‘Ik geloof dat mensen zelf geluk en toevalstreffers kunnen creëren. Wij faciliteren dat met onze app’, vertelt Schelte Meinsma, mede-oprichter van Karreer. Hij en zijn twee compagnons Randolph Mackay en Bjørn Berg-Andersen hebben als ambitie om de regie op werkgeluk aan professionals terug te geven. En daarmee een flinke disruptie in de recruitmentmarkt te bewerkstelligen. ‘Wij zijn de Airbnb in werving en selectie.’
‘Echt goede recruiters zullen altijd nodig zijn, maar de huidige markt is echt aan verandering toe’, vindt Meinsma. Hij kwam tien jaar geleden al op het idee voor Karreer na een vervelende ervaring met een recruiter. ‘Hij zou 50 duizend euro bonus krijgen als ik een bepaalde baan aan zou nemen, maar ik wilde die baan helemaal niet. Hij was duidelijk geïrriteerd, terwijl ik dacht: huh, ík ben de asset, hoezo verdien jíj daaraan?’ Met de uitrol van dit online platform verdienen professionals nu zelf geld, in plaats van een tussenpersoon. Speciaal ontwikkeld voor ambitieuze en talentvolle professionals die verder durven kijken dan hun huidige baan, maar dan wel op hun eigen manier en tempo.
Professionals krijgen in Karreer een reeks vragen voorgeschoteld waarbij ze antwoord geven door te swipen. Op basis van dit swipegedrag leert het systeem de professional kennen en koppelt vervolgens eigenschappen aan het profiel. ‘Het beantwoorden van de vragen moet snel en makkelijk kunnen, maar vooral ook leuk zijn om te doen, daarom zitten er af en toe grappige of verrassende vragen tussen’, legt Berg-Andersen uit. De eenvoud aan de voorkant reflecteert niet het geavanceerde systeem aan de achterkant. ‘Door middel van kunstmatige intelligentie en big data kan het systeem voorspellingen doen en wordt het steeds slimmer. Zo kunnen we de profielen van de professionals accuraat matchen met zoekopdrachten van bedrijven.’
Want dat is uiteindelijk het doel: professionals verrassen met interessante vacatures en bedrijven verrassen met kandidaten die echt goed passen bij hun wensen. Berg-Andersen: ‘Professionals worden beloond als ze hun profiel compleet maken, in geld. Die profielen zorgen ervoor dat het systeem goede longlists kan maken. Die longlists worden geanonimiseerd gepresenteerd, bedrijven zien alleen in hoeverre er een match is en maken vervolgens een shortlist. De professional krijgt dan een seintje en kan ervoor kiezen om zichzelf bekend te maken, weer tegen beloning. En ook bij de laatste stap, een sollicitatiegesprek, wordt de kandidaat beloond. Het voorwerk in het zoektraject wordt dus gedaan door het systeem. De recruiter is helemaal buiten beeld en de kosten voor het bedrijf zijn stukken lager.’
Karreer is na een intensieve ontwikkelperiode klaar voor gebruik, al 4.000 professionals hebben zich aangemeld. Meinsma: ‘Nu breekt een spannende periode aan: we richten ons volledig op het aantrekken van gebruikers aan beide kanten.’ Om in deze fase vaart te kunnen maken, zetten ze momenteel vooral in op marketing. ‘We kiezen echt voor een disruptive aanpak. Dat past bij ons en onze plek in de markt, maar ook bij onze voornaamste doelgroep: de generaties Y en Z. Juist zij hechten minder belang aan vastigheid en kiezen sneller voor flexibiliteit en vrijheid. Daar haken we op in. De campagnes zijn vernieuwend en een beetje brutaal’, aldus Berg-Andersen.
Nederland is bovendien geen eindstation voor Karreer, blikt Meinsma vooruit: ‘Nederland is een goede plek om te lanceren en leren. Zodra we hier tractie hebben, maken we de oversteek naar San Francisco. Ons concept past daar goed, omdat mensen daar veel sneller switchen van baan. We zien dus veel internationale potentie.’ De tekorten in de IT-sector maken bovendien dat Karreer veel kansen ziet voor de match met developers.
‘We zien in Nederland echt enorme tekorten, terwijl er in Oost-Europa juist developers rondlopen die graag willen werken. Met Karreer kunnen we die snel en relatief goedkoop matchen. Zonder recruiter, de regie gaat echt terug naar waar deze hoort: bij de professionals zelf.’
Klaas Kooistra, Investment manager bij de NOM: ‘Wij hebben een achtergestelde lening verstrekt in een voor ons vroege fase. Het concept was helemaal uitgewerkt, maar het platform zelf stond er nog niet. Omdat we veel vertrouwen hadden in de ondernemers en het idee, zijn we toch meegegaan. Het is vernieuwend, het concept klopt en door onze netwerken te combineren, kunnen we goed de juiste mensen bereiken. Dat is nu het allerbelangrijkste.’
WIJ ZIJN DE AIRBNB IN WERVING EN SELECTIE
Het zou natuurlijk zonde zijn als ondernemers in dezelfde valkuilen trappen als anderen voor hen al hebben gedaan. Wat kan er geleerd worden van de lessen van Karreer?
‘Het ontwikkeltraject duurt áltijd langer dan je denkt. En dat betekent automatisch dat het meer geld kost dan begroot. Dat is echt belangrijk om rekening mee te houden, want zelfs voor wij een 1.0 versie hadden, liepen we al uit. Belangrijke les dus. Nu kwam het bij ons ook omdat we echt complexe technieken in hebben gezet, maar eigenlijk hoor je elke start-up zeggen dat programmeren meer tijd kost dan in eerste instantie bedacht. Je gaat het concept waar je mee start nog zeker drie keer aanpassen. Begroot daar ook op.’
‘Als je geen programmeur bent, verkijk je je soms op de impact van aanpassingen in de software. Even een veld aanpassen in een contactformulier lijkt simpel, maar kan in de back-end grote consequenties hebben. Daarom is zo vroeg mogelijk testen en vooral ver vooruit denken erg belangrijk.’
‘We hebben er heel bewust voor gekozen om direct in het begin met een professionele partij samen te werken in de ontwikkeling van ons matching algoritme. De rest van de techniek deden we zelf. Die keuze beviel op zich heel goed, maar het afstemmen van de werkzaamheden tussen elk team heeft veel extra tijd gekost. We hadden ook ons prototype uit kunnen rusten met een zelfgemaakt en eenvoudig algoritme. Dan hadden we sneller en goedkoper ons concept kunnen testen. Pas later in het proces schakelen met een professionele partij kan soms zinvol zijn, hebben we gemerkt. Denk dus goed na over slimme ontwikkelfasen.’
‘Om van Karreer een succes te maken, hebben we zowel kandidaten als bedrijven nodig. Die bedrijven willen heel graag starten, maar dan hebben we wel voldoende interessante kandidaten nodig. En die kandidaten vinden Karreer pas echt interessant worden als er mooie bedrijven zijn waarbij ze op het netvlies kunnen komen. Dit moet je van tevoren goed uitdenken om te zorgen dat je dit kunt doorbreken.’
‘Een groot voordeel van werken met stagiairs en starters is dat ze veel energie meebrengen in het bedrijf. Ze hebben goede ideeën, belangrijke inzichten over de generaties Y en Z en werken hard.’
‘De reden dat wij er nog zijn, ondanks dat het ontwikkelproces langer duurde dan voorspeld, is dat we er alles aan hebben gedaan om onze vaste kosten te beperken tot een absoluut minimum. Geef alleen geld uit aan wat je écht nodig hebt, in ons geval de software en marketing.’
Benieuwd naar de financieringsmogelijkheden van de NOM?
Ook lid worden van de NOMMER?
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.