Lichaamstaal gebruiken we allemaal. We reageren voortdurend op de signalen die we naar elkaar uitzenden, alleen doen we dat grotendeels onbewust. ‘Een gemiste kans’, stelt Isabelle van de Nadort (45), die is gespecialiseerd in non-verbale communicatie. ‘Door te leren waarnemen, kun je beter meebewegen met anderen in zakelijke, sociale en persoonlijke interacties.’
Ze raakte zelf al jong bedreven in het observeren van mensen en hun manier van doen. Mede dankzij haar vader, die Isabelle in haar schooljaren op het bestaan van lichaamstaal wees. ‘Wat een eyeopener. Als dyslect had ik moeite met geschreven taal en was luisteren al belangrijk voor mij. Zodra ik me realiseerde hoe mensen óók met hun lichaam iets vertellen, ben ik bewuster gaan kijken. Doordat mijn vader via zijn werk regelmatig mensen uit allerlei culturen aan mij voorstelde, kon ik hun interacties gadeslaan. Zo pikte ik gaandeweg – nieuwsgierig en leergierig als ik was – de non-verbale taal op.’
‘Voor mij werd deze vorm van communicatie iets vanzelfsprekends. Het ‘lezen’ van mensen kwam in alle situaties van pas en het hoorde bij hoe ik functioneerde. Eigenlijk dacht ik dat iedereen het toepaste. Pas als dertiger kwam ik erachter dat ik met mijn kunde van lichaamstaal voor anderen van betekenis kan zijn. Ik had een coachingsbureau – vanuit mijn studie arbeids- en organisatiepsychologie – en toen ik daar wegens mijn chronische ziekte mee stopte, koppelden al mijn klanten terug dat ze zo blij waren dat ik hen bewust had gemaakt van het effect van lichaamstaal. Toen wist ik opeens: dít is het!’
Sinds dat eurekamoment verdiept Isabelle zich gedegen in non-verbale communicatie om haar praktijkervaring te onderbouwen. Ze leest, onderzoekt, verwondert en maakt met haar bedrijf NONverbaaltje de vertaalslag naar een breed publiek. ‘Op mijn website plaats ik videofragmenten waarin – vaak bekende – mensen interessante lichaamstaal vertonen. Via een animatie en korte tekst vertel ik daar iets over; heel speels en luchtig, zonder belerend te zijn. Door op een inspirerende manier aandacht te vragen voor non-verbale communicatie, hoop ik mensen beter te leren waarnemen en zich bewuster te maken van hun eigen lichaamstaal.’
Met trucjes heeft ze weinig. ‘Manipuleren kun je proberen, maar als je goed kijkt, zie je altijd subtiele signalen die de werkelijke gevoelens en denkwijzen blootleggen’, stelt Isabelle. ‘Wel kun je prima oefenen met het effect van bijvoorbeeld een andere houding, net zolang totdat het eigen wordt.
Zo was er een directeur die regelmatig feedback kreeg over zijn geslotenheid. Toen hij meer ging ‘spelen’ met geopende handpalmen tijdens gesprekken, veranderde zijn hele houding. Daardoor reageerden zijn gesprekspartners anders en ontstond als vanzelf meer openheid. Het gaat allemaal om de wisselwerking tussen mensen.’
De bevlogen ondernemer uit het Friese Reduzum deelt haar passie voor non-verbale communicatie tijdens masterclasses in heel Nederland. Daarnaast verzorgt ze bedrijfstrainingen en workshops op maat. ‘Ervaren staat centraal in mijn aanpak, want je hoeft niet alles met je hoofd te weten over lichaamstaal. Doen, kijken en ondervinden werkt beter. Met wat humor en vooral zonder oordelen. Het gaat niet om goed of fout, maar om authenticiteit. Je bent wie je bent. Om meer te ontdekken over jezelf en de ander, kun je veel leren door waar te nemen. Kijk maar eens naar iemands voeten bij een staand gesprek. Wijzen die naar een deur of van jou af, dan is de energie van die persoon al bij het weggaan. Lees: tijd om af te ronden.’
Door alle nuances in lichaamstaal, leert Isabelle zelf nog elke dag. ‘Het blijft me fascineren, omdat non-verbale communicatie zo’n grote invloed heeft op ons dagelijkse leven en werk. Toch is het voor de meeste mensen geen open boek, daarom leer ik anderen graag beter meebewegen met deze taal. Bij voorkeur in groepen, want dan heb je meteen oefenmateriaal. Bovendien maakt die vorm het voor mij mogelijk om in balans te functioneren. Ik stopte eerder met mijn coachingspraktijk wegens chronische reuma. Eén-op-één coachen is alleen rendabel als je stevige werkweken kunt draaien en die energie heb ik helaas niet meer. Gelukkig zijn er nog veel goede dagen en die benut ik voor mijn masterclasses, trainingen, videoblog en – sinds kort – het schrijven van e-books.’
Aan haar sprankelende verschijning is moeilijk af te lezen dat Isabelle soms van ver moet komen wat betreft gezondheid en energie. ‘Het succes van NONverbaaltje is ondanks, maar tegelijkertijd ook dankzij mijn ziekte tot stand gekomen. Na de diagnose werd ik volledig afgekeurd. Mijn hele leven kantelde. De ziekte leerde ik accepteren, maar dat ik in de WIA zat, daar legde ik me niet bij neer. Inderdaad, er zijn dagen waarop ik nauwelijks kan functioneren, maar aan mijn hersenen mankeert niets. Als ik voldoende rust neem, kan ik pieken op de momenten dat het nodig is. Het ondernemerschap biedt me die ruimte, zodat ik via NONverbaaltje mijn passie voor het vak professioneel kan delen. Want elkaar beter begrijpen, daar draag ik graag aan bij.’
In het bedrijfsleven speelt non-verbale communicatie een wezenlijke rol. We geven presentaties, voeren verkoopgesprekken, doen onderhandelingen, hebben besprekingen … bij al die interacties kan het ‘lezen’ van onze gesprekspartners helpen om soepeler op elkaar in te spelen. Ook met de eigen houding en mimiek oefenen we invloed uit. Nieuwsgierig? Kijk op www.nonverbaaltje.nl en bezoek een masterclass of boek Isabelle van de Nadort voor een training op maat.
*Drijfveren zijn de werkelijke motor achter groei en ontwikkeling, maar in hoeverre zijn bedrijven in Noord-Nederland daar bewust mee bezig? En hoe pakken ze dat aan? NOM is nieuwsgierig en interviewt voor deze rubriek organisaties die hun beweegredenen actief onderzoeken.
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.