.

Behage is een ervaren ondernemer in de wellnessbranche. Hij is onder meer directeur van Xiomara, een producent van infraroodstralers voor sauna’s, spa’s en resorts. Zo kwam hij op het idee voor een designsauna voor zowel de wellness- als de particuliere markt. ‘De infraroodstralers die we al maken zijn ook heel geschikt voor gebruik in een kleine ruimte, zoals een eenpersoonssauna.’

Voor thuis

De ondernemer ging op zoek naar een bedrijf om z’n idee samen mee te verwezenlijken. Hij slaagde er echter niet in een producent te vinden en besloot het heft in eigen handen te nemen. Samen met z’n zus Arlen richtte Camilo HUG op met als eerste project een eenpersoons-infraroodsauna voor thuis die zich onderscheidt door z’n state-of-the-art design en gebruiksgemak. ‘We gebruiken alleen de meest hoogwaardige materialen. Je zou hem bij wijze van spreken zo in je huiskamer willen zetten.’ Ook aan duurzaamheid is gedacht: de saunacabine is gemaakt van gerecyclede PET-flessen en is daarmee de eerste in z’n soort. Een andere feature van de HUG is dat hij niet, zoals de bekende sauna in de vakantiewoning, eerst een half uur nodig heeft om op temperatuur te komen. ‘Je zet hem aan en hij is warm. Ideaal toch?’

Flinc

Behage nam contact op met Flinc, onderdeel van de NOM dat ondernemers met innovatieve ideeën begeleidt en ze in contact brengt met investeerders. De volgende stap was het schrijven van een waterdicht businessplan om geldschieters over de streep te trekken. ‘We hadden natuurlijk geld nodig om de HUG verder te ontwikkelen en te produceren, want HUG is een nieuwe bv. Geen miljoenen, maar wel serieus geld.’

Enthousiasme

Dat plan was geen half werk, zo herinnert Ferry Diters, toenmalig accountmanager van de Rabobank in Drachten (hij werkt nu bij de Rabobank in Hengelo) zich. ‘Ik dacht meteen, dit gaan we doen.’ De kwaliteit van het plan zit volgens Diters in een combinatie van factoren, maar wat vooral opviel was het enthousiasme van de ondernemers. ‘Het zijn natuurlijk geen beginners, maar het is wel een startend bedrijf. Ze weten op hun gebied echt van de hoed en de rand en kunnen dat heel goed overbrengen.’ Hetzelfde gevoel overheerst bij investment manager Klaas Kooistra van de NOM: ‘Ze kennen de markt.

Dit blijkt wel uit het feit dat hun eerste jaaromzet in principe al rond is, dat wil zeggen dat er al koopintenties liggen van dealers uit hun netwerk.’ Zowel de Rabobank als de NOM verstrekten een lening aan HUG.

Toekomstmuziek

Camilo is erg blij met de financiering, die medio oktober rondkwam. ‘We zijn nu hard bezig om de eerste HUGseats te produceren. Hierna hebben we plannen voor een tweepersoonscabine, de groupHUG. Maar dat is voor nu nog even toekomstmuziek.’ Wat de toekomst brengen gaat, vindt hij moeilijk te voorspellen. Maar vertrouwen heeft hij zeker. ‘We hebben het met z’n allen steeds drukker en hebben niet genoeg tijd om te ontspannen, waardoor de stress toeslaat. Wie wil er nou niet ’s avonds thuis nog even lekker de sauna in om z’n hoofd leeg te maken?’