Klippa gaat de grens over dankzij hernieuwde focus
  • IT
  • Investor ready worden

Klippa gaat de grens over dankzij hernieuwde focus

Ondernemen is keuzes maken: een veelgehoord mantra. ‘Focus, focus, focus.’ Dit was dan ook het advies dat Bart-Jan Maatman en zijn compagnons van Klippa veelvuldig kregen tijdens hun financieringstraject. Een tripje naar Zwitserland bracht uiteindelijk soelaas. De mannen maakten een lastige, maar belangrijke keuze. En blikken nu terug.

‘Onze tijd ver vooruit’

In mei 2018 klopte het drietal aan bij NOM voor een financiering van hun Digibon: dé oplossing die papieren bonnetjes overbodig zou maken. Want papier is duur, niet duurzaam en vooral voor ondernemers nogal arbeidsintensief als het gaat om hun administratie. Vanuit die frustratie ontstond in 2015 Digibon. De software waarmee kassabonnetjes naar een mobile device gestuurd kunnen worden, kwam voort uit een app die de startup eerder al had gelanceerd: Klippa app digitaliseert papieren bonnetjes van ondernemers. Waar Klippa de pleister op de wonde was, moest Digibon die wond juist helen. Maar de landelijke uitrol bleek qua timing niet het juiste moment. Bart-Jan Maatman: ‘We zijn onze tijd nogal vooruit geweest met het idee achter Digibon. Het is nog steeds onze droom om alle papieren bonnen te vervangen en we zijn heel blij dat er zoveel klanten zijn die daar al mee zijn begonnen. Zo werd van der Valk afgelopen jaar bijvoorbeeld gekozen als de Nederlandse Customer Champion 2019 door KPMG en daar heeft het gebruik van Digibon aan bijgedragen. Maar het bleek gewoon niet het juiste moment om het breder uit te rollen.’ NOM besloot niet te financieren. Maatman en compagnons gingen terug naar de tekentafel.

Zwitserse knopen doorhakken

‘Daar waar Digibon niet snel genoeg tractie kreeg, ging Klippa als een speer. Met name onze optical character recognition (OCR) bleek veel gevraagd, omdat we daar kwalitatief heel sterk zijn’, aldus Maatman. Deze zogenaamde ‘scan en herken’ techniek heeft Klippa daarom ook als API beschikbaar gemaakt. Externe partijen kunnen het daarmee gebruiken in hun eigen software. ‘Tijdens een trip naar Zwitserland hakten we de knoop voor onszelf door: onze focus zou bij Klippa komen te liggen. Onze aandeelhouders en Raad van Advies konden zich daar goed in vinden. Het hielp dat we even uit onze dagelijkse dingen waren gestapt. Dan zie je de wereld toch net even met wat meer afstand. Een bonnetjesloze wereld is nog steeds onze droom, maar dan wel als de wereld er beter klaar voor blijkt en er betere randvoorwaarden zijn.’

Klippa gaat de grens over dankzij hernieuwde focus

 

‘Klippa staat als een huis’

Helemaal los laten ze Digibon dus niet. Maar de hervonden focus op Klippa betaalde zich snel terug: met deze strategie besloot de NOM wel te investeren. Klaas Kooistra, Investment Manager: ‘Een goede ondernemer kent focus, maar ook flexibiliteit en de durf om keuzes te maken. Ik zie dit ook als een heel sterk punt bij Klippa: het was geen makkelijk besluit om de focus te verleggen naar Klippa. Dat deze keuze zich nu vertaalt naar sterke groei verbaast mij niet: naast een uitstekend team heeft Klippa ook een uitstekend product, de OCR-technologie is de beste in de markt en heeft veel groeipotentie.’ Deze financiële ruimte wordt ingezet op het doorontwikkelen van de techniek, maar ook op het uitbreiden van het salesteam. En daarin neemt Klippa een belangrijke stap: ze gaan de grens over.

Warmhoudplaatje, geen ijskast

Maatman: ‘We zijn bewust op zoek gegaan naar internationale aanvulling op ons team zodat het makkelijker werd om buiten Nederland te gaan kijken naar klanten. Daar hebben we inmiddels de eerste vruchten van geplukt. We hebben onder andere klanten in Frankrijk, Spanje, België en de UK. Onze ambitie is nu om de beste OCR-techniek te hebben van heel Europa om zo de nummer 1 documentverwerker van Europa te worden.

Wij zien de EU echt als één markt en we zijn qua techniek en mensen klaar om deze ambitie te verzilveren.’ Een beetje pijn heeft het stiekem wel gedaan, het loslaten van de originele droom. Al nuanceert Maatman dat graag: ‘Digibon staat niet in de ijskast, eerder op een warmhoudplaatje. Zodra het tijd is, gooien we het vuur omhoog. Maar voor nu is dit slimmer, daar waren we het snel over eens. Ook omdat we uiteindelijk allemaal vooral een mooi bedrijf willen bouwen met slimme, ambitieuze mensen die zich in een korte tijd volop kunnen ontwikkelen en waarvan wij ook weer leren. En dat met klanten vanuit heel Europa wat ons betreft. We hebben er zin in.’

Whitepaper Impact van Investeerders
De impact van investeerders op je bedrijf

In dit whitepaper leer je:

  • Waar je mee te maken krijgt als je gaat samenwerken met investeerders
  • Verschillen en overeenkomsten tussen bancaire financiering, achtergestelde lening en aandelen kapitaal
  • Op welke manier de NOM als investeerder jou kan helpen