Zijn eigen loopbaan illustreert dat psychologische expertise een waardevolle voedingsbron is voor succesvol ondernemerschap. Bernard Maarsingh runt samen met zijn vrouw Irma van Steijn een omvangrijke psychologenpraktijk en richtte recent JamZone op, het innovatielab voor e-mental health. In de inspirerende omgeving van Flo & Gro – het Huis dat met je Hersenen Speelt – laat hij de wereld op speelse wijze ontdekken hoe we vitaler, creatiever en slimmer kunnen worden.
Het gros van de geestelijk gezonde mensen maakt alleen kennis met psychologische expertise als hun leven thuis of op het werk vastloopt. Dat is volgens Maarsingh een gemiste kans. ‘Zeker als je bedenkt dat door de toenemende complexiteit en (werk)druk in onze samenleving een groeiend aantal mensen minder goed presteert of zelfs uitvalt wegens burn-out en andere stress-gerelateerde klachten. Organisaties vragen ons steeds vaker hoe wij er voor kunnen zorgen dat medewerkers die op het randje balanceren niet uitvallen. Natuurlijk helpen wij daar graag bij, al zou het slimmer zijn als organisaties het positiever insteken: niet pas ingrijpen bij problemen, maar teams leren hoe zij stress goed kunnen hanteren en zo zelfs tot betere prestaties komen.’
‘We kunnen zoveel meer uit onszelf en elkaar halen’, stelt Maarsingh, die behalve klinisch psycholoog en psychotherapeut ook een man van ideeën en initiatieven is. In zijn praktijk – met vestigingen in Leeuwarden en Groningen – werken inmiddels bijna dertig professionals, die vanuit verschillende expertises met het potentieel van hun cliënten aan de slag gaan. ‘De schat aan psychologische kennis die wij in huis hebben biedt nog een wereld aan mogelijkheden’, stelt de bevlogen ondernemer. ‘Zeker in combinatie met breinkunde en technologie. We kunnen veel meer spelen met onze mogelijkheden als mens. Gedrag veranderen lijkt lastig, maar gaat moeitelozer als we de prikkels in onze omgeving veranderen.’
‘Een mooi voorbeeld zijn de zogenoemde tovertafels die binnen de ouderenzorg worden ingezet. Demente mensen die voor zich uit staren, komen spontaan in actie door de prikkels van interactieve projecties op de tafel. Het brein reageert als vanzelf en dat geldt in heel veel situaties in ons dagelijkse leven. Daarom is het zo moeilijk om slechte gewoontes te doorbreken’, legt Maarsingh uit. ‘We weten wel waarom en hoe het anders moet, maar we dóen het niet omdat een ander, meer primitief deel van ons brein hetzelfde blijft reageren in dagelijkse situaties. Het goede nieuws is dat we het brein ook positief kunnen sturen, zoals met die tovertafels. Door passende prikkels kunnen we ons gedrag beïnvloeden en trainen, om zo vitaler, creatiever en zelfs slimmer te worden.’
Zo’n twaalf procent van de mensen heeft die vitaliteit al van nature. We kennen ze allemaal wel, de mensen die altijd vol ideeën zitten, hard werken en toch ontspannen en gezond blijven. ‘Maar het gros van de mensen kan wel een zetje gebruiken’, weet de psycholoog. Hij brainstormde daarom eerst over behang dat gedrag kan beïnvloeden in de ruimtes waarin we wonen en werken, maar kwam gaandeweg uit bij virtual reality (VR), serious gaming en interactieve lampen en tafels. ‘De beschikbare technologie bracht onze ideeën in een stroomversnelling. Dat was reden om een apart lab op te richten voor R&D op gebied van e-mental health. Met JamZone focussen we – samen met partners en investeerders – volledig op innovatie.’
Om geïnteresseerden zelf de mogelijkheden te laten beleven, opende JamZone in Leeuwarden Flo & Gro: het Huis dat met je Hersenen Speelt. ‘Van bedrijven en zorgverzekeraars tot scholen en particulieren, iedereen kan hier aan den lijve ervaren hoe je het brein kunt prikkelen en trainen. Bijvoorbeeld via het VR-spel Stressjam dat wij zelf hebben ontwikkeld, maar ook door tools van partners, zoals een virtuele hoogte-experience van de GGZ. Met LoveJam stimuleren we de verbinding tussen mensen en voor teams komt er binnenkort ook een escaperoom. De interactieve lampen en (overleg)tafels die we hebben bedacht worden intussen nog verder verfijnd, mede dankzij de feedback van de bezoekers in het Huis dat met je Hersenen Speelt.’
Het speelse element maakt het aantrekkelijker om met gedrag aan de slag te gaan, al merkt Maarsingh dat de impact daardoor weleens wordt onderschat. ‘Mensen verbazen zich dat het niet zomaar een spelletje is. Het waardevolle van deze technieken is dat ze op diepere delen van ons brein inwerken, waardoor het effect groter is. Dat werkt bij leren omgaan met stress en bij het af- of aanleren van gewoontes, maar ook bij het versterken van je talenten. Daarom laat schaatscoach Jillert Anema zijn topsporters ook met deze technieken werken. Zij weten overigens als geen ander dat goede stressbeheersing essentieel is om tot prestaties te komen.’
‘Bewust leren spelen met die stress is als leren skiën. Ga je zonder oefening de zwarte piste af, dan is de kans groot dat je brokken maakt. Dus als in het bedrijfsleven de druk hoger wordt, is het zaak om mensen daarin te trainen, zodat klachten en uitval beperkt blijven. Daarom vinden wij het zo belangrijk om de wereld kennis te laten maken met de mogelijkheden. Het grappige is dat ons brein en gedrag al dagelijks doelgericht worden geprikkeld, kijk maar naar de bekende plasvlieg in openbare herentoiletten, maar ook naar sociale media en de inrichting van supermarkten. Helaas helpen dit soort commerciële breinverleidingen ons zelden verder, terwijl wij deze technieken toepassen om bij te dragen aan de vitaliteit in onze samenleving.’
Deze cookies zorgen ervoor dat deze website naar behoren functioneert. Ook houden we met deze cookies anoniem website statistieken bij. Omdat deze cookies strikt noodzakelijk zijn, kunt u ze niet weigeren zonder de werking van de website te beïnvloeden. U kunt deze cookies blokkeren of verwijderen door uw browserinstellingen te wijzigen, zoals beschreven in ons privacy statement.
Deze cookies verzamelen informatie die wordt gebruikt om ons te helpen begrijpen hoe onze website wordt gebruikt of hoe effectief onze marketingcampagnes zijn. Ook helpen deze cookies ons om deze website aan te passen en zo uw gebruikservaring te kunnen verbeteren.
Met deze cookies kan uw surfgedrag worden gemonitord door advertentienetwerken waardoor we advertenties kunnen tonen op basis van uw interesses en surfgedrag. Ook voeren deze cookies functies uit waarmee onder andere wordt voorkomen dat dezelfde advertentie voortdurend verschijnt.