The Social Hub Groningen, te midden het voormalige CiBoGa-terrein en het stadscentrum, was 14 september het middelpunt van het Startup Ecosysteem in Groningen. Het Startup Festival vierde dit jaar haar tweede editie en is hard op weg om een jaarlijkse traditie te worden. Het Startup Festival brengt startups, ondernemers, investeerders en geïnteresseerden uit het ecosysteem samen om kennis en inspiratie te delen met betrekking tot financiering van startups, de uitdagingen van het ondernemerschap en de verschillende routes naar een succesvolle startup.
Het Startup Festival werd georganiseerd door NOM, het Investeringsfonds Groningen, Cottonwood Technology Fund, Founded in Groningen & Founded in Friesland en de provincie Drenthe.
Het festival ontvouwde zich als een smeltkroes van ideeën en inzichten, waar deelnemers de kans krijgen om te luisteren naar inspirerende sprekers en waardevolle connecties te leggen. Of je nu een doorgewinterde ondernemer bent of net begint met het verkennen van je zakelijke ideeën, dit festival biedt een waardevolle kans om te leren, netwerken en groeien.
Een aantal bezoekers die we spraken onderstrepen het nut van het festival, zo ook Björn Poort van Ter Bron Groep in Emmen ‘’vorig jaar was ik er ook, toen waren er wat meer presentaties. Nu worden we als bezoeker actief uitgenodigd om deel te nemen aan allerlei activiteiten. Die ontwikkeling vind ik echt super om te zien. Na de lunch is er een pitchwedstrijd, daar ben ik behoorlijk benieuwd naar!’’
De dag begon voor de vroegste vogels om negen uur in de ochtend, die allen na een korte kennismaking met een dampende kop koffie de kans kregen om de documentaire ‘The Startup Kids’ te bekijken, een korte film over bekende en minder bekende startup oprichters (bekend: Vimeo, Soundcloud, Dropbox) die hun wel en wee delen. De inspirerende film is opgevolgd door twee rondes workshops, met onderwerpen in de richting van ‘How to not get screwed over by investors when signing a termsheet?’ en het Google caravan climate/tech panel session. Na een bomvolle ochtend volgt een welverdiende lunch en een prettige gelegenheid tot netwerken.
Tijdens de lunch ontmoeten we Antony, eigenaar van VerSi-watertech, die ons verklapt dat hij op zoek is naar een co-founder. Hij heeft een techniek ontwikkeld die het mogelijk maakt specifieke mineralen en zout te scheiden van water. ‘’Via Founded in Friesland kwam ik op het spoor van het Startup Festival en die kans kan ik natuurlijk niet laten liggen. Ik heb al veel interessante mensen gesproken, maar mijn potentiële co-founder of partner ben ik helaas nog niet tegengekomen!’’
Een van de hoogtepunten van het Startup Festival in Groningen is de line-up van inspirerende sprekers en experts die deelnemen aan het evenement, zoals Alain le Loux van Cottonwood over succes in Silicon Valley en Wendy van Ierschot met een masterclass HR in startups en scale-ups. Deze pioniers delen hun persoonlijke verhalen van succes, mislukkingen en doorzettingsvermogen, en bieden waardevolle inzichten die anderen kunnen helpen op hun eigen ondernemersreis.
Sprekers variëren van doorgewinterde ondernemers die meerdere bedrijven hebben opgebouwd tot technologiepioniers die de grenzen van wat mogelijk is hebben verlegd. Deelnemers hebben de kans om te leren van de besten in de branche en waardevolle lessen te trekken die hen kunnen helpen bij het overwinnen van uitdagingen en het bereiken van succes. Een opvallende partner van het Startup Festival is Google. Dit bedrijf biedt met een afvaardiging een aanvulling op het Startup Festival in de vorm van een interactieve workshop en een panelsessie. ‘’Er gebeuren veelbelovende dingen in Groningen! We hebben vanuit Google een grote focus op duurzaamheid, één van de grootste uitdagingen van onze tijd. En we beseffen ook dat we dit enorme probleem niet in ons eentje kunnen oplossen. Daarom zijn we voortdurend op zoek naar nieuwe ideeën richting de toekomst. Een interessante naam die voorbij is gekomen vandaag was SeaQurrent, een startup die zich richt op het winnen van energie uit de stroming van de zee. Vanuit Google organiseren we zelf startup programma’s en accellerators, dus we vinden het interessant om te zien hoe we bij de bestaande infrastructuur zoals een Startup Festival kunnen invoegen.’’
Enkele bezoekers hebben zelf ook hun presentatie skills kunnen testen op het grote podium. Voor aanvang van de lunch was er de mogelijkheid om een workshop te volgen met de titel: The building blocks for a successful pitch deck, making fundraising a no brainer! Deze kennis werd vlak na de lunch in de praktijk gebracht tijdens de Pitch Competition. Een viertal startups liet zich het vuur aan de schenen leggen door een doorgewinterde jury en kritisch publiek. Het doel? De meest overtuigende pitch leveren over de eigen startup. De volgende ambitieuze ondernemers bestegen het podium: Okke de Jonge van boxo.nu beet het spits af, Ivan Ilin van Iki.Ai volgde, daarna gaf Lusanne Tehupuring van Enatom haar pitch en de afsluiter kwam van Marios Souroulla namens Powerchainger. Na vier overtuigende pitchrondes en een vragenvuur vanuit de jury met betrekking tot ‘cost per unit’, ‘cost equity’ en ‘current and future business models’ was het tijd voor het publiek én de jury een stem uit te brengen. De zaal zat op dezelfde golflengte, gezien het merendeel van het publiek dezelfde richting koos als de jury: Enatom kwam als winnaar uit de bus. Het resultaat: twee tickets naar Slush in Helsinki, een toonaangevende startup en investeerders conferentie. Lusanne Tehupuring is dolblij en hoopt met de reis nog meer potentiële samenwerkingen en investeringen en groei van de onderneming te kunnen bereiken.
Een van de meest waardevolle aspecten van het bijwonen van het festival is de mogelijkheid om te netwerken en samen te werken met gelijkgestemde individuen. Het Startup Festival in Groningen biedt hier talloze gelegenheden voor. Of je nu op zoek bent naar investeerders voor je startup, op zoek bent naar potentiële partners of gewoon wilt brainstormen met andere ondernemers, dit festival biedt de ideale omgeving om dit te doen. We spreken Jelte Steur die een investeerder of co-founder voor zijn nieuwe product hoopt te vinden ‘’RiserEatCup is echt mijn passie. Ik geloof in dit product, maar ik weet dat ik het niet in mijn eentje kan redden. Daar heb ik niet voldoende tijd en ook niet helemaal de kennis voor. Het Startup Festival biedt me veel inspiratie en mogelijkheden om gelijkgestemden te ontmoeten.’’
Het succes van het Startup Festival in Groningen is geen toeval. Steden als Groningen, Leeuwarden en Emmen hebben zich de afgelopen jaren ontwikkeld tot bloeiende startup hubs. Groningen is bijvoorbeeld de thuisbasis van talloze innovatieve bedrijven en technologische startups die actief zijn op diverse terreinen, waaronder gezondheidszorg, energie, agrotechnologie en meer. De aanwezigheid van de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool Groningen draagt bij aan een levendige kennisgemeenschap en biedt toegang tot getalenteerde studenten en onderzoekers.
Bovendien heeft de stad Groningen een ondersteunend ecosysteem opgebouwd dat startups helpt bij het verkrijgen van financiering, mentoring en zakelijke kansen. Dit heeft geleid tot een groeiende stroom van innovatieve bedrijven die de stad als uitvalsbasis kiezen.
Het Startup Festival is niet alleen een viering van het heden, maar ook een blik op de toekomst van ondernemerschap. Het toont aan dat innovatie en creativiteit de drijvende krachten zijn achter economische groei en maatschappelijke vooruitgang.
Terwijl de wereld steeds complexer wordt, zullen startups en ondernemers een cruciale rol spelen in het bedenken van oplossingen voor de uitdagingen van de 21e eeuw. Of het nu gaat om het vinden van duurzame manieren om met natuurlijke hulpbronnen om te gaan, het ontwikkelen van nieuwe gezondheidstechnologieën of het creëren van innovatieve kunstmatige intelligentie-toepassingen, startups zullen blijven innoveren en de wereld veranderen.
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.