Er is eigenlijk wat bijzonders gaande bij de Drentse Startup. De winnaar van 2017, Bakschik Martirosian van BMTEC, zit dit jaar in de jury van de provinciale startup-wedstrijd. De jongeling is daarmee in korte tijd een veteraan geworden, zo lijkt het. Niels Palmers: ,,Het is een teken dat we naar een volwassen Drents ecosysteem groeien.’’
Palmers is de organisator van zowel de Young Business Award (YBA) als de Drentse Startup. Beide evenementen hebben een jaar stilgelegen en raken door de ‘corona’ dit jaar ook niet echt op gang, maar ze komen nu wel in een aangepaste versie terug. Drentse startups kunnen zich aanmelden voor een poging om de vorige prijswinnaars (BMTEC en Arvick) op te volgen.
Al die startups en de contest dragen daarmee bij aan het Drentse ecosysteem. YBA en Drentse Startup hebben de scharnierende werking om dat systeem goed te laten draaien. ,,Het gaat wat dat betreft eigenlijk best goed’’, vindt Palmers. ,,Want gedeputeerde Henk Brink noemt in de begeleidende video Code Sandbox als een van de nieuwelingen. Maar beide oprichters hebben ervaring opgedaan bij Catawiki. En de oprichters van Catawiki, Rene Schoenmakers en Marco Jansen, hebben die jongens geholpen maar helpen ook andere startups. Ook door er bijvoorbeeld in te investeren. Zo wordt een systeem volwassen.’’
Henk Brink
Gedeputeerde Henk Brink ziet hetzelfde. ,,Met Ik ben Drents Ondernemer en Ondernemersfabrieken hebben we een breed netwerk dat ambitieuze startups op weg helpt’’, duidt hij. ,,Het is het Drentse model: maatwerk en een verknoping van lokale ecosystemen van starters- en ondernemers.’’
Henk Brink kijkt ook met vreugde naar de stap van Bakschik Martirosian, van deelnemer naar jurylid bij Drentse Startup. ,,Hij is een ambitieuze ondernemer die gebruik maakt van de kansen en netwerken’’, vertelt de gedeputeerde, ,,maar een gedreven ondernemer is zelf ook bereid zijn kennis en ervaringen te delen. Hij is een ambassadeur, hij is een voorbeeld van wat we graag zien in Drenthe.’’
Bakschik Martirosian kan zich nog goed herinneren dat hij deelnemer was. Het is immers nog maar kort geleden. En winnen helpt bij naamsbekendheid, weet hij nu. ,,Je wilt eigenlijk landelijke bekendheid en dan is dit een mooie opstap. Men belt je, men wil meer van je weten’’, vertelt hij. Het heeft hem geholpen. Martirosian had destijds nog maar één medewerker, inmiddels heeft hij er vijftien. Bovendien heeft hij inmiddels een dik miljoen euro geïnvesteerd in lasersnijmachines.
Bakschik Martirosian
Maar waar het vooral om draait is zijn klantenkring. Onder andere Siemens, VDL, Friesland Campina en jachtbouwers nemen onderdelen van hem af. ,,Ik heb 700 actieve afnemers’’, vertelt hij met gepaste trots. En dan klinkt de ondernemer in Bakschik Martirosian: ,,Maar we zijn er nog niet, nog lang niet. Ik zie zo veel potentie. We beginnen pas. Ja, ik zie momenteel iedereen op de rem trappen, maar juist dan moet je gas geven. Als een ander het rustig aan doet, geeft dat ons de kans te groeien.’’
Bakschik Martirosian is al lang geen groentje meer. Hij weet wat hij doet en de kennis die hij de afgelopen zeven jaar opbouwde deelt hij als jurylid maar al te graag. Alvast één ervaring gooit hij op tafel: ,,Ik dacht eerst altijd dat ik veel geluk had, maar als ik zie hoeveel inzet ik heb en tegelijk zie wat anderen doen, dan heeft het allemaal niks met geluk te maken. Ik ga er meer voor dan andere startups. Ik creëer daardoor veel meer kansen.’’
Nog een tip: beseffen wat je wel en niet goed kunt. Bakschik Martirosian weet inmiddels dat hij niet zo geweldig is in managen. Ideeën en strategie zijn zijn pakkie-an. Hij kijkt uit naar zijn rol als jurylid: ,,Ik voel me vereerd.’’
Het is een vreemde tijd voor een contest als Drentse Startup. ‘Corona’ blijkt zelfs startups te ‘disrupten’, het is de wereld op z’n kop. ,,Markten zijn significant veranderd in de afgelopen maanden’’, constateert Palmers. ,,Juist nu zijn bijeenkomsten als Drentse Startup relevanter dan ooit. Dit soort podia brengt ondernemers in contact met partijen die hem of haar verder kunnen helpen. Het zijn bovendien springplanken naar talent en investeerders.’’
Niels Palmers
Markt, talent en kapitaal zijn volgens Palmers de cruciale elementen om een bedrijf aan te passen aan de veranderende omstandigheden. Hij stelt vast dat de maatschappij op een aantal punten tot stilstand is gekomen. Er zijn niet alleen verliezers, er zijn ook winnaars in deze tijd die beheerst wordt door gezondheid en maatregelen. Het bezit van een auto is minder vanzelfsprekend geworden, de verkoop van gel en make-up is achteruit gehold. Heeft allemaal te maken met thuis werken. Denk ook maar eens aan het koffieverbruik op kantoor en thuis. Tegelijk wordt er ineens veel geld aan de woning uitgegeven. Palmers: ,,Het biedt kansen aan startups. Waar markten krimpen duiken ook weer nieuwe markten op. Startups zijn heel goed om daarop in te spelen.’’
Henk Brink is blij met de herstart van Drentse Startup. Hij looft de organisatie: ,,Men past zich aan aan de veranderde omstandigheden. Juist in deze spannende tijden verdient dat een pluim.’’
O ja, Bakschik Martirosian heeft ook nog een visie op het Drentse ecosysteem die we niemand mogen onthouden. Het is hier allemaal kleiner, klinkt het, Drenthe ligt qua ecosysteem achter op de Randstad. ,,Maar dat is niet zo erg’’, vindt hij, ,,we moeten goed kijken waar we hier wel goed in zijn. We zijn gastvrijer, oprechter en hier haal je wat makkelijker steun op. En we hebben ruimte en rust. Het is hier goed wonen. Amsterdam is immens overgewaardeerd. Je moet daar ook tien maal zo veel verdienen om te wonen als hier.’’
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.