En toen was daar in januari plots dat LinkedIn-bericht, dat veel mensen verbaasde. De vrijgevochten ondernemer uit de Groningse internet-bubbel Marco de Jong nu aan de slag als manager Investeren bij de NOM. Zelf vindt hij de stap eigenlijk best logisch.
‘Nou, het zijn er meer dan ik gewend was, maar het is ook interessant. Meen ik echt. Je vraag impliceert dat het bij de NOM een beetje ambtelijk is allemaal, met kantoortijden enzo. Dat beeld had ik ooit ook, zeg ik eerlijk. Natuurlijk is het geen razendsnelle, jonge startupomgeving. Maar hier lopen wel mensen die weten waarover ze het hebben en waarvoor ze het doen. En het is helemaal niet zo groot, massaal en weinig wendbaar als ik verwacht had.’
‘De laatste jaren was ik manager van investeringsfonds G-Force Capital, dat ressorteert onder het Investeringsfonds Groningen. De backoffice daarvan was al bij de NOM ondergebracht, dus ik kwam hier al regelmatig. Dat werd nog veel meer toen ik ontdekte dat je hier in een fijne sfeer je werk kunt doen. Op zeker moment kreeg ik zelfs een bedrijfspasje. Toen parkeerde ik mijn auto altijd voor het gebouw, sinds 1 januari aan de achterkant. Relaties uit mijn lange IT-tijd maken er grappen over, maar als ik ze uitleg hoe het echt zit, waarom ik hier zo graag wilde werken, dan snappen ze het.’
‘Dat we vanuit de NOM dingen in beweging kunnen brengen. We kunnen dynamiek toevoegen aan de Noordelijke economie, ondernemerschap stimuleren. Wij zijn er om het geheel vooruit te helpen, niet om geld te verdienen als doel maar als middel. Ik zocht al langer naar manieren om het bedrijfsleven in het Noorden te versterken. Ik ben ervan overtuigd dat ik dat vanaf deze plek het beste kan doen. Afgezien daarvan: ik vind het heerlijk om weer onder collega’s te zijn. Weer leiding geven en krijgen voelt ook heel natuurlijk. En die vakantiedagen …. Wauw. Dat is ook best prettig.’
‘Je doelt op mijn oproep op LinkedIn om met ideeën, klachten, ambities en dromen te komen. Zo, daar is heel wat binnengekomen. Dat is heel goed geweest. Het dwingt me beter na te denken over hoe de economie hier eigenlijk in elkaar zit, waar kansen liggen en wat uitdagingen zijn. Ik ben in mijn carrière natuurlijk veel bezig geweest met IT, met data. Zo vlieg ik deze begintijd ook een beetje aan. Ik wil eerst alle data verzamelen en op orde krijgen, zodat ik een goed overzicht heb van wat er speelt in Noord-Nederland. Dat is essentieel om gericht te kunnen werken aan verbetering.’
‘Ik ben niet voor niks aangenomen natuurlijk, ik heb mijn eigen ideeën. Naar mijn smaak is de NOM qua cultuur en structuur iets te veel gericht op het uitsluiten van risico’s. Dat is ook begrijpelijk, omdat we met publiek geld werken. Toch vind ik dat we meer moeten werken vanuit de kansen die er zijn. Hogere pieken en diepere dalen zogezegd. Dat is volgens mij de beste manier om de hele economie vooruit te helpen. Wij zijn er om te helpen kansen waar te maken, ook al lijken ze volgens alle vinkjes op papier misschien niet altijd even kansrijk. Dat betekent niet dat we roekeloos moeten zijn natuurlijk. Je kunt risico’s heel goed managen door continu de vinger aan de pols te houden en écht naast een ondernemer te staan.’
‘Door te zeggen dat het mijn schuld is als het straks niet goed gaat. Dat klinkt als een grap, maar er zit wel iets in. Ik wil het proces wat minder ingewikkeld en risicomijdend maken en daar wordt logischerwijs soms wat argwanend naar gekeken. Daar luister ik graag naar. Maar ik wil sneller ondernemers helpen en de forse reeks van checks doelmatig inzetten. Daar moet iedereen vertrouwen in krijgen. Het mag met iets meer lef. Zeker startups vragen om een meer Silicon Valley-aanpak. Niet alles lukt altijd, maar de pareltjes komen eerder bovendrijven en maken meer goed dan de verliezen aan de andere kant.’
‘Naar topondernemers met topplannen zeker! Maar serieus, daar gaat het niet eens altijd om. Ik wil vooral naar de ondernemers en de bedrijven luisteren. Wat hebben ze nodig, hoe kunnen we helpen? Dat kan een vorm van financiering zijn, maar dat hoeft niet. Soms hebben ondernemers meer behoefte aan kennis, aan verbinding, aan huisvesting, van alles. Dat moeten we gewoon gaan vragen. Het helpt denk ik dat ik zelf heel lang ‘aan die kant van de tafel zat’ en daarom begrijp wat ondernemers nodig hebben.’
‘Dit is ook voor mij een continue ontwikkeling. In de digitale bubbel en startup-wereld wist ik mijn weg erg goed te vinden. Nu word ik gedwongen breder te kijken, als het ware in een helikopter te stappen en boven de hele Noord-Nederlandse economie te hangen. Dus vanzelfsprekend kom ik aan de lopende band nieuwe dingen tegen. Ik zie dat we bij de NOM moeten beslissen over investeringen in heel diverse bedrijven. Ik zie er veel in om wat vaker expertise van buiten te halen om die bedrijven nog beter te kunnen helpen.’
‘Absoluut. Er is genoeg te doen. Ik wil me bezig gaan houden met het verbinden van ecosystemen zodat er mooie cross-overs ontstaan. Digital en Health bijvoorbeeld, of Digital en Tech. Er kan van alles. Maar ik wil ook met een scherp oog kijken naar mogelijkheden om samen met andere partijen te investeren. Met investeringsclubs, met Venture Capital en Private Equity-partijen, wat maar goed is voor het Noorden. Ook de incubatorfaciliteiten verdienen onze steun, vind ik.’
‘Dat is zeker. Ik vind dat het mijn taak is om te blijven roepen wat we doen en waar we het allemaal voor doen. Voor het Noorden.’
Beantwoord 4 simpele vragen om snel te achterhalen of je eventueel in aanmerking komt voor financiering via de NOM.
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.