Sociaal Uitzenbureau Templer wil winst voor iedereen
  • Investor ready worden
  • Drijfveren

NOM Drijfveren: Sociaal Uitzendbureau Templer wil winst voor iedereen

Drijfveren zijn de werkelijke motor achter groei en ontwikkeling, maar in hoeverre zijn bedrijven in Noord- Nederland daar bewust mee bezig? En hoe pakken ze dat aan? NOM is nieuwsgierig en interviewt voor deze rubriek organisaties die hun beweeg-redenen actief onderzoeken.

Het team van Templer ontvangt geen bonussen of leaseauto’s, maar krijgt wél veel voldoening naast het salaris. ‘Mijn mensen hebben passie voor het vak’, zegt oprichter Josien Andringa van het online uitzendbureau. ‘Intrinsiek zitten we er allemaal hetzelfde in: we zijn er om het mkb en arbeidskrachten van dienst te zijn door te bemiddelen in flexibel werk. Uitzenden zoals het ooit bedoeld is en waarbij een vaste baan een mooi resultaat is.

We zitten op een maandagochtend in een koffietentje in Joure om te praten over drijfveren. Josien werkt meestal thuis – net zoals het zevenkoppige team dat verspreid zit in heel Nederland – en bespaart daardoor fors op overhead. ‘We hebben geen kantoor nodig en iedereen heeft al een auto, laptop en telefoon’, zegt de ondernemer. ‘Voor ons zitten de extra’s van het werk in de resultaten die we boeken. Goede matches maken en zorgen dat we op een sociale manier uitzenden, met oog voor de mensen. Zodat we er allemaal beter van
worden.’

Die insteek – er allemaal beter van worden – leerde Josien al jong, omdat ze als kind opgroeide in Afrikaanse landen waar haar ouders als ontwikkelingswerkers een verschil wilden maken. ‘De kunst is om de hele keten te helpen, een win-win-win-situatie creëren. Dat vraagt oog voor de lange termijn en voor wat mensen werkelijk nodig hebben. In ons geval zijn dat zowel onze mkb-klanten als de arbeidskrachten die we bemiddelen. Zij vragen niet om draaideurconstructies of afkoopsommen die de motivatie en werkrelaties bederven; zij willen graag stappen maken en vooruit komen. En wij faciliteren hen daar graag bij, met oog voor alle partijen.’

NOM Drijfveren: Sociaal Uitzenbureau Templer wil winst voor iedereen

Economie vooruit helpen

‘Natuurlijk mogen wij met onze diensten een gezonde boterham verdienen’, vindt de ondernemer. ‘Als we er allemaal beter van worden, kunnen we elkaar blijven helpen. Maar we hoeven niet door te slaan, zoals veel grote uitzendreuzen wel doen. Ik heb er lange tijd gewerkt en gezien hoe de menselijke maat in de uitzendbranche is verdwenen. Alles draait om aantallen en spreadsheetmanagement. Het uitzenden is een doel op zich geworden, terwijl het een middel hoort te zijn om de economie vooruit te helpen door flexwerk in te zetten waar het nodig is. Vooral het mkb is daarbij gebaat, als belangrijke motor van de economie.’

Juist het mkb betaalt in de uitzendbranche vaak onevenredig veel. ‘Het is belangrijk om kleinere bedrijven te helpen groeien. Hoe kun je dan een hoge afkoopsom vragen als ze na verloop van tijd een flexkracht in vaste dienst willen nemen? Wij doen dat heel bewust niet. Net zoals we ook niet over elk gewerkt uur hoeven te verdienen. Bij ons betalen klanten een vast bedrag, of hun flexkracht nu twee of vijf dagen per week via ons werkt. Ook maken wij geen onderscheid tussen lager- of hoger geschoold werk; de processen zijn voor ons hetzelfde. De basis is een volledig transparant online concept. Wij geven adviezen op basis van onze expertise, maar werkgevers kunnen zelf bepalen met wie ze in zee gaan.’

Perspectief bieden

Josien ervaart het loslaten van service level agreements en focus op marges als een verademing. ‘Het gaat bij Templer echt om de essentie: om het vooruit helpen van bedrijven en de mensen die er werken. We willen uitzendkrachten weer perspectief bieden, juist in deze tijd. Met flexwerken op zich is niks mis, mits je er op een waardevolle manier mee omgaat. Wij zien het vooral als opstap naar vast werk of ondernemerschap. Als Templer zijn we een brug naar een betere situatie, geen eindstation waar we mensen vasthouden om er zelf langer aan te kunnen verdienen. Daarom zetten wij ons via het initiatief Werkwilligers ook in om mensen in de bijstand weer aan het werk te helpen.’

De laagdrempelige instap bij Templer – zowel financieel als het handige online concept – slaat aan bij het mkb. ‘Al zijn bedrijven eerst wat terughoudend, omdat ze zich moeilijk kunnen voorstellen dat wij écht een afkoopsommen rekenen of andere kleine lettertjes hanteren’, merkt Josien. ‘Door de werkwijze van grote bureaus is men soms wat wantrouwig over de uitzendbranche. Werken we eenmaal samen, dan is het klaar. Onze klanten krijgen meer eigen regie en dat voelt goed. Hetzelfde geldt voor onze flexkrachten. Zij voelen zich serieus genomen, omdat we ook voor hen het beste willen. Zoals pensioenopbouw vanaf de eerste werkdag. Dat maken wij betaalbaar door de manier waarop we werken.’

Groeien voor meer impact

Als bevlogen ondernemer wil Josien een beweging in gang zetten. ‘Ons concept is goed schaalbaar. Wij willen vooral groot worden om meer impact te hebben op hoe we in onze maatschappij omgaan met arbeid en economische groei. Daarom praat ik met mensen als Leendert-Jan Visser – directeur van MKB Nederland – over het mkb-vriendelijker en socialer maken van uitzenden. En ben ik blij dat we bij het MKB Jaarcongres anderen konden inspireren met onze visie. Maar bij Templer zijn we vooral blij als we goede matches maken. Het doet ertoe dat mensen op hun plek zijn in werk, want dat helpt hen verder én de bedrijven waarvoor ze zich inzetten. Winst voor iedereen.’