In ons streven naar meer vrouwen aan de top hebben we nog een flinke weg te gaan. Ondanks tal van onderzoeken waaruit blijkt dat gemengde teams beter presteren. In de wereld van startups en financiers zijn we er ook nog lang niet. Zo ging de afgelopen twaalf jaar zo’n negentig procent van het uitgegeven groeigeld in Nederland naar startups met enkel mannen aan het roer. Fundright wil die situatie verbeteren, de NOM wil helpen.
Een jonge vrouw die de scepter zwaait over een groeiende tech-startup. Je ziet het weinig. Te weinig. Margryt Fennema is er zo één, ze liet vanuit Leeuwarden Reducept hard groeien en is nog lang niet klaar. Inmiddels werken er 23 mannen én vrouwen bij het bedrijf. Dat groeien doet ze natuurlijk niet alleen, maar toch. ,,Petje af voor onze investeerders, die in ons bedrijf geloven, maar kennelijk ook in mij.’’
Want dat is nog altijd bijzonder. Raar eigenlijk. Drie jaar geleden begonnen Margryt Fennema en Louis Zantema hun onderneming rond applicaties die chronische pijn bestrijden met behulp van virtual reality. ,,Toen het tijd werd om de groei in te zetten, hebben ze het er serieus over gehad: wie van ons schuiven we naar voren als CEO? Wie doet het woord? Hebben investeerders wel vertrouwen in een jonge vrouw? We hebben het toch aangedurfd. Eén van onze vijf angel investors is een vrouw. Ik denk echt dat dat helpt. Zij zorgt voor een andere blik, ziet andere kansen. Dat straalt ook af op de mannelijke investeerders, met wie ik uiteraard net zo blij ben.’’
Drie jaar en verschillende prestigieuze prijzen later is Reducept een bedrijf dat een voorbeeld van diversiteit mag heten. Veertig procent vrouw, veertig procent internationaal. ,,Dat is bewust onbewust. Het gaat om de eigenschappen van mensen die elkaar moeten aanvullen. Als je zoekt naar zo divers mogelijke capaciteiten en talenten, dan is het logisch dat je mensen ook divers zijn.’’
Dat is essentieel voor het succes van het bedrijf, zegt Margryt Fennema. ,,Wij maken oplossingen voor verschillende mensen met verschillende pijnen. Dat kun je alleen goed doen als de makers ook divers zijn. Onze producten gaan de hele wereld over, dus komen onze mensen ook uit de hele wereld. Dat is volgens mij een stelregel voor elke onderneming die producten maakt voor de markt. Of dat zou het moeten zijn.’’ Zonder risico is dat beleid niet. ,,We maken steeds een inschatting van welke types goed kunnen samenwerken. Maar we kunnen er best een keer naast zitten natuurlijk. Zeker in de IT-wereld heerst vaak nog een specifieke, mannelijke sfeer. Wij zijn bewust ons eigen ding gaan doen, hebben het model ingericht zoals wij samen dachten dat het moest. Zo krijg je unieke, authentieke kenmerken die zonder meer stoelen op diversiteit. Iedereen bouwt en denkt mee met één doel in het achterhoofd: chronische pijnen van zo veel mogelijk mensen verminderen. Die verschillende denkrichtingen en de bijzondere samenwerkingen die zo ontstaan, brengen ons vooruit.’’
Het kleine percentage vrouwelijke startups dat financiering ophaalt, verbaast haar niet erg. ,,Ik vind het te makkelijk om alleen naar de mannen te kijken. Die hebben zeker een rol hoor. Ze moeten zich er beter van bewust worden dat ze met een bepaald oog kijken naar vrouwen. Maar ik vind ook dat je als vrouw niet moeten klagen, maar handelen. Het is aan ons om beter onze kwaliteiten te verkopen. Wij moeten ervoor zorgen dat het niet over ons geslacht, of over ons uiterlijk gaat, maar over wat we kunnen.’’
Dit gaat over het doorbreken van eeuwenoude beelden en rolverdelingen. ,,Dat gaat niet van de ene op de andere dag. Mannen en vrouwen moeten er allebei in investeren. Een voorbeeld? Als wij samen optreden, zijn we heel genuanceerd over wat we aan elkaar hebben in het bedrijf en hoe we het samen hebben gebouwd. Toch wordt Louis in een gezamenlijk interview vaak naar voren getrokken.’’
Veel mannen hebben nog best wat te leren als het gaat om het openlijk serieus nemen van vrouwen. Wij vrouwen moeten onszelf blijven. Overdreven vrouwelijk gedrag helpt niet in het doorbreken van de vooroordelen. Een beetje mannelijk gaan doen heeft ook geen zin. Er is maar één tussenweg: gewoon doen en je kwaliteit laten spreken.’’
TechLeap en 25 investeringsfondsen startten de beweging Fundright in de zomer van 2019. Hun doel: de diversiteit binnen het ecosysteem van startups drastisch verbeteren. Onder meer door bewuster te kijken naar de man-vrouwverdeling binnen de startups waaraan financiering verstrekt wordt. Inmiddels sloten alle regionale investeringsfondsen en heel veel Venture Capitalists zich aan.
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.