Johanna Spiller
  • Innoveren
  • Drijfveren

Ondernemersles van Johanna Spiller: ‘Just make it happen’

Vanaf het moment dat ze van zelfstandige eenpitter transformeerde tot CEO en (co)founder van twee snelgroeiende bedrijven – Alyx en Klapstoel Academy – ontdekte Johanna Spiller (33) dat niets je werkelijk kan voorbereiden op het ondernemerschap. Daarom moedigde zij in haar Business Lunch Talk op de Zernike Campus in Groningen alle studenten met startersambities aan om met lef in actie te komen en het proces te vertrouwen: “It’s up to you, just make it happen”.

De carrièrekloof tussen mannen en vrouwen komt vooral tot uiting in de tech-industrie en daar is Johanna met haar business middenin gesprongen. “In de markt zag ik een bijna hysterische behoefte aan tech-professionals, een industrie waar weinig vrouwen werken”, verklaart ze. “Vrouwen willen wel, maar er is een cultuuromslag nodig in de tech, die vooral eenzijdig op mannen is gericht. Met Alyx scholen we goed opgeleide vrouwen om voor tech-banen én zorgen we voor een zachtere landing in de sector. Die combinatie slaat enorm aan, terwijl ik met Klapstoel Academy de vrouwen die al in de tech werkzaam zijn help om de sector verder te transformeren.”

Het succes is volgens Johanna een gevolg van timing en doorpakken. “Als je de markt op het juiste moment raakt met een goed idee, dan kan het heel snel gaan. Bij Alyx ging de verkoop als vanzelf. De marktvraag bood zóveel kansen, dat ik in klantgesprekken soms opties voorstelde die we nog niet eens in huis hadden”, vertelt ze met een lach. “En daar draait voor mij ondernemerschap om: kansen zien, business aanbieden en het daarna waarmaken. Doe het, regel het, just make it happen. Want zodra je een idee verkoopt, weet je dat er vraag is en stroomt er ook geld binnen om het uit te voeren. Terwijl je andersom geen garanties hebt: als je eerst geld in ontwikkeling steekt, heb je een probleem als er vervolgens niemand op zit te wachten.”

Studenten tijdens deze bijeenkomst

Goede zakenpartner is goud waard’

Dat ze Alyx samen met business-partner Diem Do heeft opgericht, vond ze het meest spannend. “Een goede zakenpartner is goud waard in ondernemerschap”, ervaart Johanna. “Maar je moet wel de meest geschikte vinden. Toen ik nog zelfstandige was, probeerde ik al samenwerkingen aan te gaan met andere ondernemers, maar vaak liep het stuk op verschillen in aanpak, tempo of visie. In Diem heb ik de juiste partner gevonden. Het paste, het klikte, zowel professioneel als persoonlijk. En dat is belangrijk, want ik zie haar vaker dan mijn levenspartner. Bovendien zijn we juridisch aan elkaar verbonden. Je gaat echt iets aan samen, ook financieel, dus denk goed na voordat je jezelf bindt in ondernemerschap.”

Het partnership tussen Johanna en Diem werd meteen op de proef gesteld door de explosieve groei van Alyx. “Binnen een half jaar hadden we al zestig mensen op de loonlijst en waren we inhoudelijk volop aan het ontwikkelen. Groeien is geweldig, maar elke dag wil iedereen iets van je, klanten én medewerkers. Ik geloof in leren tijdens het proces, op de momenten dat vraagstukken zich aandienen. Maar dit ging zó snel, we implodeerden bijna door het succes. Dus hoe onnatuurlijk vertragen ook voelt als ondernemer, we moesten dat eerste jaar ook even een stap terug doen om de basis op orde te brengen. Die stabiliteit was nodig om te blijven ontwikkelen.”

Johanna Spiller deelt ondernemersles uit aan studenten

‘Vertrouw op het proces’

“Elke fase van ondernemerschap kent nieuwe uitdagingen”, houdt Johanna de studenten voor. “Maar loop vooral niet op de zaken vooruit, je leert het wel als het moment daar is. Als je wilt ondernemen kun je vooraf onmogelijk alles weten. Begin gewoon en vertrouw op het proces. En als het gaat om risico’s nemen? Die horen erbij. Vraag je bij elke stap af wat het slechtste scenario is en of je daarmee kunt leven als het zich voordoet. Zo ja, ga er dan voor. Ook door te vallen en weer op te staan leer je ondernemen. Alles wordt makkelijker naarmate je meer ervaring hebt, ook risico’s inschatten.”

Als een student vraagt naar het belang van onderzoek zegt Johanna: “Ik heb nooit veel onderzoek gedaan of een businessplan geschreven. Bij mij werkte het zo: ik had een idee, belde bedrijven en deed in een pitch alsof het al business was. Als ze dan ja zeiden, dacht ik: shit, nu moet ik het doen. En zo ontstaat ondernemerschap. Wees niet bang om te falen, het gaat om durven en doen. Zoek adviseurs of partners en benader potentiële klanten, zodat je ontdekt of er interesse is in jouw business, hoe pril het ook is. Eén ja kan al genoeg zijn. En heb je wel een idee, maar nog geen verdienmodel? Verdiep je dan eens in hoe grote bedrijven dat doen en vertaal dat naar je eigen plan. Probeer het uit, heb plezier en stop er niet te veel eigen geld in. Zoek eerst markt en maak het dan waar. If you can sell it, you can create it.”

De Business Lunch Talk is een initiatief van NOM en Founded. Om studenten te inspireren, nodigen zij aansprekende ondernemers uit om tijdens een live interview hun ervaringen en lessen te delen.