Het Groningse Parkos, dat een recordzomer kende, is al actief in 15 landen. Binnenkort voegt het boekingsplatform voor parkeerplekken bij luchthavens daar, met ondersteuning van de NOM, het Verenigd Koninkrijk aan toe. ’Als Parkos niet zo hard was geraakt door Corona, was externe financiering ook ditmaal niet nodig geweest.’
Sinds de oprichting in 2014 liet Parkos qua omzet en het aantal boekingen jaarlijks een verdubbeling zien. Corona maakte een abrupt einde aan die exponentiele groei. Voor even, zo bleek later. Want sinds het vliegverkeer afgelopen voorjaar weer op gang kwam zit de groei er bij de Groningse scale-up weer stevig in. ‘We draaien nu zelfs ver boven pre-coronaniveau’, onderstreept managing director Arne Bos . ‘Juni, juli en augustus waren de beste maanden in ons bestaan.’
Met de recente groeicijfers geeft Parkos een duidelijk signaal af dat het op koers ligt om zijn ambitie te verwezenlijken: wereldwijd marktleider worden in airport parking. Momenteel is het bedrijf al actief bij luchthavens in 15 landen, in Europa, Australië en de Verenigde Staten. Binnenkort wordt daar het Verenigd Koninkrijk aan toegevoegd. ‘We kijken daar al heel lang naar de mogelijkheden’, verduidelijkt Arne. ‘Het Verenigd Koninkrijk is tenslotte één van de grootste markten in Europa. Naar ons idee is nu de tijd rijp om ook die markt open te breken.’ Het betreden van een nieuw land vraagt vanzelfsprekend om veel meer dan alleen het vertalen van de website. Ook moet bijvoorbeeld een country manager worden aangenomen om lokale parkeeraanbieders te benaderen en aan te sluiten op het platform. Tegelijkertijd moet het betaalsysteem van Parkos gereed worden gemaakt om ook Britse ponden te kunnen accepteren. En ja, dat vergt de nodige investeringen.
Oprichters Arne Bos en Peter Bosma
Om de marktintroductie naar het Verenigd Koninkrijk mogelijk te maken werd contact gezocht met de NOM. Lang hoefde Investment Manager Klaas Kooistra niet na te denken over het verstrekken van een financiering. ‘Parkos is een ambitieus en stabiel groeiend Gronings bedrijf met een bewezen businessmodel’, zegt hij. ‘Jarenlang behoorde het parkeerplatform zelfs tot de snelstgroeiende bedrijven van Nederland. Dat heeft onder meer geresulteerd in het winnen van een Gazellen Award en een top-10 positie in de Deloitte Fast 50. Wat ik vooral bijzonder vind is dat de oprichters Arne Bos (links op de foto) en Peter Bosma (rechts op de foto) alles op eigen kracht hebben gedaan. Dus zonder externe financiering, echt helemaal niks. Dat zegt veel over de kwaliteit van het platform en bovenal over de groeiende vraag naar betaalbare en betrouwbare parkeerplaatsen in de buurt van luchthavens. Als Parkos niet zo hard was geraakt door corona, dan was externe financiering ook ditmaal niet nodig geweest.’
Goed om te weten: Parkos is zelf geen eigenaar van de parkeerterreinen. Het is puur en alleen een bemiddelingsplatform, vergelijkbaar met Booking en Uber. Een platform waar je in een veilige omgeving parkeeraanbieders bij luchthavens kunt vergelijken op bijvoorbeeld prijs, afstand en beoordelingen. En parkeerplaatsen kunt reserveren en betalen, uiteraard. Na in 2014 te zijn begonnen op Schiphol rolt Parkos, dat 40 mensen in dienst heeft, het platform steeds verder uit over de wereld. Straks is het dus de beurt aan het Verenigd Koninkrijk. ‘Daarnaast waren we voor corona druk bezig om uit te breiden in de Verenigde Staten’, vertelt Arne. ‘Ook daar gaan we ons in de toekomst weer vol op focussen. Een enorme markt waar we nu relatief klein zijn, maar waar we nog hele mooie stappen kunnen maken.‘
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.