Sharkmark maakt organisatie-verbetering leuk en praktisch
  • Investor ready worden

Sharkmark maakt organisatie-verbetering leuk en praktisch

Medewerkers spelenderwijs het verbeterpotentieel van hun organisatie laten ontdekken, ontwikkelen en bestendigen. Dat is in de kern het concept van SharkMark. Na een intensieve begeleiding door Flinc is het softwarebedrijf uit Groningen klaar om de (internationale) markt te bestormen.

Organisatieverbetering en procesoptimalisatie. Nee, het zijn nu niet bepaald populaire onderwerpen op verjaardagen of recepties. Maar ook mensen die dergelijke trajecten hebben doorlopen zijn vaak niet de beste ambassadeurs. En dat terwijl medewerkers de verbeterexperts bij uitstek zijn. Spreek je met diezelfde personen echter over sport en spel, dan ontstaat er een totaal andere dynamiek. Dan worden ze welwillend en enthousiast.

Vanuit die gedachte richtte Lammert van der Wal het bedrijf SharkMark op. SharkMark, gevestigd in de stad Groningen, maakt mobile games als tool voor organisatieverbeteraars zoals managers, consultants en trainers.

‘We ontwikkelen zogeheten serious games, bedoeld om de verbeterexpertise van medewerkers te mobiliseren en vooral ook om organisatieverbetering leuk en praktisch te maken’, verduidelijkt Lammert. ‘Alles wijst erop dat een game mechanismen bevat die de intrinsieke motivatie en de betrokkenheid van mensen verhogen. Dat zorgt er voor dat informatie beter en langer beklijft. Met SharkMark proberen we daar zo optimaal mogelijk gebruik van te maken.’

Veel potentie

Een pilot bij het UMCG toonde overduidelijk aan dat het concept over veel potentie beschikt. Nu was het zaak om de producten marktgereed te krijgen en succesvol bij de doelgroep onder de aandacht te brengen. Een goede ondersteuning was daarbij meer dan welkom.

Lammert werkt al sinds de start alleen en liep na verloop van tijd tegen de grenzen van zijn capaciteit aan. Maar bovenal had SharkMark, om de producten door te ontwikkelen en de groeiambities verder uit te rollen, extra financiering nodig. Via Triade (het investeringsfonds van het UMCG), één van de aandeelhouders van zijn bedrijf, kwam hij in contact met Flinc.

Wat volgde was een intensieve en vruchtbare samenwerking. ‘Er lag wel een businessplan, maar dat was nog niet investor ready’, zegt coördinator Ellen Ploeger van Flinc. ‘Dus voordat we het bedrijf konden matchen met financiers moest het plan nog flink worden aangescherpt.

Aan de gedrevenheid van Lammert zou het niet liggen, merkte ik al snel. Hij laat zich niet van zijn stuk brengen en kan zich ergens in vastbijten. Bovendien is hij Lean Six Sigma Black Belt gecertificeerd, een bewijs dat hij aantoonbare en recente ervaring heeft in het uitvoeren van verbetertrajecten. Hij begrijpt wat er binnen organisaties leeft en speelt.

Sharkmark maakt organisatie-verbetering leuk en praktisch

Zijn inhoudelijke achtergrond sluit dus goed aan op de producten die SharkMark wil aanbieden. De aansluiting op de markt daarentegen was op bepaalde onderdelen voor verbetering vatbaar.

Verdienmodel

Lammert en Ellen gingen van afspraak naar afspraak. Voortdurend werd het concept getoetst bij potentiële doelgroepen. En steeds weer moest het businessplan worden aangepast. ‘Bij elke keuze die ik moest maken, werd ik door Ellen uitstekend geholpen’, blikt Lammert terug. ‘Het was een krachtige samenwerking, waarin we elkaar snel begrepen. Ellen is altijd in het concept blijven geloven. Dat heb ik enorm gewaardeerd. Een voornamelijke aandachtspunt in onze sessies was het verdienmodel.

Excel is gewillig, waardoor je je al snel rijk rekent. Maar de klant moet het wel willen betalen. Zo kwam ik in eerste instantie met een kostbare vierdaagse training met daarachter ook nog eens een dure licentie. Daar bleek de markt echter niet op te wachten. Na veelvuldig sparren zijn we uiteindelijk uitgekomen op de verkoop van abonnementen op basis van het aantal spelers van de betreffende game.’

Geslaagde financiering

Een volgende stap was het zoeken naar de juiste financiers. Flinc beschikt daartoe over een groot netwerk van investeerders. ‘Het begint altijd met kijken naar wat een ondernemer nu precies nodig heeft’, legt Ellen uit. ‘Vervolgens ga ik onderzoeken welke investeerder daarbij past. Tijdens dit traject is door Lammert een teaser gemaakt, die is ingezet om de interesse van investeerders te wekken.’

Met succes, want naast Triade toonden ook Stichting Telematica en G-Force Capital zich bereid in SharkMark te stappen. Fondsmanager Marco de Jong van G-Force, een fonds voor starters in de ICT-sector in de provincie Groningen, was meteen enthousiast, zegt hij.’ Een heel sterk concept dat maximaal inspeelt op twee belangrijke trends: gamification en het operationaliseren van strategieën.

Daarnaast is het schaalbaar, waardoor het concept ook internationaal eenvoudig uit te rollen is. Maar minstens zo belangrijk is het geloof in de ondernemer. Lammert heeft een mix van expertises in zich die je maar zelden tegenkomt.’

JUNGOO Lean

Onlangs lanceerde SharkMark de game JUNGOO Lean, de opvolger van het enkele jaren geleden ontwikkelde Lean Scene Investigation. In JUNGOO Lean, een combinatie van crowdsourcing en gamification, helpen de deelnemers een lean consultant op een speelse manier orde op zaken te stellen in de eigen organisatie. De FTE Groep uit Utrecht heeft al aangegeven de game als tooling te gaan gebruiken en in hun trainingen te verwerken. Met de consultancyfirma, met ruim 100 consultants in dienst, heeft SharkMark recent een partnership getekend.