NOM Drijfveren: René Hooghiemster, Rocq Sports 'Ik gun anderen dezelfde mooie sportbeleving'
  • Drijfveren

NOM Drijfveren: René Hooghiemster, Rocq Sports ‘Ik gun anderen dezelfde mooie sportbeleving’

Drijfveren zijn de werkelijke motor achter groei en ontwikkeling, maar in hoeverre zijn bedrijven in Noord-Nederland daar bewust
mee bezig? En hoe pakken ze dat aan? NOM is nieuwsgierig en interviewt voor deze rubriek organisaties die hun beweegredenen
actief onderzoeken.

Hij hangt naar eigen zeggen ‘van bouten en platen aan elkaar’ en kan niet meer in de zesde versnelling leven, maar: wél in de derde! Deze positieve insteek is typerend voor ondernemer en wielerprof René Hooghiemster (34) uit Sneek, die begin 2020 nipt een ernstig ongeluk overleefde tijdens een trainingsrit op Mallorca. Na maanden van operaties en revalidatie – een proces waar hij nog middenin zit – vertelt de sportman bevlogen hoe hij zijn leven en bedrijf weer naar beste kunnen voortzet. Wat drijft hem zo?

René is het levende bewijs dat er méér mogelijk is dan we vaak denken. Zelfs zijn revalidatieartsen staan versteld van het tempo waarin hij herstelt en wat hij allemaal alweer kan. Zijn geheim? ‘Naast geluk en gezondheid – mijn lijf was goed getraind – is dat het stellen van doelen’, vertelt de ondernemer. ‘Zowel in mijn sport als mijn bedrijf heb ik alle groei en ontwikkeling te danken aan doelen stellen. Het gaat niet eens zozeer om die doelen zelf, maar om het onderweg zijn. Ergens naartoe werken. En dat geldt nu ook voor mijn herstel. Elke operatie, elke nieuwe revalidatieoefening is een doel waar ik me aan kan vasthouden. Na het ongeluk heb ik maar één echt dieptepunt beleefd en dat was toen ik even geen doel had. Hoe bescheiden ook, ik heb doelen nodig om stappen te blijven zetten.’

NOM Drijfveren: René Hooghiemster, Rocq Sports 'Ik gun anderen dezelfde mooie sportbeleving'

Nieuwsgierigheid volgen

Achter die doelen sprankelt een enorme levenslust. René bloeit op als hij zijn intrinsieke motivatie volgt. ‘Door mijn dyslexie was ik op de middelbare school een ramp in talen, maar toen ik bij een Duitse wielerploeg kwam, leerde ik vanzelf vloeiend Duits’, geeft hij als voorbeeld. ‘Als ik doe waar ik plezier in heb, waar ik nieuwsgierig naar ben en ideeën over heb, dan is het niet moeilijk om hard te werken en mezelf te ontwikkelen. Zo is ook mijn bedrijf zeven jaar geleden ontstaan. Ik was niet tevreden over de kwaliteit van de fietskleding binnen mijn ploeg en heb toen zelf iets laten produceren. Dat gaf zo’n goed gevoel, dat ik meteen wist: hier wil ik meer mee doen.’

Hij begon onder de naam Hooghiemster Sport met zijn eigen wielerkledingmerk Lawi. ‘De meeste mensen in mijn omgeving zagen het met lede ogen aan’, weet René nog goed, ‘want volgens hen was er geen ruimte voor een nieuw merk. Maar ik was enthousiast en begon met kleine doelen. Haalde letterlijk de eerste doos met kleding zelf op bij de producent in Tsjechië en wist gestaag uit te breiden. Ik had veel aan mijn lessen uit de sport. Vanaf mijn achttiende fietste ik onder contract bij een professionele wielerploeg en dan word je gaandeweg wijzer. Ik leerde doelen stellen, grenzen verleggen, tegenslag incasseren, doorzetten, omgaan met ploegmaten, trainers en sponsors en ik leerde als koerskapitein ook leiderschap tonen.’

Het gaat niet eens zozeer om die doelen zelf, maar om het onderweg zijn.

Topsportmentaliteit

Dat het aansturen van een wielerploeg anders is dan leidinggeven aan medewerkers, ontdekte René toen hij mensen aantrok bij zijn eigen sportmerk. ‘Ik ben van de creatieve ideeën en de innovatie, maar een bedrijf vraagt ook goede structuur en organisatie. Net zoals ik in de sport mensen om me heen verzamelde die mij verder konden brengen, ging ik ook voor mijn onderneming op zoek naar collega’s die mij in de back office konden versterken. Dat werkte geweldig, met als enige kanttekening dat mijn topsportmentaliteit soms in de weg stond. Voor mij is het heel gewoon om elke avond bezig te zijn voor de zaak, maar ik kan niet van mijn medewerkers verwachten dat zij ook altijd ‘aan’ staan en vol gas vooruit willen. Dat is wel een leerschoolgeweest.’

‘Het bouwen van een team ging met vallen en opstaan, maar dat we daar samen goed in zijn geslaagd, bleek na mijn ongeluk. Als control-freak lag ik op de IC al te bellen en dat kon natuurlijk niet. Mijn team heeft de zaken voortvarend opgepakt en ik heb ervaren dat ik prima een poosje misbaar ben. Ook besef ik nu dat we in een paar versnellingen lager nog steeds mooie vorderingen kunnen maken. Twee jaar geleden had ik mijn merk Lawi al verkocht aan Kalas Sportswear, een groot internationaal merk. Vanuit mijn bedrijf – dat inmiddels Rocq Sports heet – vertegenwoordigen wij Kalas in Nederland en ontwikkelen we custom made collecties. Onze focus op advies in combinatie met een online webshop werkt zo goed, dat dit concept ook internationaal wordt uitgerold bij Kalas. Een uitdaging die ik mag oppakken en waar ik veel zin in heb.’

NOM Drijfveren: René Hooghiemster, Rocq Sports 'Ik gun anderen dezelfde mooie sportbeleving'

Liever de beste

In eigen land heeft René de ambitie om verder op te schalen. ‘We doen het al goed, maar er is meer potentieel. Groeien doen we rustig. We hoeven niet de grootste te zijn, liever de beste. Kwaliteit en service staan bij ons voorop en we zijn echt een specialist. Omdat ik zelf wielrenner ben, spreek ik de taal van de klanten en wil ik hen oprecht goed adviseren. Ik gun anderen dezelfde mooie beleving als ik heb in deze sport, ongeacht op welk niveau je fietst. Door mijn ongeluk is topsport voor mij niet meer haalbaar, maar ik fiets weer en heb ook het coachen weer opgepakt. De wielersport heeft nog steeds een centrale plek in mijn leven en het geeft zoveel energie om bezig te zijn met wat ik het liefste doe. Ook al gun ik mezelf nu meer ruimte, hard werken doe ik nog steeds. Aan mijn herstel én aan het doorontwikkelen van mijn bedrijf. Er zijn nog volop doelen na te jagen.’

Whitepaper Impact van Investeerders
De impact van investeerders op je bedrijf

In dit whitepaper leer je:

  • Waar je mee te maken krijgt als je gaat samenwerken met investeerders
  • Verschillen en overeenkomsten tussen bancaire financiering, achtergestelde lening en aandelen kapitaal
  • Op welke manier de NOM als investeerder jou kan helpen