Van Borgesius Groep uit Stadskanaal naar BOTS uit Haarlem, van vetten naar een cryptobedrijf, van kleinbedrijf naar een unicorn, van regionale events naar een landelijk televisieprogramma. Het is in een notendop de ontwikkeling van bijna tien jaar Young Business Award (YBA), dat in dezelfde tien jaar de grootste scale-up competitie van Nederland is geworden. Het is daarom de hoogste tijd voor een terugblik met een ‘YBA All-Stars’ editie: op 18 januari tijdens MXT (Eurosonic Noorderslag) in Groningen.
Niels Palmers (30) is van meet af betrokken bij de Young Business Award (YBA). Hij trekt samen met Thomas Nauw de kar elk jaar naar nieuwe formats, naar betere kandidaten en naar grotere geldprijzen. Bij de laatste editie draaide het televisieprogramma om een investeringspot van 1 miljoen euro. ,,We spelen ons al enige jaren in de kijker en in samenwerking met Max Papo van MXT ontstond het idee om samen een speciaal programma over startups en scale-ups vorm te geven tijdens de MXT Conference bij Eurosonic’’, vertelt hij, ,, We zijn in de avond een paar WhatsApp berichtjes naar oud bekenden gaan sturen over het idee en de reacties waren erg positief.’’
Van het een kwam het ander en binnen de kortste keren was er een idee om de beste startups en scale-ups uit de tien jaar YBA opnieuw hun verhaal te laten vertellen bij een soort van reünie event. Er rolde uiteindelijk een sterk programma uit met een paar representatieve scale-ups uit het afgelopen decennium, met interessante keynotes én met Constantijn van Oranje en Lusanne Tehupuring als presentatoren.
Vier representatieve scale-ups uit de afgelopen tien jaar staan opnieuw op het podium van de Young Business Award. Dit zijn de scale-ups Chordify, CodeSandbox, Amberscript en Greener. Zo is Chordify (zet muziek om in akkoorden) uit Groningen misschien wel de keizer van de organische groei, want in de afgelopen tien jaar werd met slechts een kwart miljoen aan investering een wereldwijd opererend bedrijf opgezet. En heeft CodeSandbox (op afstand gezamenlijk werken aan code) juist veel geld nodig om zo snel mogelijk marktaandeel op te bouwen. ,,De finalisten, je mag ze ook wel YBA legends noemen, zijn compleet verschillende bedrijven als je kijkt naar de go-to-market strategie die ze jaren geleden hebben gehanteerd en de groeistrategie die ze vandaag de dag hanteren. Dat is ook prima. Er zijn ook in de techscene verschillende wegen die naar Rome leiden. De All-Stars editie gaat juist over hoe het nu gaat met hun, welke lessen ze hebben geleerd en hoe de nieuwe generatie startups in de zaal hiervan kan leren.’’
Thijs Verheul (United Wardrobe) en Rutger Theunissen (24Sessions) zijn de keynote-sprekers bij het All-Stars event. Verheul en Theunissen zijn oud-deelnemers van de scale-up competitie, hebben hun bedrijven succesvol verkocht en zijn aan een nieuw avontuur begonnen. Palmers: ,,De sprekers vertellen over hun ontwikkeling. Heel waardevol voor de tech-scene.’’
Hetzelfde traject doorliep de YBA. Het begon allemaal lieflijk in 2014: drie jonge blozende gastjes uit Emmen begonnen een ondernemerscompetitie voor jonge bedrijven die in 2020 de hoofdsponsor van FC Emmen moest opleveren. Bijna tien jaar verder is het romantische ervan af, want de YBA is als televisieprogramma een spijkerharde weging van bedrijven die miljarden waard kunnen worden. Het gaat om groot, groter, grootst.
Niels Palmers: ,,Deze scene verandert snel en voortdurend. De situatie van tien jaar geleden is onvergelijkbaar met die van nu. Er is nu veel meer diversiteit bij founders die een tech bedrijf starten, veel meer vrouwen beginnen vandaag de dag een bedrijf. Daarbij spelen aspecten als duurzaamheid en een positieve impact op de wereld vandaag de dag ook een belangrijke rol. En tot aan het begin van dit jaar klotste het geld van investeerders tegen de plinten op.’’
Hij heeft het daarbij over de tijd dat ‘het geld niet meer voor het oprapen lag’ en de periode ‘toen je fluitend geld ophaalde tegen een gunstige bedrijfswaardering’ is nog niet zo lang geleden. Palmers: ,,Het is momenteel lastig te voorspellen wat er gebeurt. Er is minder geld beschikbaar, er zijn hogere rentes en de markt is relatief onvoorspelbaar. De hoogte van de investeringen ging de afgelopen maanden naar beneden. Je ziet dit vooral terug bij de investeringsrondes in groeibedrijven, omdat die vaak tegen een relatief hoge waardering -in de goede tijd- een investering hebben opgehaald en om die reden een vervolg investering zo lang mogelijk willen uitstellen, omdat de bedrijfswaarderingen vandaag de dag een stuk minder zijn dan toen. Nu, in december, zal duidelijker worden m.b.t. hoe de markt ervoor staat, want normaal gesproken is dit de deal-maand bij uitstek.’’
Er zijn de afgelopen tien jaar 1370 bedrijven gewikt en gewogen bij de YBA. Palmers zegt dat hij als organisator altijd gepaste afstand houdt tot de deelnemers, maar er zijn wel bedrijven die hij persoonlijk erg waardeert. Hij noemt Chordify, Hardt (hyperloop), Floryn (zakelijke financieringen) en Media Distillery (videomarketing). ,,Achteraf vind ik het persoonlijk wel jammer dat niet Chordify de laatste editie van de YBA heeft gewonnen’’, zegt hij. ,,Want het is een mooi bedrijf dat bovendien de wereld mooier maakt met muziek. Dit is voor ons ook iets waar we als organisatie erg mee bezig zijn. De beoordelingscriteria van de YBA moeten ook met de tijd en techscene mee veranderen. Ik kan me in het verlengde daarvan ook voorstellen dat de mate waarin een bedrijf positieve impact op de wereld heeft de komende jaren een belangrijkere rol gaat spelen dan puur geld.’’
De YBA All-Stars editie wordt op woensdag 18 januari georganiseerd in samenwerking met MXT. Palmers zelf ziet de All-Stars editie als een soort van ‘benefiet-event’. Palmers: ,,Het is uniek en mooi dat we dit event kunnen organiseren. Als organisatie worden wij hierin flink geholpen door MXT en Founded in Groningen die het praktisch organiseren van het All-Stars event mogelijk maken. De credits dat we weer zo’n groot startup-event kunnen organiseren in Noord-Nederland gaat op dat gebied echt naar sleutelfiguren als Max Papo, Lusanne Tehupuring, Bjorn Boes, Tjarda Polderman en nog veel meer die dit event mogelijk maken. Dit is vanuit de YBA vooral een unieke kans om iets extra’s te doen voor oud deelnemers, juryleden en partners. ’’
Het organiseren van opnieuw een live evenement wordt wel eenmalig voor de Stichting Young Business Award dat een paar jaar geleden afscheid nam van live events om over te gaan naar een televisieprogramma op RTL-Z en Videoland.
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.